Motorsåg och handhållet

Nya motorsågsmodeller på gång?

101 inlägg 36556 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

anersimyra  
#358647 I morgon far jag och tittar på en " ny " såg.. :smile: det är en HVA 262.. :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

totte  
#358657
anersimyra skrev:I morgon far jag och tittar på en " ny " såg.. :smile: det är en HVA 262.. :grin:


:grin: Det är grejor det! Spöar det mesta i sin klass.

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

anersimyra  
#358663 Den är min favorit genom åren.. :-BD objektet behöver enligt uppgift ny cylinder, det kan ju bli ett trevligt projekt om inte annat. Jag ställde iordning en 162 SG med ny förgasare, bränslesystem och mycket, mycket annat. Den är tyvärr osäljbar för självkostnadspris och är inget för det dagliga arbetet. 262:an däremot är än i dag fullt gångbar i arbetet.. :-BD :-BD

Användarvisningsbild

3/8" kedjor

traktorz  
#358811
knaggen skrev:Testa en oregon lpx 3/8 då kommer sågen inte att orka.


Det verkar rimligt, då Oregon själva rekommenderar 50cc-100c som storlek på lämplig såg till sin 73LPX kedja.
50cc är då minimum, mer påtagligt blir det förstås med ökad svärdslängd.

På 50cc används därför lämpligen .325" (21BPX, 21LPX) kedjor, medan en 60cc såg bättre orkar med en 3/8" (73LPX) kedja.

På vår MS362, en 60cc såg, kör vi Stihls 3/8" (36RS) kedja, vilket är för oss rätt kedja för den sågen, även med 18" svärdet på.
Dock skall sägas, att den har mindre skärtänder än Oregons 3/8" (73LPX), så Stihls (36RS) är nog lättare att dra runt. Vi har inte heller provat Oregons (73LPX), ty vill inte skaffa ytterligare en uppsättning filar och mallar att behöva hålla reda på.

Ref:
http://www.oregonproducts.com/pro/produ ... 0Chain.htm

Användarvisningsbild

60cc

traktorz  
#358812
totte skrev:
anersimyra skrev:I morgon far jag och tittar på en " ny " såg.. :smile: det är en HVA 262.. :grin:


:grin: Det är grejor det! Spöar det mesta i sin klass.


Inte så konstigt kanske då, att var och varannan skogsbonde hemmavid, fortfarande har denna såg i bruk. Oftast med 15" svärd bara.

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

Peteflamingstar  
#359040
anersimyra skrev:I morgon far jag och tittar på en " ny " såg.. :smile: det är en HVA 262.. :grin:


Nu måste jag fråga en sak, det är ju en legendarisk och tuff såg men finns det andra skäl att välja en sådan istället för t.ex. en 560? 262:an är ju som sagt en klassiker, men i dagligt arbete torde väl en modern 60-kubikare vara att föredra, eller!?

Användarvisningsbild

HVA 262XP

traktorz  
#359044 Effekt, vridmoment och vikt för 262XP är åtminstone i par med dagens bästa 60-kubikare. Hyfsade vibrationsnivåer och försedd med handtagsvärme dessutom, så vad saknas egentligen?

Att många 262XP fortfarande används, torde dessutom betyda att de är driftsäkra, låt vara att handtagsvärmen slutat fungera på ett antal jag känner till, men det är förstås enkelt åtgärdat vid service.

KISS design (keep it simple, stupid), dvs. klassisk spolteknik för tvåtakt, ingen komplex modern friskluftspolteknik, gör sågen enkel att meka beträffande cylinder och förgasararrangemang, samt förmodligen över tid väsentligt driftsäkrare.

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

anersimyra  
#359045
Peteflamingstar skrev:
anersimyra skrev:I morgon far jag och tittar på en " ny " såg.. :smile: det är en HVA 262.. :grin:


Nu måste jag fråga en sak, det är ju en legendarisk och tuff såg men finns det andra skäl att välja en sådan istället för t.ex. en 560? 262:an är ju som sagt en klassiker, men i dagligt arbete torde väl en modern 60-kubikare vara att föredra, eller!?
Det är naturligtvis en del nostalgi involverad.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359046 Kanskje ein liten avsporing men kven er å fordra av 560 eller 562? Kjem vel kanskje Ann på om ein liker å fila 325 eller 3/8.

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

anersimyra  
#359049 När jag köpte min 262 bytte jag från 3/8 till 0,325 för att ha samma kedja till alla mina sågar. 60 cc och 0,325 gav en såg som kapade väldigt bra med högt varv och bra precision. Med 3/8 blir man dessutom hänvisad till helmejselkedjor vad jag vet ?

Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359084 ja oregon har vel berre heilmeisel i 3/8 i norge iverfall, sikkert likt i sverige og. kjøre du med 1,5 (21 bpx) eller? Har ikkje filt så mykje 3/8 i det siste men dei større tenna er kanskje litt lettare å file synes eg.

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

Peteflamingstar  
#359094
anersimyra skrev:
Peteflamingstar skrev:
anersimyra skrev:I morgon far jag och tittar på en " ny " såg.. :smile: det är en HVA 262.. :grin:


Nu måste jag fråga en sak, det är ju en legendarisk och tuff såg men finns det andra skäl att välja en sådan istället för t.ex. en 560? 262:an är ju som sagt en klassiker, men i dagligt arbete torde väl en modern 60-kubikare vara att föredra, eller!?
Det är naturligtvis en del nostalgi involverad.. :smile:


Ja jag skulle själv hugga som en kobra ifall erbjudande om en sådan såg dök upp! :grin:
Använder ju min femton år gamla 372:a ibland, även om det mesta man ställs inför klaras av med 560:n...

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359697
Peteflamingstar skrev:
anersimyra skrev:I morgon far jag och tittar på en " ny " såg.. :smile: det är en HVA 262.. :grin:


Nu måste jag fråga en sak, det är ju en legendarisk och tuff såg men finns det andra skäl att välja en sådan istället för t.ex. en 560? 262:an är ju som sagt en klassiker, men i dagligt arbete torde väl en modern 60-kubikare vara att föredra, eller!?


Jag har en del på besök då och då. Några huggare gillar dem och vill inte ha annat. Med 15-16" är det en härlig såg som håller.
De var inte så populära när det begav sig eftersom många sålde dem som fäll såg att ersätta de 162/266 som gick här nere som fällsåg. Det blev inget vidare eftersom de är en stor kvistningssåg mer än fällsåg. De går lätt varma med större drev och/eller längre svärd.
Då var vibrations systemet med fjädrar inte heller så omtyckt eftersom de känns olika mot gummi som de flesta var vana vid då. Jag har själv haft flera och den jag har nu har många timmar på sig o ser ut som den varit i det varmaste helvete o vänt men är nog en av de bästa jag haft om man ser till prestation.

Härlig brummare som är störst i klassen!

Användarvisningsbild

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

totte  
#359710 I stort sett det enda som talar för en modern såg är att det finns service och reservdelar tillgängligt.

Annars är mestadels sågarna från mitten av 70-talet och fram till 90-talet väl så bra i prestanda och vikt/effektförhållande och vanligtvis rejält mycket bättre i hållbarhet. Men policyn hos tillverkarna är givetvis att dra in supporten för äldre modeller så snart det bara går, det gäller ju att sälja nytt.

Min synnerligen subjektiva åsikt naturligtvis.

Avatar Fallback

Re: Nya motorsågsmodeller på gång?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359712 Da har du sikkert rett i men for andre enn entusiaster er det vanskelig å holde liv i gamle modeller

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).