Öppna kategorin

Svartis

39 inlägg 9635 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svartis

Kse  
#357901 Här saltades det helt plötsligt en vinter när man fick för sig att köra 90 tons ekipage på vägarna, jag såg överhuvudtaget ingen fördel med saltningen. Skitiga bilar, skitiga rutor och livsfarligt när det blir lite kallare.
Nu vet jag inte vad man har för policy men det verkar vara saltfritt och jag hoppas att det så förblir.
Varm grus testades även här en vinter och det var helt suveränt tycker jag, men det var som sagt ett test.

Och sen det där med att sänka kostnader, ett bra tips är att sänka farten....

Elmia
Avatar Fallback

Re: Svartis

rikard_e  
#357902 Halt i Boråstrakten, duggade och fryser på.
Saltat så det gick bra bitvis. Men grusvägen hem 200 meter, då höll jag på att åka av...

Användarvisningsbild

Re: Svartis

Erre  
#357906
jannee skrev:Erre, runt "din" rondell i Eriksmåla händer det lite incidenter en liten lurig djävul om man kommer från Växjö. Vägunderhållet i Kalmar län är betydligt sämre än i Kronobergs län. Vill minnas att för ett tiotal år sedan stod det vintertid en skylt som varnade för halka precis där Kalmar län började och vägunderhållet lyste med sin frånvaro.


Ja det händer ofta ngt i den. Många personbilar som kör rätt upp i den. Tror en del sitter å halvsover när dom kommer från Växjö, för dom har definitivt inte gått ner till 70 Km/h. Sen kommer rondellen i en liten svacka.

Användarvisningsbild

Re: Svartis

anersimyra  
#357946 Sträckan Stockholm Sillekrog är oftast bra halkbekämpad, men Sillekrog Nyköping är ofta rena isbanan, ser ni en långtradare som tänder varningsblinkersen är det glashalt, de upptäcker faran betydligt snabbare än övriga trafikanter.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Svartis

jannee  
#357953 Sträckan Stavsjö - Nyköping har lika dålig halkbekäpning. Många bilar som vintertid missar avfarten Nyköpingsbro
Olika vägdistrikt = olik policy
Ibland befarar man att vägmästarna är sponsrade av bärgningskåren :oops:
Vägmästaren avgör hur mycket salt entreprenören får sprida ut, 3 eller 5 gram/m2. Skulle chauffören inte åtlyda givna instruktioner åker de på böter/avgift.
För övrigt är väg 23, sträckan Sandsbro - Åseda vintertid oftast en skridskobana, titt som tätt sitter bilar i vajerräckena.
En väg som däremot nästan alltid är i bra skick, hurudant vädret än är, är väg 30, sträckan Vrigstad - E 4an

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svartis

anersimyra  
#357966 Stavsjö- Nyk har garanterat samma entreprenör som sträckan Sille- Nyk. Så gott som alltid glashalt och sent plogat.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Svartis

sundelius  
#358028 Här var det blankis på skogsbilvägen i morse, när jag nuddade bromsen för att svänga in och parkera släppte det :oops:
Rätt ner i diket, inga problem tänkte jag. Traktorn är ju bara hundra meter bort.
Kopplade på en kätting och drog, problemet var ju bara att ingen höll i ratten. Varje gång jag drog snurrade ju ratten så däcken ställde sig pararellt med diket viket gjorde att bilen bara följde diket :???:
Vad göra 🧠 . Tog en lastrem och fixerade ratten i stolsfästet sen var det ju piece of cake.
Hoppade ut på vägen och ropade -MacGyver släng dig i väggen \M/

Sen tog det bara en halvtimme så ringde polaren och hade kört ut byggbilen på ett gärde fem kilometer neråt samma väg. Bara att rulla ner och dra upp honom med, motorsågen var inte igång förrän elva idag ~X(

Avatar Fallback

Re: Svartis

ÅsaNisse  
#358042 E4 Nyköping ( Stavsjö-Nyköping- Vagnhärad) är NCC som ska sköta. Det var dom som hade blixthalka även på sommaren så en Mc-förare som var övningslärare omkom. Räddningstjänstens bilar kanade förbi olycksplatsen när dom kom fram. Detta var blödande asfalt i juli månad och TV gjorde ett reportage om olyckan. Då visar NCC´s representant på ett besiktningsprotokoll där de kollat att vägen var OK och även mätt snödjupet i juli????????????

Avatar Fallback

Re: Svartis

jannee  
#358082 Motorvägen Stavsjö - Rogsta är också ett forskningsbygge. Höger körfält i BÄGGE körriktningarna har annorlunda bärlager än vänster körfält. Kan kanske vara runt 10 år sedan en vinter när höger körfält var isbelagt i flera veckor. NCC var INTE kapabla att få bort snön/isen på grund av det speciella bärlager dessa körfält har.
Kommer ihåg hur illa omtyckt man blev eftersom man lade sig i vänster körfält och spärrade bakomvarande trafik i flera mil. :mrgreen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).