Motorsåg och handhållet

Verktygs-identifiering...

31 inlägg 13396 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

anersimyra  
#357769 Långjärnet kom väl till pass när jag någon gång i mitten på nittiotalet skulle ut och fälla på en ö. Jag hade lånat kundens roddbåt för överfarten över det ca 150 meter breda sundet, mitt i sundet tilltog vinden, jag nödgades därför ta i lite extra för att hålla kursen. Naturligtvis var ena åran angripen av röta och gick tvärt av. Långjärn och lina kom väl till pass för att spjälka den brustna åran och ta sig över.. :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

vajnis  
#357771
anersimyra skrev:Långjärnet kom väl till pass när jag någon gång i mitten på nittiotalet skulle ut och fälla på en ö. Jag hade lånat kundens roddbåt för överfarten över det ca 150 meter breda sundet, mitt i sundet tilltog vinden, jag nödgades därför ta i lite extra för att hålla kursen. Naturligtvis var ena åran angripen av röta och gick tvärt av. Långjärn och lina kom väl till pass för att spjälka den brustna åran och ta sig över.. :smile:


Härligt att höra.
Det där skulle MacGyver ha gillat! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357772
anersimyra skrev:Långjärnet kom väl till pass när jag någon gång i mitten på nittiotalet skulle ut och fälla på en ö. Jag hade lånat kundens roddbåt för överfarten över det ca 150 meter breda sundet, mitt i sundet tilltog vinden, jag nödgades därför ta i lite extra för att hålla kursen. Naturligtvis var ena åran angripen av röta och gick tvärt av. Långjärn och lina kom väl till pass för att spjälka den brustna åran och ta sig över.. :smile:


Spjälka ???
Du menar väl spjäla :mrgreen:
Mvh Herr Messerschmitt

Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

T Landström  
#357777
lfq skrev:
anersimyra skrev:Långjärnet kom väl till pass när jag någon gång i mitten på nittiotalet skulle ut och fälla på en ö. Jag hade lånat kundens roddbåt för överfarten över det ca 150 meter breda sundet, mitt i sundet tilltog vinden, jag nödgades därför ta i lite extra för att hålla kursen. Naturligtvis var ena åran angripen av röta och gick tvärt av. Långjärn och lina kom väl till pass för att spjälka den brustna åran och ta sig över.. :smile:


Spjälka ???
Du menar väl spjäla :mrgreen:
Mvh Herr Messerschmitt


http://www.synonymer.se/?query=spj%E4lka

Mvh. Google är min bästa vän... ;)

Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357782 Tack för den infon, då lärde man sig något nytt. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

anersimyra  
#357814 Jag tyckte väl att spjälka lät lite fel när jag skrev, men det var ju rätt ändå, dessutom passade det bättre i det skogliga sammanhanget. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

totte  
#357818
anersimyra skrev:Långjärnet kom väl till pass när jag någon gång i mitten på nittiotalet skulle ut och fälla på en ö. Jag hade lånat kundens roddbåt för överfarten över det ca 150 meter breda sundet, mitt i sundet tilltog vinden, jag nödgades därför ta i lite extra för att hålla kursen. Naturligtvis var ena åran angripen av röta och gick tvärt av. Långjärn och lina kom väl till pass för att spjälka den brustna åran och ta sig över.. :smile:


Det var nog ett av de mer unika användingsområdena för ett brytjärn :lol:

Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

anersimyra  
#357820 Det var tur att långjärnet var med, utan hade jag drivit många långa sjömil innan jag nått land.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

Erre  
#357832 @anersimyra
Du skulle haft mitt brytjärn med dig. :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

totte  
#357861 Erre skall då allid va värre!

Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

tallen100  
#357868 Ja den sopar banan med resten... 8)

Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

JensSkoog  
#357871
Erre skrev:anersimyra
Du skulle haft mitt brytjärn med dig. :wink: :mrgreen:

Är det där hempulad, eller finns det att köpa?

Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

Krokmark  
#357883 Hehe, liknar farsans hemmabygda ishacka...

Avatar Fallback

Re: Verktygs-identifiering...

Hema  
#357892
totte skrev:Erre skall då allid va värre!

Ja någon måste ju dra den lotten. :)

Användarvisningsbild

Re: Verktygs-identifiering...

halvproffs  
#357903 Äh, jag tror det är en sån där miniatyrkvast. Vänta tills ni får se mitt brytjärn :shock: :lol: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).