Öppna kategorin

Svartis

39 inlägg 9631 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svartis

jannee  
#357746 Vill varna alla som är ute och trafikerar det svenska vägnätet. I år verkar det som att det, troligtvis i besparingssyfte, saltas ännu mindre än tidigare vintrar.
Har uppmärksammat svartis både på E 4 och E 18, hur det sedan är på det mindre trafikerade vägnätet säger sig nästan själv.
I besparingssyfte saltas det minimalt vilket innebär att risken för återfrysning är maximal, Med dessa väderomslag ökar också risken radikalt för ishalka, s.k. underfrysning.
M.a.o. tat lugnt - DU/Ni vill väl slippa tillbringa julen på något sjukhus.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Svartis

tallen100  
#357752 Ja pengarna ska väl läggas på chikaner och alla tänkbara dumheter i första hand, ska tydligen vara både miljövänligt och öka säkerheten :roll:

Användarvisningsbild

Re: Svartis

Seb macahan  
#357753 Ta nu detta "rätt" men det är väl bra om folk lärde sig köra bil på vintern och att både bilar och miljö skonades lite. Givetvis vill ingen ha mer trafikolyckor men lösningen är inte mer salt enligt mig. De som kör av vägen i Norrland är nog oftast turister från söder.

Avatar Fallback

Re: Svartis

jannee  
#357758 Man får i alla fall hjärtat i halsgropen när lastbilen spinner loss på SLÄTA vägen, ändå fullastad, bara någon mil tidigare stank det om hjulen. Var observant, halkan kan slå till precis var som helst och NÄR som helst - även när bilens tempmätare visar på flera plusgrader.
Ser dagligen "oförklarliga" avåkningar, tyvärr hjälper det inte även om du har ett ägg mellan foten och gaspedalen.
Dagens moderna bilar så väl ljudisolerade att man inte hör när det blir knäpp tyst runt hjulen = blixthalka.
Idag sprider vägverket ut en så pass svag saltlösning att effekten ibland kan bli den rakt motsatta - halare än vad det var innan "pinkbilen" körde förbi.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svartis

anersimyra  
#357765 Tempmätarens funktion ska man kanske ta med en " nypa salt ".. :D När jag i går eftermiddag for från jobbet i Farsta visade mätaren fem minus, i slutet av Årstalänken strax före Essingeleden visade mätaren fem plusgrader, väl uppe på Essingeleden visade mätaren 0 grader.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Svartis

JensSkoog  
#357766 Så det kallas "svartis" på svensk. Här på andra sidan av fjorden kallas det "vedis", och mellan två och fyra när jag var på vägen, såg jag fyra fordon som hade körd ur vägen det va spegelhalka, even om sandstrøbilarna gjorde sitt bästa :roll:

Avatar Fallback

Re: Svartis

ÅsaNisse  
#357767 Beträffande tempmätaren så är det ett fullt möjligt scenario som du beskriver. Microklimatet kan variera flera grader på korta sträckor beroende på omgivningen och vindar mm.
Det största problemet är, och kommer att bli värre, att Trafikverkets entreprenörer handlas upp på ett sådant sätt att det lönar sig att fuska. Det är väderstationerna på vägkanten som avgör betalningen, och den utgår även om saltbilen står hemma. När dom sedan kör ut så läggs en minimal giva saltlösning ( funkar effektivt ner till -20 om det är tillräckligt) för att spara materialkostnader.
Trafikverket har ingen egen personal som övervakar verksamheten heller, utan även det är upphandlade konsulter som jobbar för lägsta pris. Därmed är även dom intresserade av att sitta hemma så mycket som möjligt och kollar av läget när trafikradion varnar.
Trafikverkets egna regelverk säger att halka på saltvägarna inte får förekomma. Det ska förebyggas innan det blir halt, och det är det billigaste sättet. Att hålla en fuktig/våt väg halkfri behöver bara 1/3 så mycket salt som att töa upp den om den fått frysa till is.
Det konstiga är att journalister och media inte vill/vågar ta upp detta problem.

Användarvisningsbild

Re: Svartis

anersimyra  
#357770 Det är riktigt som du säger, jag hade kört i södra länkens tunnelsystem där temperaturen var fem plusgrader. Mätaren är såpass trög att det tar en bra stund för den att uppdatera.

Avatar Fallback

Re: Svartis

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357776
Seb macahan skrev:Ta nu detta "rätt" men det är väl bra om folk lärde sig köra bil på vintern och att både bilar och miljö skonades lite. Givetvis vill ingen ha mer trafikolyckor men lösningen är inte mer salt enligt mig. De som kör av vägen i Norrland är nog oftast turister från söder.


De som kör av vägen i Norrland är nog oftast de som bor i Norrland, eftersom de kör där mest.

Ishalka är ett större problem längre söderut, där temperaturen pendlar runt noll fler gånger per år, och där det inte finns någon snö.

Avatar Fallback

Re: Svartis

tallen100  
#357780
Seb macahan skrev:Ta nu detta "rätt" men det är väl bra om folk lärde sig köra bil på vintern och att både bilar och miljö skonades lite. Givetvis vill ingen ha mer trafikolyckor men lösningen är inte mer salt enligt mig. De som kör av vägen i Norrland är nog oftast turister från söder.

Kan hålla med till viss del, är ingen vän av salt. Ser folk att det är vinterväg är den en sak, men att spara in på saltet på dom stora hårt trafikerade vägarna och inte informera om detta är rent idiotiskt.
Det fina vore att ha vanlig vinterväg och sanda mot halka, men då blir det i regel tre djupa spår p.g.a att alla åker i samma spår samt att det ska väntas i det längsta med plogning så det blir riktigt tillkört, väghyvel är tydligen inte att tänka på varken sommar eller vinter, det blir för dyrt!

Avatar Fallback

Re: Svartis

jannee  
#357784 Göteborg och Stockholm är två väldigt luriga städer på vintern. Mycket trafik som polerar vägbanan, dessutom nära till vatten och inte minst Göteborg där kylan rinner ned från högre belägen terräng.
Norrland och framför allt övre Norrland är vägarna vintertid oftast i bra skick, finns nästan alltid lite snö att få fäste i, dessutom kör norrlänningarna oftast dubbat, vilket i sin tur river loss isen och snön, blir fina spår att få fäste i.
Det är E 4an runt Sundsvall som kan vara lite lurig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svartis

alias  
#357786 Är det bara jag som upplever det som att isen blir strävare om det blir ca -5 eller kallare, jämfört med när temperaturen ligger endast strax under 0?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Svartis

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357788
alias skrev:Är det bara jag som upplever det som att isen blir strävare om det blir ca -5 eller kallare, jämfört med när temperaturen ligger endast strax under 0?

MVH
Alias


Nej du är inte ensam. Jag håller med dig. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Svartis

hlb  
#357800 Helt rätt, men under -30 blir det sämre igen, när gummit tappar mjukheten. Jag lärde mig under ett par 60-tals vintrar i trakterna av Lycksele och Storuman. Slangar av syntetgummi köpta i Stockholm sprack också i stark kyla. Att bromsa genom att trycka in lagom i snövallen utan att fastna var också vanligt. Härliga tider även om det fanns motigheter p. g.a.kylan. -46 är mitt rekord.

Avatar Fallback

Re: Svartis

alias  
#357804
hlb skrev:Helt rätt, men under -30 blir det sämre igen, när gummit tappar mjukheten. Jag lärde mig under ett par 60-tals vintrar i trakterna av Lycksele och Storuman. Slangar av syntetgummi köpta i Stockholm sprack också i stark kyla. Att bromsa genom att trycka in lagom i snövallen utan att fastna var också vanligt. Härliga tider även om det fanns motigheter p. g.a.kylan. -46 är mitt rekord.


Oj, så låga temperaturer tror jag aldrig ens att jag har upplevt. Tror det var minus 27 eller nåt sånt vid något enstaka tillfälle under studietiden i Umeå.
Det kallaste jag har varit ute och jobbat i är någonstans -18 till -20 på morgonen, för att sedan stiga några grader under dagarna (gjorde skogsbruksplaner och dessa temperaturer var varken bra för handdatorns batteri, min fingerfärdighet eller möjligheten att kontrollera trädåldrarna med tillväxtborren på ett smidigt sätt).

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).