Öppna kategorin

Lossa glödlampa i kylen.

57 inlägg 19482 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359065 Har någon ett bra knep för att lossa en liten glödlampa som sitter orubbligt fast ? Att få grepp med en tång i glaset fungerar ju inte... 😈



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

jannee  
#359068 Troligtvis ärgat fast, om det inte hjälper med att dutta på lite 5 56 och trycka får du nog krypa till korset och ta en polygrip, kläm sönder glaset och vrid runt sockeln med polygripen

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359071 Jag slipper gärna det sista alternativet då svärfar endast äger en fläskig rörtång. :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

Blivande snickare  
#359074 Slipper du å bryta lite försiktigt med en skruvmejsel nere runt sockeln?
Kan va att den släpper då men lite crc var annars ingen dålig idé :)

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359080 Sockeln är inte på långa vägar synlig.. :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

Blivande snickare  
#359085 Hmm. Möjligt att skruva löst hela lampboet?

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

Peteflamingstar  
#359096 Tror du att du kommer åt bakom själva lampgloben? I så fall kanske du kan bocka till en liten ståltråd som en snara ungefär och försöka pilla in bakom lampan och dra ut den lite försiktigt...

Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

axwell  
#359097 Som elektriker hade jag tillgång till några olika trattformade gummitutor med en massiv del för fingrarna.

Minst lika bra fungerade krympslang, behövde sällan krympa den, klistret invändigt fäster bra om lampan är fettfri. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359133 Jag har nyss provat med gummiduk och polygrip men den jäveln vägrar släppa taget..här ska fanimig inte krusas..det får bli ett nytt skåp.. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

totte  
#359140 Brukar annars funka med en bit lagom stor gummislang. En sugkopp, typ ventilssliparpinne kan funka också.

Men klart, at byta skåp funkar ju precis lika bra :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359142 Nja, jag kanske förhastade mig en smula, jag ska prova ännu en vända med polygripen men tänker denna gång bryta strömmen till lampan.. \M/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

Göt  
#359144 säkert en korkad fråga men är det en lampa med gäng....kan kanske vara en sån som man trycker in och sedan vrider :???:

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359150 Jag har provat att trycka in den och vrida utan resultat men ska prova det igen.. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Lossa glödlampa i kylen.

tallen100  
#359154
anersimyra skrev: jag ska prova ännu en vända med polygripen men tänker denna gång bryta strömmen till lampan.. \M/

Fegis!!! :D :D

Användarvisningsbild

Re: Lossa glödlampa i kylen.

anersimyra  
#359159 Nu är den gängade lampan demonterad,.. :-BD problemet var en gummiring som sög åt runt lampan. Men felet visar sig naturligtvis vara annat än lampan.. :shock:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).