Socialt (mer om oss)

Vad arbetar ni med?

455 inlägg 221475 visningar 116 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

gamla drängen1964  
#316150 Driver en liten maskinstation med en kollega,sommar halv året fullt upp.Sprider fastgödsel,slår gräs med 2st butterfly balar medcombipack och vanlig balare.Diverse transporter inom jordbruk och schaktning.Litet jord o skogsbruk.Hugger och kör i egen o andras skog.Samt lite av varje.Kör mc när jag får en stund över.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

SkotareEmil  
#357561 Pluggar gymnasiet på Samhällsprogrammet, har sedan tänkt ansöka till en 'skogshögskola' i Värnamo. Drömjobbet är väl att få jobba på Södra och arbeta med Ardennerhäst i skogen utanför mitt hus!

Vill helst arbeta på äldre vis då det känns mer speciellt! [emoji18]

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

jannee  
#357564 Drömma kan man ju alltid, och dina drömmar är inte felaktiga, tyvärr går det i stället åt det andra hållet. Snart ska det bara vara maskiner till ALLT, trots att inte alltid är kostnadseffektivt.

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad arbetar ni med?

Krokmark  
#357610
SkotareEmil skrev:Pluggar gymnasiet på Samhällsprogrammet, har sedan tänkt ansöka till en 'skogshögskola' i Värnamo. Drömjobbet är väl att få jobba på Södra och arbeta med Ardennerhäst i skogen utanför mitt hus!

Vill helst arbeta på äldre vis då det känns mer speciellt! [emoji18]

Låter som en bra dröm.
Håll den vid liv så blir det säkert verklighet med tiden.
Med en bra häst och lite intresse så går det hur bra som helst.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Krokmark  
#357613 Jag jobbade förr som linjemontör men tröttnade på företaget och bytte bana och blev lastbilselektriker hos en påbyggare, där jag kommer jobba med att koppla in, felsöka och ställa in lastbilsmonterade kranar, mestadels Palfinger.
Stundom saknar jag linjearbetet fruktansvärt mycket, speciell vid stormar.
Blir nog tid för det en dag i framtiden...

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad arbetar ni med?

stefanm  
#357671 Är undersköterska och jobbar natt på äldreboende. Långa pass och enbart ob-tid innebär att jag jobbar i snitt tre pass i veckan enligt ett schema jag själv väljer vilket ger mycket tid över till andra intressen som hund, träning och skog. Har en del skog och kommer att ta över ett hemman till av farsan vad det lider. Har dessutom en farbror som äger grannskiftet som inte har några barn med skogsintresse som vill att jag köper av honom det. Ser skogen som terapi, hobby samt pensionssparande.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad arbetar ni med?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359174
stefanm skrev:Är undersköterska och jobbar natt på äldreboende. Långa pass och enbart ob-tid innebär att jag jobbar i snitt tre pass i veckan enligt ett schema jag själv väljer vilket ger mycket tid över till andra intressen som hund, träning och skog. Har en del skog och kommer att ta över ett hemman till av farsan vad det lider. Har dessutom en farbror som äger grannskiftet som inte har några barn med skogsintresse som vill att jag köper av honom det. Ser skogen som terapi, hobby samt pensionssparande.


Ni utför ett grymt viktigt arbete, hatten av :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

molnia  
#373440 Började med byggprogrammet på gymnasiet, blev byggnadsnickare. Hade en tanke redan då att plugga vidare,Jobbade med det i ca 6 år. Hamnade mest på storbyggen och underhåll på industrier så jag blev mer och mer suger på att ta tag i pluggandet. Insåg till sist att jag var för praktisk av mig för att läsa till ingenjör /konstruktör.
Blev istället en yrkeshögskola inom finsnickeri i 2år. Jobbar nu på ett snickeri med huvuduppgift som cnc opreatör sedan 2,5år.
Kanske inte det man föreställde sig att jobba med men man hade inte så klar bild av branschen när man började plugga. Förmodligen går jag tillbaka till byggsnickeriet någon dag när jag tröttnat på cnc maskiner.

Hjälper till på fritiden på mina föräldrars skogsgård på ca 35 ha skog.

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

skogsjan79  
#373469 Jobbar sen 10 år som resemontör, flänger runt i världen och lagar/servar gasturbiner. När jag är hemma pillar jag med den lilla (4 hektar) skog och drömmer om mer...

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Tjita1  
#373479
molnia skrev:Började med byggprogrammet på gymnasiet, blev byggnadsnickare. Hade en tanke redan då att plugga vidare,Jobbade med det i ca 6 år. Hamnade mest på storbyggen och underhåll på industrier så jag blev mer och mer suger på att ta tag i pluggandet. Insåg till sist att jag var för praktisk av mig för att läsa till ingenjör /konstruktör.
Blev istället en yrkeshögskola inom finsnickeri i 2år. Jobbar nu på ett snickeri med huvuduppgift som cnc opreatör sedan 2,5år.
Kanske inte det man föreställde sig att jobba med men man hade inte så klar bild av branschen när man började plugga. Förmodligen går jag tillbaka till byggsnickeriet någon dag när jag tröttnat på cnc maskiner.

Hjälper till på fritiden på mina föräldrars skogsgård på ca 35 ha skog.

CNC inom snickeri, vad är det då, masstillverkning av möbeldelar eller liknande?

Själv jobbar jag inte alls just nu. Förhoppningsvis gör jag det väl snart.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Erik H  
#373484 Kör eget, huvudsakligen som dietist mot olika vårdcentraler och landstinget. Tar även på mig trädfällning på tomter i närområdet tillsammans med kompis.(se länk) Gillar kombinationen mellan att sitta på rumpan och jobba med kroppen.
https://www.facebook.com/Skogs-Tokig-i- ... page_panel

Jag och frun köpte ett litet hemman 17 ha mest ungskog som ska brukas framöver, det blir kul :smile:

mvh/Erik

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

molnia  
#373491
Tjita1 skrev:
molnia skrev:Började med byggprogrammet på gymnasiet... Jobbar nu på ett snickeri med huvuduppgift som cnc opreatör sedan 2,5år......
....

CNC inom snickeri, vad är det då, masstillverkning av möbeldelar eller liknande?

Själv jobbar jag inte alls just nu. Förhoppningsvis gör jag det väl snart.


Ja det kan det vara, det kan innebära, mata maskinen och få ut en produkt i tusentals delar. Men firman jag jobbar på har inte någon serietillverkning, bara egna jobb och legojobb. för det mesta är det en styck detaljer eller mindre beställningar upp till ett par hundra delar.
jag jobbar mest med köksluckor i mindre ordar, bänkskivor, bord, trädetaljer av olika slag, emballeringsmaterial i trä, skåp, inredning och kantlistning av detaljer i cnc. I början var variationen av produkter tacksam och intressant. Men nu efter att fått lära mig nya styrsystem till maskinen 2 ggr på 2,5 år så blir jag bara trött på det. chefen tänker ofta i nya banor och metoder, vilket gör att jag får halvt självlärt utforska styrsystemens funktioner till bristningsgränsen, spännande i början men inte längre.. :x
lycka till i jobbsökandet

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

JensSkoog  
#373502
molnia skrev:.... I början var variationen av produkter tacksam och intressant. Men nu efter att fått lära mig nya styrsystem till maskinen 2 ggr på 2,5 år så blir jag bara trött på det. chefen tänker ofta i nya banor och metoder, vilket gör att jag får halvt självlärt utforska styrsystemens funktioner till bristningsgränsen, spännande i början men inte längre.. :x

Dags att se sig om efter något nytt :wink: .
Om du har jobbat med CNC och lärd dig styra och even tänka
själv i jobbet, så skulle du vara attraktiv på arbetsmarknaden. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

husqvarna_med_sthil  
#373512 Själv är jag nu på väg tillbaka in i process, styr och regler. Har varit en flygfärd för mig sista åren där jag har tagit en liten paus som yrkesförare sista tiden men nu ska jag in i industrin igen. Inte helt lätt, många civilingenjörer odyl som använder dessa jobb som ingång i företagen men jag har mycket erfarenhet, bra referenser och har gått igenom mycket utveckling på området och de problem som fått lösas på vägen. Ser faktiskt ganska ljust ut nu när två ev arbetsgivare har ringt upp mig för att kolla av om jag har lite koll på läget och bägge har nu kallat mig till intervju :) Känns rätt bra, väntar på svar från ett tredje företag likväl så det är bara att hoppas järnet nu !

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

uffejohan  
#373528 Jag började karriären en gång i tiden med sågverkspraktik som nyutbildad ingenjör, fortsatte som produktionschef inom möbelindustrin för att efter tio år sadla om till försäkringsbranschen. Jobbade sedan resten av yrkestiden i den branschen, de sista 20 åren som försäkringsmäklare i bolag där jag var delägare tills jag slutade för två år sedan. Löste mej till föräldragården för tio år sedan med 130 ha skog. Fyllt maskinhallen med Rottne Rapid G, Cat307C, NewHolland 8260 och allt annat som är bra att ha.....Ägnar större delen av min tid på gården med vägbyggen och gallringar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).