Skogsnyheter

Var femte julgran tjuvhuggen

121 inlägg 47613 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306539 Ja, visste du inte att träd som ligger på marken har timeout från kretsloppet? ;)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306630
Ängagärdet skrev:"– När man sedan har dansat ut julen ska man se till så att granen återvinns till energi och går in i kretsloppet, fortsätter han.
Även på den punkten är han enig med Naturskyddsföreningen, som skriver att energin från en gran som eldas i ett värmeverk ger ungefär lika mycket el som går åt för att köra tre till fyra maskiner tvätt."

Då undrar jag, vart tar granen vägen om man inte eldar upp den, försvinner den ur kretsloppet då? :shock:


Den blir kanske material till påskeld eller valborgseld. Minns från min barndom att stadsungarna gärna samla uttjänta julgranar och sedan gällde det att bevaka sina granar så att inte något annat gäng snodde dem.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310886 DNA fällde julgranstjuv http://www.atl.nu/skog/dna-prov-f-llde-julgranstjuv
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353469 Börjar tyvärr bli dags att bumpa denna tråd. Till och med Jönköpings kommun har blivit en julgranstjuv http://www.atl.nu/skog/polisanm-lde-stulen-julgran
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

brassel  
#353498 Finns ju iaf en del "kommunpraxis" att använda för brottsoffret...
"Så räknas skadeståndet fram
Nacka använder sig av Alnarpsmodellen vid värdering av träd i urban miljö. I modellen multiplicerar man priset per kvadratcentimeter från plantskolor för det aktuella trädet med trädets area en meter ovanför marken. Därefter ser man om värdet bör justeras på grund av tidigare skador på trädet. Sedan lägger man till kostnaden för plantering av ett nytt träd. Resultatet blir en summa som ska vara objektiv och fungera i rättsliga sammanhang."
http://m.nvp.se/Arkiv/Artiklar/2015/04/ ... all/?ent=m

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

hlb  
#359318 Retar mig över att det inte är kallgrader, så att jag kan åka runt och hälla en skvätt grisapiss på de finaste smågranarna. Det fryser annars direkt och till våren har det luftat av. Vad som händer med en julgranstjuv som tar in granen är mer dramatiskt. Kemtvätt av alla kläder och lägenhet blir mycket dyrare än en ärligt köpt gran.

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

hlb  
#359319 Och så behövs inte DNA för att hitta tjuvarna. Dom luktar...

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

zebylon  
#359320 Jag hörde på P1 nyheter halv sju, det var ett inslag där man påstod att det går att återplantera julgranen efter jul. Om man vill kan man sen ta samma gran till nästa jul. Är det nån som vet hur det går till? I min värld är det då omöjligt, är det nåt jag missat? Det är väl för tidigt för aprilskämt, men det lät faktiskt som ett sånt. Är det nån som har funderingar på det?

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

grålle-68  
#359321 Min farfarsfar hade granen i en låda som grävdes upp och ned några jular enligt min far, men kan inte garantera sanningen i detta

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

JensSkoog  
#359373 Har provat det med en liten gran, 1,2m, som jag tog upp på våren och planterade i en burk på terrassen. Den mådde bra där, och som julgran, men när den kom ut igen och det blev vår, dog den tvärt. Men det var mycket kallt det året, ungefär minus 30-35 hela januari, så den fick väl chock när den kom ut.

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

axwell  
#359403
zebylon skrev: zebylon » Idag, 07:39
Jag hörde på P1 nyheter halv sju, det var ett inslag där man påstod att det går att återplantera julgranen efter jul. Om man vill kan man sen ta samma gran till nästa jul. Är det nån som vet hur det går till? I min värld är det då omöjligt, är det nåt jag missat? Det är väl för tidigt för aprilskämt, men det lät faktiskt som ett sånt. Är det nån som har funderingar på det?


En idé från Nederländerna, granen odlas i kruka eller liknande och står i skogen mellan julhelgerna.

Jag fattar inte att det skulle kunna vara någon miljönettovinst, massor med transporter. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

Kse  
#359405
zebylon skrev:Jag hörde på P1 nyheter halv sju, det var ett inslag där man påstod att det går att återplantera julgranen efter jul. Om man vill kan man sen ta samma gran till nästa jul. Är det nån som vet hur det går till? I min värld är det då omöjligt, är det nåt jag missat? Det är väl för tidigt för aprilskämt, men det lät faktiskt som ett sånt. Är det nån som har funderingar på det?

Lite tidigt men jag tror nog ändå det är någon som med dig skämta aprillo. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Var femte julgran tjuvhuggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359426
Kse skrev:
zebylon skrev:Jag hörde på P1 nyheter halv sju, det var ett inslag där man påstod att det går att återplantera julgranen efter jul. Om man vill kan man sen ta samma gran till nästa jul. Är det nån som vet hur det går till? I min värld är det då omöjligt, är det nåt jag missat? Det är väl för tidigt för aprilskämt, men det lät faktiskt som ett sånt. Är det nån som har funderingar på det?

Lite tidigt men jag tror nog ändå det är någon som med dig skämta aprillo. :grin:


Snarare lite sent va? April har ju redan varit i år.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Var femte julgran tjuvhuggen

Blivande snickare  
#359442
Niking skrev:
Kse skrev:
zebylon skrev:Jag hörde på P1 nyheter halv sju, det var ett inslag där man påstod att det går att återplantera julgranen efter jul. Om man vill kan man sen ta samma gran till nästa jul. Är det nån som vet hur det går till? I min värld är det då omöjligt, är det nåt jag missat? Det är väl för tidigt för aprilskämt, men det lät faktiskt som ett sånt. Är det nån som har funderingar på det?

Lite tidigt men jag tror nog ändå det är någon som med dig skämta aprillo. :grin:


Snarare lite sent va? April har ju redan varit i år.
/Niklas

Tja, helt hur man ser det. Tidsmässigt så är det ju närmare till nästa års april :geek:

Avatar Fallback

Re: Var femte julgran tjuvhuggen

axwell  
#359536 Ni får nog skippa apriltanken.

Har ingen aning om vad en julgran kan kosta i Nederländerna, tror att priset är åtskilligt högre där för dom som betalar ärligt.
Dessutom borde det vara närapå omöjligt att stjäla, så det går bort.

Adoptera, få samma gran flera år i följd. 🧠

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6332961

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).