ATV och UTV i skogen

Fyrhjuling hur skall man resonera?

46 inlägg 38906 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Lars Björk  
#358201 Försöker hitta det där med att det kommer att gå registrera ATV som traktor men får gå fortare än 40km/h
Någon som vet var man kan hitta det?

Vänligen .

Lars

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

anersimyra  
#358203 Sök på körkortsportalen.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Lars Björk  
#358217 Har gjort det! Har även varit inne på Transportstyrelsens sida men kan inte hitta något! Är inte värst bra på att hitta...

Vänligen.

Lars

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Oden  
#358287 Hej!

Liten uppdatering! Pratade med en säljare som påstod att de nya traktor B reglerna i första hand (kan ev gälla bara Polaris) bara skulle göras på 1000cc maskinerna. Dvs att de på något sätt skulle modifieras?

Så lite tillbaka på ruta 1. Men var förbi en annan handlare o vart lite förtjust i en maskin som iofs inte är optimal med mina tidigare tomteönskningar :mrgreen: .

Tittade på en Polaris 570 touring terrängreggad. Hade det jag vill ha förutom :cry: . Servo o den kommer terrängreggad till det kampanjpris som gäller 65 pix ink. Årsmodell 2015.
Men kan nog leva med terrängreggningen....? I värsta fall får jag frakta maskinen på släp om jag skall iväg på jobb. Däremot avsaknaden av servo är kanske lite tråkigare om o när den skall nyttjas i skogen??

Oden

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

skogsbonne  
#358294 snåla inte och köp utan servo när du ändå köper ny maskin

Avatar Fallback

Re: Sv: Fyrhjuling hur skall man resonera?

stefanm  
#358313
Lars Björk skrev:Försöker hitta det där med att det kommer att gå registrera ATV som traktor men får gå fortare än 40km/h
Någon som vet var man kan hitta det?

Vänligen .

Lars


Här kan du läsa lite mer iallafall Traktorer får 50km/h gräns 2016

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Robbanhög  
#358465
skogsbonne skrev:snåla inte och köp utan servo när du ändå köper ny maskin

Ånger faktorn är 100% tror jag iaf om du köper utan servo!

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Hema  
#358553 Andrahandsvärdet likaså.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Lars Björk  
#358660
stefanm skrev:
Lars Björk skrev:Försöker hitta det där med att det kommer att gå registrera ATV som traktor men får gå fortare än 40km/h
Någon som vet var man kan hitta det?

Vänligen .

Lars


Här kan du läsa lite mer iallafall Traktorer får 50km/h gräns 2016


Många tack!
Skall bli intressant och se vad det blir i sista änden av detta.

Vänligen.

Lars

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Oden  
#358694 Inser nog att det är lite puck*t att inte ta en med servo. Men i mitt fall med den maskin jag vill ha med dubbelsäte dvs på rad inte bredvid varandra tycks det stört omöjligt att få alla pusselbitar o stämma.
Efter att ha plågat försäljare o pluggat in olika forum så tycks en Polaris 570 touring med terrängreggningen vara det mest optimala till det priset. Pris sänkningen på maskinen är i närheten av vad det skulle kosta att utrusta den med servo. Avvaktar 2 st försäljare vad det gäller pris o utrustning.

Konstigt nog kostar en traktorreggad närmare 10000 kr mer trots att det inte finns servo på den heller...
:mrgreen:
Vet inte vad som skiljer mer än reggningen o blinkers.....

Oden

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Hema  
#358701 Om du kan avvakta, så tycker jag du ska vänta tills vi får se hur det blir med Traktor_B-reggning. Samtidigt är det köpläge nu före nyår, då en del företag behöver få in lite extra kosing. Ska du köra på gräsområden kan det vara trevligt med turfläge (bakdiffen är 0% bromsad, så det driver bara på ettt hjul, vilket resulterar i minimalt skada på gräsmattor.) som vissa Polarismodeller har bl.a. Sedan tycker jag att man bör sträva efter att ha vinsch både bak och fram. Iaf minst flyttbar.

När vi ändå är inne på ämnet, så skydd under maskinen, fler och fler verkar välja 1cm-plasten framför plåtskydd.

Avatar Fallback

Re: Sv: Fyrhjuling hur skall man resonera?

stefanm  
#358793
Oden skrev:Inser nog att det är lite puck*t att inte ta en med servo. Men i mitt fall med den maskin jag vill ha med dubbelsäte dvs på rad inte bredvid varandra tycks det stört omöjligt att få alla pusselbitar o stämma.
Efter att ha plågat försäljare o pluggat in olika forum så tycks en Polaris 570 touring med terrängreggningen vara det mest optimala till det priset. Pris sänkningen på maskinen är i närheten av vad det skulle kosta att utrusta den med servo. Avvaktar 2 st försäljare vad det gäller pris o utrustning.

Konstigt nog kostar en traktorreggad närmare 10000 kr mer trots att det inte finns servo på den heller...
:mrgreen:
Vet inte vad som skiljer mer än reggningen o blinkers.....

Oden


Har du kollat på can-am outlander 650 t3? Vi verkar vara ute efter ungefär samma saker även om jag måste skjuta upp mitt inköp till efter sommaren som det verkar nu. Den har servo, vinsch, går att ha passagerarsäte bakom föraren samt verkar gå få både som traktor- och terrängreggad. Själv är jag farligt sugen på en sådan med traktorregistrering.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Oden  
#363547 Hej!

Det vart en Polaris 570 Touring till slut! Utan servo :mrgreen: :???: Svårt att få alla parametrar o stämma.
Visst har man en fet plånbok så underlättar det ju :grin: . Det vart iaf ett plogpkt också.

Tips på vettiga försäkringsbolag mottages tacksamt. Helst där man kan ha typ en garageförsäkring inkluderad. När jag ändå har ställt frågan så behöver jag tips på även försäkring för snöskotrar då jag plötsligt känner ett hopp för snö i år :mrgreen:

M v h Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

Robbanhög  
#363555 Svedea håller bra priser förutsatt att Atv:n är terrängregistrerad!

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling hur skall man resonera?

anersimyra  
#363560 LF kanske inte är det billigaste alternativet, dock har de inte begränsningar vad gäller värdet på tillbehör om masinen blir stulen. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).