Avverkning (slutavverkning)

Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättning?

45 inlägg 21979 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Camwood  
#347264
jannee skrev:Prosten, Du behöver inte ens informera dem, är det över 0,5 ha och du gjort en avverkningsanmälan har de SEX veckor på sig att bestämma hur de vill ha det. Kommer det inga skriftliga invändningar står det dig fritt att avverka som du finner bäst.

Avverkning i nyckelbiotop kräver väl samråd med ss ?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

jannee  
#347273 Har Prosten gjort en avverkningsanmälan har han fullgjort sina skyldigheter, resten hänger på skogsstyrelsen sen månde det vara vad som helst.
Själv skulle jag avverkat så fort jag kunnat efter sexveckorstiden gått ut.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347276 Har man anmält så är det bara att köra efter sex veckor.Mera samråd än så behövs inte. Man brukar få en bekräftelse på anmälan. Har man inte fått den så är det nog bra att ha dokumentation på att man anmält. Gör man det över datorn så finns det ju lagrat.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Camwood  
#347309 Tack då vet jag!!

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#347329 Sexveckorsregeln gäller inte fjällnära skog vad jag har förstått.... så då får man bara snällt vänta och vad jag förstår finns det ingen bortre gräns på hur lång tid ett ärende då kan ta.... (?).

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

skogsrisen  
#347783 På mitt email ifrån skogsstyrelsen ang min biotop som jag nyss fått stod det följande.

"Avverkning som berör höga naturvärden.
Så skriver dom att kopia skickats till länsstyrelsen som har beretts tillfälle att lämna synpunkter på avverkningen och efter att eventuella synpunkter kommer in så kan skogsstyrelsen kontakta markägare eller ombud för ev anpassningar.
Avslutas med att "enligt skogsvårdslagen paragraf 30 (1979:429) så ska hänsyn till naturvårdens intressen tas vid alla skogliga åtgärder."

Får se vad det blir av det ca 9ha som berörs samt ett par hundra lökar så jag skickade in ytterligare 50ha nu bara för att ha det redo innan det blir biotoper det med.
Trist men samtidigt är inte mitt ärende över så vi får se vad det blir i slutändan..

Prosten ang sex veckorsregeln så står det väl i mailet eller beskedet ifrån skogsstyrelsen när avverkning får starta?
Jag har ju skog nära stöttingfjället och där står det sex veckor.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#347798
skogsrisen skrev:Prosten ang sex veckorsregeln så står det väl i mailet eller beskedet ifrån skogsstyrelsen när avverkning får starta?
Jag har ju skog nära stöttingfjället och där står det sex veckor.


Har inte fått något besked alls från SS, bara bekräftelse på att de tagit emot min anmälan (har det inte framför mig nu, men är ganska säker på att det inte stod något där) samt besked om att de har "hittat" nyckelbiotoper. I samtal med dem när jag frågat "hur lång tid får det ta" så säger de ju att i vanliga fall är det sex veckor, "annars är det bara att köra igång", men eftersom detta är fjällnära skog så finns ingen tidsgräns.... :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348761 Angående hur nära man kan avverka samt vad man kan få för att skapa biotopskydd.
På bifogad bild är område 44 nyckelbiotop. Område 46 har har biotopskydd. Tror vi fick 279 kkr för cirka 10 år sedan för område 46, det är på dryga 5 ha. Område 44 ville SS inte betala för biotopskydd. De hade väl inte pengar för det. Avverkningarna är dock gjorda fem till sex år tidigare men de går ända in mot områdena. Anledningen till skyddet bör ju vara att bevara det som finns inom området och inte utanför. I vårt fall så är det gammal granskog med en hel del död ved.
1446282798_nyckelbiotop.jpg

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

skog i småland  
#356042 Hur går det Prosten?

Vet en skogsägare som har två nycketlbiotopavdelningar på sin fastighet. Den ena nyckelbiotopen täcker över 10 % av den totala fastighetsarealen. Vet någon om det går att förhandla ner storleken på nyckelbiotoper?

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

Blondin 750  
#356095 Satt just och läste en artikel om Nyckelbiotopsfrågor, tror det var från tidningen Skogen, där antyddes att det inte finns några rutiner för att ändra/minska en NB. Jag har själv en NB där den senaste stormen jämnade en femtedel med marken så nu ska det bli intressant och se vad som händer. Någon som varit med om liknande scenario?

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357444 Missade att göra samråd i en nyckelbiotop, gallrade och blev åtalade. Det lags ner pga sjukdom hos min far.
Det området är nu naturreservat med minimala förändringar från den ursprungliga nyckelbiotopen.
I en annan nyckelbiotop gjorde vi samråd med SS och fick gallra och ta hand om vindfällen.
Men problemet kvarstår att man inte får göra som man vill med sin egen skog.
Bor tyvärr i Roslagen, det område med mest nyckelbiotoper i landet pga den kalkrika marken.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

skogsrisen  
#357503 Pratade med ss igår och vi ska göra en inventering när det blir barmark och diskutera ev ersättning. Men han sade själv på ss att det inte finns lagar för att stoppa avverkning problemet är att ingen köper virket. Sedan efter en stund så vände han och sade att ingen ska gå in och röra i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#357540
skog i småland skrev:Hur går det Prosten?

Vet en skogsägare som har två nycketlbiotopavdelningar på sin fastighet. Den ena nyckelbiotopen täcker över 10 % av den totala fastighetsarealen. Vet någon om det går att förhandla ner storleken på nyckelbiotoper?


Jag har ännu(!!) inte fått något besked..... skall dock återkomma om/när det kommer...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

prosten  
#371111 .....och här väntar man fortfarande på besked!

Förutom ett automatiserat utskick i samband med att nyckelbiotoperna "upptäcktes", så har jag fått noll feedback och det är nu långt över ett år sedan avverkningsanmälan skickades in. Då det rör fjällnära skog så verkar det tydligen inte finnas någon "gräns" för hur lång tid det kan ta(???!).
Kan man göra något för att få lite fart på detta? Typ anmäla/överklaga etc?

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med nyckelbiotop! Dags för samråd och ersättn

jannee  
#371114 Ring SS och berätta att de inte behöver fundera längre, för nu är skogen avverkad och virket utkört. :mrgreen:
Blir det inte fart på dem då är allt lugnt :lol:
Fråga även om de har några åsikter om plantval :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).