Ny Teknik och Elektronik

Smartphonen sänker din produktivitet

45 inlägg 14487 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smartphonen sänker din produktivitet

Fredrik Reuter  
#357257 Totalt tre timmar per dag fibblar vi med våra smartphones, var 18:e minut. Detta enligt tysk forskning från universitetet i Ulm. Vi tror alltså att vi är mer produktiva med smartphonen men i själva verket är det tvärt om. Detta eftersom våra hjärnor är dåliga på att arbete med olika processer parallellt. 1 timma av de tre totalt spenderar vi på sociala medier.

Jag skriver under på ovanstående, när jag jobbar med kodning eller skriver något så sätter jag gärna mobilen på tyst, annars riskerar det att bli varken hugget eller malet, hur ser det ut för er andra?

Och ni som har anställda, har ni policys för detta?

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 952974.ece



   TS
Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357258 Äger ingen smartfhone eller heter det damhfhone?
Skapat behov, räcker gott med en telefon att ringa på.

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

axwell  
#357267
Röjkvist skrev:av Röjkvist » 58 min
Äger ingen smartfhone eller heter det damhfhone?
Skapat behov, räcker gott med en telefon att ringa på.


Då är vi minst 2 som har en telefon för att ta emot samtal/ringa på.

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

halvproffs  
#357297 Vet inte om min är så smart fast den kallas så. Ringa, sms-a och fotografera använder jag min till. Någongång ibland mejl och Skogsforum. Tycker det är för liten skärm för det ändamålet. Är inte med i sk sociala medier. Är jag osocial då? :surp:

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

tallen100  
#357301
halvproffs skrev: Är inte med i sk sociala medier. Är jag osocial då? :surp:

Du är säkert mer social och träffar/pratar med folk på riktigt, än dom som facbookar, twittrar och allt vad det nu heter :geek:
Det enda jag är med i är Skogsforum 8)

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

anersimyra  
#357304
axwell skrev:
Röjkvist skrev:av Röjkvist » 58 min
Äger ingen smartfhone eller heter det damhfhone?
Skapat behov, räcker gott med en telefon att ringa på.


Då är vi minst 2 som har en telefon för att ta emot samtal/ringa på.
Vi är tre, i dag visade det sig att jag betalat 100 kronor i månaden för sån där jävla datatrafik som jag aldrig använder..3200 ex.moms för ingenting.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357307 Jag jobbar dagligen med min smartphone, gör massor med den. Men när det blir dags för fritid/skogen så här jag en knapptelefon som är vattentålig.

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

ÅsaNisse  
#357309 Smarta telefoner gör människor dumma. Syns i skolorna att elever behöver inte lära sig något. Det står i fånen.

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

jannee  
#357311 Har en dator i lastbilen (laptoft) annars klara jag mig med en Nokia vars nypris var UNDER 400 kronor.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Smartphonen sänker din produktivitet

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357318
ÅsaNisse skrev:Smarta telefoner gör människor dumma. Syns i skolorna att elever behöver inte lära sig något. Det står i fånen.

Ungefär som att gevär gör människor till mördare menar du? :shock::?

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Palakangas  
#357319 En Samsung Gt-B2710 Xcover 271 är vad jag har och behöver. Angående att sk Smartphones kan sänka produktiviteten kan jag skriva under på. På min arbetsplats är vissa totalt försjunken i en sådan. Vart de än står, går och sitter, är det på en sådan de koncentrerar sig på. Kombinerat med hörselskydd så är de i sin egen värld. Vad hjälper övervakningskameror på maskiner när de tittar på sin egen lilla skärm. Kalla mig gammelställd om ni vill.

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

totte  
#357324
axwell skrev:
Röjkvist skrev:av Röjkvist » 58 min
Äger ingen smartfhone eller heter det damhfhone?
Skapat behov, räcker gott med en telefon att ringa på.


Då är vi minst 2 som har en telefon för att ta emot samtal/ringa på.


Minst 3.

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

sundelius  
#357327 Händer att jag slänger ett öga på Skogsforum eller Wordfeud när jag har rast men inte tycker jag det gör att rasten blir längre.

Skogsforum på datorn däremot sänker min produktivitet mycket, varje kväll jag ska göra bokföring ska jag bara kika in och se vad ni har haft för er idag. Rätt var det är så är det dags att gå och lägga sig utan att man fakturerat eller gjort något annat nyttigt :oops: :roll:

Avatar Fallback

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

TheJo  
#357329 Jag är precis tvärt om. Hatar att prata i telefon :roll:
Att ringa är det nog jag använder min telefon minst till.

Användarvisningsbild

Re: Smartphonen sänker din produktivitet

Erre  
#357336 Smartphone så klart. Hur ska man annars kunna hänga här 24/7?? :grin:

Vad gäller jobbet tittar jag nästan bara på telefonen på rasterna. Vore den med i allt man gör så skulle den snart vara trasig. Ligger på verktygsvagnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).