Avverkning (slutavverkning)

Norskt skogsbruk

36 inlägg 14015 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#358937 Hej jag är och kör skogsmaskin här i södra Norge. Jag tänkte därför starta en tråd om det. Sen finns det ju norrmän här på forumet som kan kompletera mera. :grin:

Ställ frågor så ska jag försöka svara så gott det går!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Norskt skogsbruk

Fredrik Reuter  
#358960 Hej,
Ja detta kan bli en intressant tråd!

Vi har diskuterat det några gånger tidigare på forumet, har för mig vi hade en medlem som körde i södra Norge, @norge tror jag var namnet. Körde H8 men jag tror han bytte till H14.
Nog pladdrat om dåtid. Generellt kan man väl säga att det är dåligt med salsgolv i Norge, håller du med?

Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#358964 Ja det hoppas jag den ska bli! Skiljer sig väldigt mycket mellan våra länder.

Jo det kan jag verkligen! Gled kana med 590 idag, även om det bara är 1-2 meter så känns det som 100 meter haha [FACE WITH TEARS OF JOY]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norskt skogsbruk

Fredrik Reuter  
#358968 Hehe, ja kan tänka mig det!
Vi har ju lite liknande terräng här i västra Värmland på några ställen. Har gjort liknande resor när jag körde H8. Gled ca 5m en gång nerför, eftersom småpaniken infinner sig så justerar man nivelleringen mer eller mindre med reptilhjärnan. Sänkte baken då det måste sett ut som en hund med analklåda nerför slänten.

Hur är 590 uppför?

Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#358969 Haha ja så är det med 590 med, allra helst när man ska svänga på serpentinvägar... helt oduglig tycker jag. Boggiereser hela tiden, påpekar de till chefen och han försöker förklara hur man ska göra. Istället för att göra som han säger åker jag där det är hyfsat plant [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norskt skogsbruk

Fredrik Reuter  
#358972 Ja, det är ingen höjdare!
En Steephunter skulle det varit istället, eller
du skulle ju ha Rottne istället, eller hur var det nu? :wink:

Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#358973 Haha ja fast nu blir det en kimatsu 951 istället.

Helst inte [WINKING FACE]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norskt skogsbruk

Fredrik Reuter  
#358977 Jamen då så! :-BD
Den blir du nog inte besviken på.
Vad roligt, då får du hålla oss uppdaterade hur det går. Ni börjar ju bli ett gäng med 951 nu, vore kul om ni kunde byts erfarenheter med varandra. @novis?? @sealing @ Valmet 890 är väl några tror jag

Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#358989 Ja vi ska ha c144 aggregatet. 2hjulsdrivna aggregat i tung slutavverkning är ingen höjdare. 7000aggregaet har spruckit och har en jävla massa svets på sig. Så planen är att köra 5 år och kanske byta aggregat om det inte håller väldigt bra [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norskt skogsbruk

Fredrik Reuter  
#358992 OK! När är bytet tänkt i tid?

Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#358994 Komatsun är väl tänkt till våren. Aggregatet kan ju bli när de krabbar för mycket

   TS
Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

kimcounty  
#358995 Driver også i sør norge med en Volvo FC2121C og Logmax 7000XT.
Det fungerer veldig bra i grov skog og vanskelig terreng.

Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#358996 Jasså? Lite mer exakt var befinner du dig? Hade varit kul att åka på studiebesök [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

   TS
Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

kimcounty  
#358998 Driver for det meste i Gjerstad og Risør ,men er i Drangedal nå.

Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#359000 Okej vi är ju runt arendal mest. Nu är vi i froland.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).