Öppna kategorin

Tankar kring skogsbranschen.

10 inlägg 5566 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tankar kring skogsbranschen.

loket  
#357353 Hej! Var lite osäker på var jag skulle posta denna tråd så skriver den här nu.
Grejen är den att jag länge gått i tankarna på att fullständigt byta riktning i mitt liv och och ge mig in i skogsbranschen som skogsmaskins chaufför skotare/skördare kanske starta eget inom några år.
Jag har jobbat en del med farsan i skogen både röjt och kört ut virke med traktor & kran (mindre gallringar) har även en äldre ponsse skördare hemma som jag tänkte börja lära mig mera att manövrera.
Sen så har jag ju ingen tidigare utbildning inom skogsbranschen heller utan har skolat mig till maskinmontör men man har ju ändå en del erfarenhet i.o.m att man är uppväxt på en bondgård och fått hålla på ändå med en hel del maskiner och diverse jordbruks relaterade sysslor.
Men nu för tillfället studerar jag och upplever att det inte är min grej liksom och skulle vilja satsa helhjärtat på just denna bransch men då förstås börjar man ju tänka hur svårt är det då att få in en fot nu och börja bygga upp något och få mer erfarenhet. Och hur ser framtiden ut för skogsindustrin ut egentligen? Är det hård konkurrans entreprenörer emellan att få jobb? Hur ser lönsamheten idag ut? Frågor som dessa man gått och grunnat på som jag vore tacksam att få svar på av erfarna skogsentreprenörer! :smile:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring skogsbranschen.

Kse  
#357357 Konkurrensen är hård och priserna pressade, så ser verkligheten ut.
Men det finns ju massor med människor som livnär sig på just det här i vårt avlånga land så varför skulle inte även du kunna göra det?
Jag tror dock inte att det är vidare klokt att skaffa maskin och kasta sig in i en okänd bransch, det är nog en god ide att köra som anställd några år innan man ger sig in i leken.
Att få en anställning som maskinförare utan tidigare erfarenhet är en nog så stor utmaning i sig, jag skulle nog tveka och tänka efter både en och två gånger innan jag skulle anställa någon som helt saknar erfarenhet av att köra skogsmaskin.
Men har du en maskin som du kan öva med och lite skog att avverka i så är du ju en bit på vägen.

Avatar Fallback

Re: Tankar kring skogsbranschen.

tallen100  
#357371 Har du traktor/maskinvana ska det väl inte vara omöjligt att få testa på skotare hos nån entreprenör som behöver folk.
Att direkt komma in på en skördare utan någon vana, är nog värre skulle jag tro?

Avatar Fallback

Re: Tankar kring skogsbranschen.

jannee  
#357413 Har flera kusiner och sysslingar/pysslingar som först gått skoglig utbildning därefter varit anställda för att till sist köpt sig en maskin och ibland fler.
Trots dålig ersättning verkar det gå bra och de är inofficiellt nöjda, men visst klagas det ändå :mrgreen:
Tydligen är det skördarna som ger mest netto - i alla fall gallringsskördarna, de verkar ha jobb året runt.

Avatar Fallback

Re: Tankar kring skogsbranschen.

alias  
#357421
jannee skrev:Har flera kusiner och sysslingar/pysslingar som först gått skoglig utbildning därefter varit anställda för att till sist köpt sig en maskin och ibland fler.
Trots dålig ersättning verkar det gå bra och de är inofficiellt nöjda, men visst klagas det ändå :mrgreen:
Tydligen är det skördarna som ger mest netto - i alla fall gallringsskördarna, de verkar ha jobb året runt.


Det där med att skördarna är lönsamma och skotarna olönsamma har jag väldigt svårt att förstå.

För ett bolag, en förening eller en privat markägare så torde det vara priset när virket är avverkat och utskotat som är intressant - hur maskinentreprenören sedan väljer att fördela sina intäkter och kostnader internt borde inte spela någon roll.

Det som väl i någon mån ställer till det är att företag A kan ha upphandlat företag B att avverka och köra ut en post och sedan anställer företag B företag C för att skota ut det företag B har avverkat. Då skulle ju företag C kunna lägga ett bud på att utföra arbetet som är lägre än företag B:s självkostnadspris för skotningen, men någonstans måste ju ändå företag C tjäna pengar för att finnas kvar i branschen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tankar kring skogsbranschen.

mooos73  
#357436 Kommer följa den har tråden med stort intresse. Funderar också på att helt byta inriktning på min yrkesbana. Kommer inte köpa någon maskin men är mkt intresserad av att köra i skogen. Har egen skog, gått jordbrukslinjen med tillval skog, jobbat med jordbruk i flera år, kört hjullastare och grävmaskin i flera år men längtar till skogen. Funderar att söka skogsmaskinförarutbildningen som vuxenutbildning till hösten!

Avatar Fallback

Re: Tankar kring skogsbranschen.

tallen100  
#357473
mooos73 skrev:Kommer följa den har tråden med stort intresse. Funderar också på att helt byta inriktning på min yrkesbana. Kommer inte köpa någon maskin men är mkt intresserad av att köra i skogen. Har egen skog, gått jordbrukslinjen med tillval skog, jobbat med jordbruk i flera år, kört hjullastare och grävmaskin i flera år men längtar till skogen. Funderar att söka skogsmaskinförarutbildningen som vuxenutbildning till hösten!

Det borde väl räcka för att vara någorlunda anställningsbar på en skotare, tar nog inte längre tid för dej att komma upp i produktion än en "nyskolad" förare utan maskinvana sedan tidigare :smile:

Avatar Fallback

Re: Tankar kring skogsbranschen.

mooos73  
#357568 Tanken har slagit mej men är det inte krav på "Grönt kort" idag?????

Avatar Fallback

Re: Tankar kring skogsbranschen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357582 Det där gröna kortet är inte hela världen. Som inhoppare på en maskin så frågar ingen efter det. Ska du jobba fast så får du sända utbildarmaffian ett par tusenlappar och i värsta fall åka och lära dig att känna igen en torrgran och en asp i en dag eller två.

Avatar Fallback

Re: Tankar kring skogsbranschen.

tallen100  
#357984 Sän är ju det svåra att komma in hos någon "bra/vettig" entreprenör, dom som är bra att arbeta åt har i regel låg omsättning på personal.
Det finns ju tyvärr dom som som inte är så bra och lätta att jobba åt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).