Skogsvagn (Huggarvagnar)

Storlek huggarvagn till Zetor 5245

65 inlägg 43028 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

loppan  
#264048 Weimers winch verkar nästan vara standard på alla kranar i dag.
Ett tipps vad gäller att manövrera fjärren är att ha den inne i tex bröstfickan med knappen utåt.
Då kan man lätt känna knappen utifrån genom tyget med hanskar på.
Svårare att tappa bort den då.

FTG
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

axwell  
#264084
loppan skrev:Ett tipps vad gäller att manövrera fjärren är att ha den inne i tex bröstfickan med knappen utåt.
Då kan man lätt känna knappen utifrån genom tyget med hanskar på.
Svårare att tappa bort den då.

Den har jag i ett snöre runt nacken, kan ändå ha den i en bröstficka med knapparna utåt, nästan ingen risk att tappa bort den.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264176
loppan skrev:Weimers winch verkar nästan vara standard på alla kranar i dag.


Vad menar du med detta?
Morgan Nordin

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Emil Skoglund  
#264772 Weimers Radio Winch den är oumbärligt . är så lättvindigt.. Har även MultiWinch drar 3 Ton. Såg Weimer har Ett Radio Kitt man kan komplettera winchen med. Funderar skaffa en sån i framtiden. Väldigt praktiskt. Troligen kommer nog HuggarVagnen va min bästa vän..
Funderar Montera på ett Extra Motorsågsfäste Blir ganska fullt i lådan som följde Vagnen med 2 sågar Dunk bryjärn . lite annat smådret..

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#346116 Tiden går och stormar har förskjutit min avverkning men nu i vinter blir det av och jag har väntat med huggarvagnen. Har fått hjälp med framkörning men även använt gafflar osv för att lasta men nu börjar det dra ihop sig till att fatta ett beslut. En beställning ska göras efter tomten varit på besök och jag har efter koll kommit fram till att det förmodligen blir kts minsta vagn om de har någon att leverera vill säga, detta grundar jag på pris/prestanda i jämförelse med andra vagnar samt mitt behov som är gallring, enstaka vindfällen och ved. Antagligen vill jag också ha vinsch samt belysning på kranen så inte mörkret begränsar och att jag slipper skifta lika mycket mellan spelet och vagnen.
Jag är blivit lite partisk när jag sett en del av kts kranar i arbete och intervjuat andra ägare. Det är inte det bästa som finns men de är av god kvalite i rätt prisnivå är min uppfattning av det jag själv sett och som andra ägare sagt.

I min traktor 5245 zetor, blir det kanske trångt med paketet med spakar osv och hur tar man lämpligast in det i hytten. Det finns ju en ruta nedanför den stora och jag antar detta är lämpligt att få in paketet ? Kommer då att stå bakvänd på knä för att köra kranen ? Hur kopplar man hydrauliken, hur många uttag krävs ? Krävs extra för ev vinsch ? Krävs extra för vagnsstyrningen ? Hur bökigt är det att koppla in och ur vagnen från traktorn ?

Hur som har jag längtat som en tok efter detta men samtidigt glad att jag lugnat mig, tid ger perspektiv. Under tiden har jag tuffat till mig att köra traktorn i skogen, skaffat kedjor, fått en utmärkt överblick av min skog, röjt, kört upp vägar osv.

Det är ändock en dyr investering och tänker jag fel någonstans eller är det bara att gasa på ?
Har jag glömt något ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#356823 Nu är snart avverkningen klar, fan vad fort det går för en skördare att ta 8 hektar fullväxt skog, trots backigt och allmänt jävligt :grin: ... otroligt hur de tar sig fram. Nu lyckades jag ta ett snack med grabbarna och jag får mig en traktorväg in på skiftet där de skotar ut timret, de skulle "platta till och krafsa ur" mera än nödvändigt så att jag kunde ta mig dit med traktorn när så småningom frötallen ska tas, fasen vad glad man blir över sådant, bra folk som det verkar :smile:

Fick också precis meddelande om att min huggarvagn har lastats och är på väg till Sverige. Jag har varit ute och sandat nästan onödigt hårt för lastbilen som lär komma inom kort. Fixat med annan traktorägare som hjälper mig med avlastning samt har kollat in grannens variant för att placera paketet med spakar. Detta ser ut att bli bra !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Karlsson_98  
#356827 Härligt att du får dig en fin traktorväg!
Ska bli kul att följa tråden framöver :smile:

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#359048 Ändrade planer, blir kvällsjobb igår, ikväll och imorgon men gårkvällen blev det hemfärd vid 21 så nu har jag grejat på med traktorn, lagt på rätt piggkedjorna osv. Tittat igenom huggarvagnen, bra märkt med tryck retur och vilka som ska till det dubbelverkande uttaget för vagnsstyrningen men nu kom det till traktorns sida och nu blir jag osäker.

När jag kopplat kolven till fjärrstyr på gamla vinschen har jag använt två av de fyra övre uttagen, spänt ned det enkelverkande uttaget för att kunna få konstant tryck och styra ventilen med fjärrkontrollen men nu blev jag så rackarns osäker på vilken som är tryck och retur beroende på hur spaken står så jag törs inte pröva med huggarvagnen.

I instruktionsboken finns inget att hjälpa med då min zetor har fyra uttag upptill och två strax undertill och i instruktionsboken visas en bild på 3 uttag bara. De två undre är iaf ett dubbelverkande och de två av de fyra över ett enkelverkande ... puh.. hur kan man ta reda på vilken kombo som ger tryck och retur det utan att riskera ventilpaketet till huggarvagnen?

pluggarna för uttagen i de övre 4 är märkta grön (de två översta) och gul (de två undre)
Det dubbelverkande är märkt rött och grönt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359107 Prova med slangarna till ramstyrningen så ser du vilken du får ut tryck på?

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Ådii  
#359114 Det är inte så att kranens ventilpaket skall ha fri retur till tanken? Så burkar det oftast vara eftersom det inte brukar funka så bra i längden om det inte är fri retur.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#359117
Morgan Nordin skrev:Prova med slangarna till ramstyrningen så ser du vilken du får ut tryck på?

MVH
Morgan


Tack för tipset ! Smart och enkelt ! Borde jag kunnat komma på själv.. TACK !

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#362021 Nu har jag varit ute med vagnen, Kts 7s, ont i ryggen och förkyld men jag kunde inte hålla mig. Hur som verkar vagnen vara perfekt i storlek till min traktor. Väldigt smidigt mellan träden och när jag sedan, efter att ha lagt på några pinnar började använda styrningen (som jag i starten helt glömde bort) blev det en helt ny underbar värld ! Skaplig skillnad mot min gamla timmervagn man behövde en vändplan för en lastbil till. Riktigt jäkla roligt vad smidigt det blev, man drar bara i spaken och man får styrning på vagnen, den där känslan "när ska det börja svara" har inte infunnit sig idag :)

Vad gäller krankörning har jag mycket att lära. Det går sakta och ibland drar jag fel spak osv, tur ingen filmade men ingen ko på isen, man lär sig nog bara man tar det lugnt och metodiskt. En ögonöppnare är hur bra en grip är i jämförelse med pallgafflar och gripklo, speciellt när man ska ta ett knippe veka pinnar. Bara nypa ihop och lägga på, dessutom kan en grip roteras... helt ny värld det här för mig. Når också bättre än jag trodde, bakom vagnen en bit, traktorn på sidorna och ända in utanför framdäcken och säkert lite till om man trixar till det med hur man ställer ekipaget.

Ett vedlass är iaf hemma på gården även om det inte riktigt blev fulla vagnen idag. (Ville prova att köra ut innan det blev maxtungt) Det var hur som inga problem. Vägkörningen hem är däremot lite bökigt när traktorn har för lite hk och man får växla ned i uppförsluten men de problemen känns som små och kan med glädje accepteras :smile:

Jag tror inte att en större vagn vore någon bra ide' till min traktor utan detta är nog den största utan att den blir för stor, smidig och rejäl, bara hoppas det håller framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Karlsson_98  
#362062 Kul att ekipaget fungerar bra för dig!
Ja ramstyrningen är underbar, när man väl lär sig använda den så följer vagnen efter traktorn riktigt fint i svängarna :smile:
Vad är det för däck på vagnen? 400?

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#362101 400 var tillval och jag stod i valet och kvalet men jag valde bort det. Får väl se om man ångrar sig men å andra sidan kör jag bara på tjäle och när det bär.
Imorgon ska mina utforskningar få äran att fortsätta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Bengt.Svensson  
#362172 Vagnsstyrning är också fin när man backar, efter lite övning kan man styra kärran utan att ratta så mycket på traktorn. En hand på ratten och andra handen på ventilen till vagnstyrningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).