Öppna kategorin

HVO Diesel

102 inlägg 70454 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

rikard_e  
#357476 Avgaser har olika renhetsnivåer. Kolla i avgasröret på en lastbil med euro 6 , som gått 40 000 mil, det ser ut som röret är nytt inuti, inte en sotfläck.
Och äldre motorer mår på sätt och vis bättre av den gamla dieseln, den var fetare och smörjde komponenterna bra. Men i nya fordon finns inte det behovet i så stor mån. Jag tror vi behöver ha ett alternativ så fort som möjligt, men det måste provas rikligt på alla sorters dieselmotorer. HVO ser riktigt lovande ut jämfört med rme och den där talloljan.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

totte  
#357511 Ja avgaser är avgaser och sprider väl i stort sett samma ämnen i luften. Det är inte det som är poängen när det handlar om koldioxidutsläpp, utan frågan är om bränslet är framställt av förnybar råvara eller inte.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

eqlazer  
#357519 Precis, förnyelsebara energikällor innebär ett nollsummespel. Det har man inte med fossila varianter.

Gör man bränsle av tex skogen så kan den på kort tid (~100 år) växa sig lika stor igen, dvs binda lika mycket kol som spottats ut i form av avgaser.
Eldar man olja, som visserligen består av gamla växt- och djurdelar, så tillför man mer kol än naturen kan binda upp på rimlig tid. Eller vill vi tillbaka till hur jorden såg för x antal miljoner år sedan?

Sen är det visserligen inte bara kol det handlar om, men enklast att göra jämförelsen med det.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Reinholdsson  
#357678 Funderar på om en dieselvärmare går på HVO? RME går ju inte alls utan då brukar man väl ha en liten dieseltank enbart för värmaren.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Hema  
#357682 Om hållbarheten visar sig bra, ökar intresset för ett dieseldrivet elverk!

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#357720 Hej,
Jag tror det går på dieselvärmare, i alla fall i skogsmaskiner. Som skrivet ovan så godkänner ju ex Komatsu Forest att deras skogsmaskiner körs på HVO, under förutsättningen att ev dieselfiltret måste modifieras. Denna garant borde ju även då gälla dieselvärme som sitter i dessa maskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#359066 Hej!
HVO diesel kan köras i alla dieseldrivna fordon / motorer oavsett i vilken personbil / lastbil / traktor / dieselvärmare / Skogsmaskin / skördetröska / buss etc som den sitter i. HVO har exakt samma molekylära uppbyggnad som fossil diesel trots att den är absolut fossilfri! På vår firma kör vi alla maskiner, bilar, bussar, lastbilar och personbilar på HVO sedan 2012, helt utan problem! HVO har högre cetantal än diesel som gör att motorn går tystare / mjukare och startar lättare i kyla. Enda orsaken till att alla motortillverkare ännu ej har godkänt HVO förutom Volvo, Valtra, John Deer, Scania, MAN och Mercedes som redan godkänt HVO. Orsaken är att certifierad diesel har en "EN590" standard och har en densitet, vikt, på 820 gram per liter medan HVO ligger på 785 gram per liter. Denna certifiering kommer att vara klar 2016 för alla dieselmotorer men man kan absolut och helt riskfritt köra ALLA dieselmotorer på HVO redan idag. Lagringstiden är dessutom betydligt längre på HVO eftersom den drar inte till sig vatten / fukt vilket gör att det inte kan bildas alger i HVO dieseln.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359088 Vad kostar HVO?

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#359093 Tack för infon Surabaron, riktigt intressant!

Och Mangan, här i Värmland är HVO i snitt 1 öre billigare än vanlig diesel (följer dieselpriset och lägger sig strax under). Skillnaden är att hela pengen går till Neste Oils i Finland eftersom HVO är helt skattefri än så länge och Neste Oil har (haft) ensamrätt på tillverkningen. Tror dock det ska vara släppt nu enl utsago.

Positivt annars med "recensionen" ovan, det lovar gott!

@surabaron : luktar HVO annorlunda? Tänkte både oförbränt och förbränt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#359099 HVO dieseln kostar ca 20 - 30 öre mer per liter jmf med fossil diesel men fördelarna med HVO är såpass mycket större att de definitivt överväger det något högre priset. Motor och partikelfilter sotar inte alls med HVO jämfört med vanlig diesel vilket minskar service / reparationskostnaderna tack vare HVO'n. Jag och min arbetsgivare tankar på OKQ8.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#359100 Beträffande lukten så är HVO diesel absolut luktfri och avgaserna luktar inte heller något speciellt alls. Vanliga dieselavgaser är betydligt "fränare" i lukthänseende. Det som är allra bäst med HVO är att den inte är kladdig och slabbig då man spiller ut den vid påfyllning / tankning trots att den smörjer motor / bränslepump / spridare betydligt bättre än den vanliga dieseln.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359101 Någon som prövat i gammeltraktor?

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#359104 Vad gäller HVO i gamla maskiner tex den grålletraktor som jag har och en Volvo BM som min granne i byn har så körs de också problemfritt på HVO sedan flera år tillbaka med utmärkt prestanda / resultat!

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Surabaron  
#359106 Glömde skriva att dessa traktorer som också körs på HVO diesel är från början / mitten av 1950 talet.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359109 Ser att detta är första tråden du skriver i. Du har väl ingen koppling till HVO-tillverkaren?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).