Öppna kategorin

Svartis

39 inlägg 9629 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svartis

ÅsaNisse  
#357806 Tallen: Det är inte frågan om att spara på saltet utan information. Det är en fråga om att fuska så mycket det går och ibland blir det lite för mycket. Då blir det som Tranarpsolycken i Skåne för ett par år sedan. Sveriges genom tiderna största trafikolycka beroende på snö/regn på kall brobana. Saltbilen hade varit där men för länge sedan.
Att ha vinterväg och sanda låter inte alltid sig göras. Det är vädergudarna till största delen som bestämmer det. Jag håller dock med dig till fullo. Vad gäller väghyvel och isrivning å är det olika i geografiska områden. Får man bra betalt så kör man så gnistorna yr så fort dt blivit lite rimfrost. Är det dåligt betalt så står maskinen inne i avvaktan på tjällossningen.
alias. Friktionen på isvägbana blir bara bråkdelen vid 0 grader då det är en blandning av is och vatten. När det blir kallare -5 så ökar friktionen med lägre temperaturer. Vid -15 har en snö/isägbana samma friktion utan sand som en sandad 0-gradig. ( Om en inte är aldeles polerad av alla dubbfria vinterdäck)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Svartis

hlb  
#357808 Jag hörde att skogsmaskinförare höll still under -30, men jag har det inte bekräftat.

Användarvisningsbild

Re: Svartis

hlb  
#357812 Jag var en vecka i Lycksele med en kollega från London. Det var under -38 varje dag, men en dag kändes det varmare, så engelsmannen knäppte upp rocken i halsen. Så passerade vi en utomhustermometer på gatan. Den visade -26, Charles knäppte rocken igen och uttryckte att grabbarna på puben i London aldrig skulle tro honom, om han berättade.

Användarvisningsbild

Re: Svartis

T Landström  
#357816 Jag har åkt längdskidor i -32
Då såg man ut som Wassberg när kom tillbaka till bilen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Svartis

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357819 Okej, det håller på bli en sån tråd! Stod vaktpost på Älvdalens skjutfält mellan klockan 4-6 på morgonen i minus 38!
Petade in grankvistar under kängorna, lindrade lite. Någon ens låtsas lede fi fanns inte!
( kanske lika bra dela tråden i " Vem har haft det kallast-" del och en "Svartis"

Användarvisningsbild

Re: Svartis

hlb  
#357826 Sorry, det var nog jag som spårade ur. Flytta gärna tråden om Du vill, det finns säkert ruggiga upplevelser att ta del av uppifrån norr.

Avatar Fallback

Re: Svartis

alias  
#357830
hlb skrev:Sorry, det var nog jag som spårade ur. Flytta gärna tråden om Du vill, det finns säkert ruggiga upplevelser att ta del av uppifrån norr.


Är det svartis så är inte vägbanan så ruggig (eller heter det ruggad), men däremot är det upplagt för urspårningar/avåkningar!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sv: Svartis

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357831
hlb skrev:Sorry, det var nog jag som spårade ur. Flytta gärna tråden om Du vill, det finns säkert ruggiga upplevelser att ta del av uppifrån norr.

Ha ha, nej det var jag som halkade in från sidan och ställer till det. :P

Avatar Fallback

Re: Svartis

jannee  
#357835 Numera se man aldrig elden efter stålen när vägarna snöröjs - tvärtom lämnas det oftast flera cm modd, idealiskt för en återfrysning.
Tacka vet jag vägunderhållet på 80 talet. 4 timmar efter ett snöfall skulle ALLA vägar med nummer lägre än 80 i södra Sverige vara snöröjda och BARA (halkfria). Kanske inte många som känner till det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svartis

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357836 Har märkt det i rondellernas stad Umeå idag... svartis i rondellerna på e4:an var bara ett par minusgrader.... Men som ni skrev så handlar det ju om att sänka kostander, sänka kostnader, sänka kostnader.... Behövs väl tyvärr en massa dödsolyckor innan det blir någon förändring :/

Antingen så skall vägarna saltas så man slipper bekrymret eller så skall man låta bli, inte hålla på att salta lite till och från....

Användarvisningsbild

Re: Svartis

Erre  
#357837 Kopiöst skithalt här hemma nu. Mildar på nu å den fuktiga luften blir till is på asfalten direkt.
Fick ett rejält stretch pass i benen på hundpromenaden nu.

Avatar Fallback

Re: Svartis

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357847 Jo, det är ju sandat på trottoarer men när det som nu duggar och fryser på så läger sig isen ovanpå sanden. Salt är det enda som hjälper. De senaste dagarna har deet varit nära man stått på ändan flera gånger.

http://www.trafikverket.se/resa-och-tra ... l-din-vag/

Avatar Fallback

Re: Svartis

Hema  
#357850 Men det verkar iaf som vi får en väldigt varm jul iår, så vi som kommer sitta i jultrafiken kommer nog inte ha några större problem, än att kanske bli tvungen att köpa extra spolarvätska.

Avatar Fallback

Re: Svartis

jannee  
#357858 Erre, runt "din" rondell i Eriksmåla händer det lite incidenter en liten lurig djävul om man kommer från Växjö. Vägunderhållet i Kalmar län är betydligt sämre än i Kronobergs län. Vill minnas att för ett tiotal år sedan stod det vintertid en skylt som varnade för halka precis där Kalmar län började och vägunderhållet lyste med sin frånvaro.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svartis

Skogstinsen  
#357899 På många väg sträckor i Värmland, Hagfors där jag bor har det provats med socker/salt blandning. Det körs även ut varmt grus på vissa väg sträckor vid kyla så det smälter ner i is/snöbeläggningen.

Och vi arbetade i 34 grader kallt vintern 2009-2010. Min 945 fick bekänna färg då på morgonen vid en kallstart, utan motorvärmare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).