Öppna kategorin

Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

142 inlägg 65916 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

T Landström  
#329742 Undrar om det finns någonstans där man kan studera på distans...??

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Schmidt  
#329767
T Landström skrev:Undrar om det finns någonstans där man kan studera på distans...??


Linnéuniversitet kanske?

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Jim_the_one  
#329964 Lustig kombo med att vara skoltrött men ändå skriva bättre än 97% av dagens unga. :-BD nu är jag iof inte så gammal själv men känner mig som surgubbe allt för ofta. =))

Vilket körkort du ska satsa på först är ju lite knivigt. Billigast torde ju vara motorsågskortet. Med bilkörkortet kommer ju kostnader såsom bil som inte är direkt gratis.
Själv bor jag lite ute på landet så att ta körkort när jag va 18 var en självklarhet, dock kan jag förstå folk som bor i en större by inte är så beroende av körkort, dom behöver ju inte sitta å vänta 2 timmar på nästa buss eller till nästa dag om det är ännu mer obygd. :lol:
Fast bilkörkortet ger ju fler möjligheter än motorsågskortet.

Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

BjörkenPer  
#329975
Jim_the_one skrev:, dock kan jag förstå folk som bor i en större by inte är så beroende av körkort, dom behöver ju inte sitta å vänta 2 timmar på nästa buss eller till nästa dag om det är ännu mer obygd. :lol:
Fast bilkörkortet ger ju fler möjligheter än motorsågskortet.

en annan får gå/åka 5 km till en busshållplats där bussen bara går på vardagar kl 07.20 och hem igen kl 16.10 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#329992
Jim_the_one skrev:Lustig kombo med att vara skoltrött men ändå skriva bättre än 97% av dagens unga. :-BD nu är jag iof inte så gammal själv men känner mig som surgubbe allt för ofta. =))

Vilket körkort du ska satsa på först är ju lite knivigt. Billigast torde ju vara motorsågskortet. Med bilkörkortet kommer ju kostnader såsom bil som inte är direkt gratis.
Själv bor jag lite ute på landet så att ta körkort när jag va 18 var en självklarhet, dock kan jag förstå folk som bor i en större by inte är så beroende av körkort, dom behöver ju inte sitta å vänta 2 timmar på nästa buss eller till nästa dag om det är ännu mer obygd. :lol:
Fast bilkörkortet ger ju fler möjligheter än motorsågskortet.

Jag växte faktiskt upp i Vilske-Kleva, men flyttade när jag var elva år gammal. Annars hade jag nog haft körkort... hoppas jag.

Vilket tror du ger störst och snabbast möjligheter till jobb i skogen i dagsläget? I och med att jag har fast arbete så byter jag ju inte bort det mot säg en timanställning eller så, men att lägga till en timanställning är något annat och helgjobb lär det väl finnas i skogen eller bara med träden i stan? Då känns det som att motorsågskort är guld värt, för är jag bara en extragubbe några timmar då och då så lär ju vilken arbetsgivare som helst se samåkning som ett alternativ då jag ändå inte är självgående.

Kruxet är att de besparingar jag har är avsedda för körkort vilket jag borde hålla på, speciellt om en finanskris dyker upp och chefen får fota X antal killar inklusive mig exempelvis, då öppnar sig en större arbetsmarknad med ett körkort.

Så kortsiktigt känns ett motorsågskort rätt så bra. Men långsiktigt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Peteflamingstar  
#329995 Skulle ändå säga bilkörkort i första hand. Får du tag i en arbetsgivare som är villig att satsa på dig så betalar denne förmodligen ditt motorsågskörkort, som i sammanhanget är billigare än bilkörkort. De flesta skogsarbeten är dessutom så geografiskt utspridda att körkort är ett måste. Bil kanske finns hos arbetsgivaren.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#358150 Kan uppdatera med att jag i tisdags gjorde min debut i branschen. Fick gå som risdragare åt en arborist. Inga konstigheter: lyfta och dra - upprepa! Tungt som satan men inte lika andefattigt som slitet på byggena, samt frisk luft och en levande miljö med olika färger. Onsdagen fick jag också nöjet att arbeta, och det var lite samma sak plus att vi tog rätt på några rotvältor. I det senare momentet fick jag såga med kastsåg. Det var nästan en upplevelse för livet haha, nu när allt är nytt och spännande.

Sågen jag poserar med på bilden har jag inte fått använda då jag saknar nödvändiga behörigheter, men den gör sig bra på bild. Ansiktet har jag klippt ut då jag faktiskt fortfarande är rivare och vill minimera risken att min chef känner igen mig och får nys om att jag kommer smita över till en annan bransch så snart jag hittar en fulltidslösning. Det gör jag nog inte innan körkortet är i hamn och det lär väl ta den tid det tar, men det är aldrig bra att stressa fram någonting och nu har jag lyckats ta mina första stapplande steg i branschen. Jag lär nog återkomma till tråden om jag når mina drömmars mål!

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Hema  
#358151 Vad kul och höra, samt grattis till att du fått in en fot i en ny verksamhet. Fråga kolon, vad är det för såg du posserar med, 372, 576 eller 390?

Edit: stavfel.
Senast redigerad av Hema fre 18 dec 2015, 11:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358158 Grymt @Rivaren! Vilken härlig tråd du skapat! Jag förstår att arboristjobbet lockar och bra gjort att ha kommit in dig på ett ställe.
Med det sagt vill jag ändå tipsa dig att vidga visionen till att även inkludera röjning. Röjningsbehovet i landet är stort och än så länge är manuell röjning effektivare än maskinell. Dessutom är det lättare att få praktik hos någon bonde. Röjning brukar det finnas gott om på gårdar, samt att röjsågen är mycket mindre farlig än motorsågen.
Utnyttja ditt umgänge till att hitta nån som känner nån som har skog och försök få till en praktik. Det kanske finns nån här på forumet?
Lycka till! :-)

Avatar Fallback

Re: Sv: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Blivande snickare  
#358160
Hema skrev:Vad kul och höra, samt grattis till att du fått in en fot i en ny verksamhet. Fråga kolon, vad är det för såg du passerar med, 372, 576 eller 390?

Tror det är en 576?

Avatar Fallback

Re: Sv: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Hema  
#358180
Blivande snickare skrev:
Hema skrev:Vad kul och höra, samt grattis till att du fått in en fot i en ny verksamhet. Fråga kolon, vad är det för såg du passerar med, 372, 576 eller 390?

Tror det är en 576?

Är av samma åsikt.

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#358187
Hema skrev:Vad kul och höra, samt grattis till att du fått in en fot i en ny verksamhet. Fråga kolon, vad är det för såg du posserar med, 372, 576 eller 390?

Edit: stavfel.

Det är en bra fråga som jag inte har svaret på. Låt hoppas att jag får fler arbetstillfällen och kan förkovra mig så pass i arbetet att jag kan återkomma med ett svar! ;)

JF skrev:Grymt Rivaren! Vilken härlig tråd du skapat! Jag förstår att arboristjobbet lockar och bra gjort att ha kommit in dig på ett ställe.
Med det sagt vill jag ändå tipsa dig att vidga visionen till att även inkludera röjning. Röjningsbehovet i landet är stort och än så länge är manuell röjning effektivare än maskinell. Dessutom är det lättare att få praktik hos någon bonde. Röjning brukar det finnas gott om på gårdar, samt att röjsågen är mycket mindre farlig än motorsågen.
Utnyttja ditt umgänge till att hitta nån som känner nån som har skog och försök få till en praktik. Det kanske finns nån här på forumet?
Lycka till! :-)

Allt är av intresse, givetvis. Det är skogen och träden som lockar i första hand, och varierande arbetsuppgifter brukar jag trivas med. Mina hinder är ju dels ett heltidsjobb inom bygg och framför allt att jag saknar körkort. Men vi kommer dit!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Göt  
#358195 läste den här tråden när den började och nu. Undrar om du inte funderat att lägga lite tid på komvux för att få in gymnasiekompetensen ta ett ämne i taget så behöver du inte vara borta från jobbet så mycket... :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

mooos73  
#358200 Nu är jag dock inte anställd som lantmätare eller läkare, utan som rivare, vilket är bottenskrapets bottenskrap.

Så ska du inte se det! Alla jobb är lika viktiga, annars skulle dom inte finnas.
Förstår dock att du vill byta då skogen har en effekt på dom flesta människor som är bra!
Med ditt driv borde det gå vägen men B körkort måste vara prioriterat för det ger så många fler möjligheter till arbete!

Avatar Fallback

Re: Att bli skogshuggare - hur gör man då? - Göteborg

Rivaren  
#358206
Göt skrev:läste den här tråden när den började och nu. Undrar om du inte funderat att lägga lite tid på komvux för att få in gymnasiekompetensen ta ett ämne i taget så behöver du inte vara borta från jobbet så mycket... :ugeek:

Lämnade faktiskt in en hel ansökan till komvux häromveckan med just målet att läsa en kurs i taget vid sidan av arbete. Det sköts ju dock elektroniskt och i samma sväng uppdaterade de sina system och min ansökan hittar jag inte, men det är nog inte svårare än att skicka ett mail för att höra hur det ligger till med den saken.

mooos73 skrev:Nu är jag dock inte anställd som lantmätare eller läkare, utan som rivare, vilket är bottenskrapets bottenskrap.

Så ska du inte se det! Alla jobb är lika viktiga, annars skulle dom inte finnas.
Förstår dock att du vill byta då skogen har en effekt på dom flesta människor som är bra!
Med ditt driv borde det gå vägen men B körkort måste vara prioriterat för det ger så många fler möjligheter till arbete!

Haha, tack för din omtanke. Riktigt så illa ser jag inte på saken, utan tog i lite för att poängtera att rivningen inte är något societetsjobb man skall hålla fast vid med näbbar och klor. Men det är som du säger: alla jobb är viktiga. Utom genuspedagogerna och samtliga tjänster på arbetsförmedlingen (det är vad jag brukar kalla för "hittepåjobb").

B-körkort är måste... måste måste!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar