Motorsåg och handhållet

Jonsered 455 reservdelar

14 inlägg 9033 visningar 92 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 455 reservdelar

Krokmark  
#356944 Inte så mycket till prestation men ändå.
Hittade för någon vecka sedan en Jonsered 455 i gamla garaget på gården.
Såg vettig ut så jag försökte starta den, startade efter ca 8-10 drag efter att stått still i minst 10 år.
Hade med den som reserv när jag kapade vindfällen efter Gorm och den gjorde jobbet.
Så idag tänkte jag kolla luftfiltret så det är ok.
Såg ok ut tills jag lyfte på det...
Rengjorde och körde sedan en halv tank men den är lite svag de första 10 minuterna, lägger man an för hårt så vill den dö, så det får nog bli en lite bättre genomgång, byta stift och rengöra den lite mer grundligt.

Finns det några reservdelar att få tag i till dessa gamla sågar?
Det jag vet behöver bytas är drivhjulet och ev luftfiltret, om det inte går tvätta...!?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#356945 Putsa förgasarn till att börja med

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Krokmark  
#356948 Absolut, det lär behövas med det lasset i filtret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#356956 .
Senast redigerad av Hema lör 12 dec 2015, 23:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sv: Dagens prestation

Blivande snickare  
#356960
Krokmark skrev:Absolut, det lär behövas med det lasset i filtret.

Förgasar membran å bränsleslangar lönar sig byta.
Luftfiltret kan du tvätta i diskmaskinen om frugan tillåter ;)

Avatar Fallback

Re: Sv: Dagens prestation

Krokmark  
#356961 Slangar är nog inga problem men har hört att det inte går hitta reservdelar till dessa gamla maskiner.

Det hon inte vet... :mrgreen:
Nja, är ett tygfilter så diskmaskinen tror jag inte jag vågar, men tvätta för hand ska nog gå fint.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

totte  
#356980
Krokmark skrev:Slangar är nog inga problem men har hört att det inte går hitta reservdelar till dessa gamla maskiner.

Det hon inte vet... :mrgreen:
Nja, är ett tygfilter så diskmaskinen tror jag inte jag vågar, men tvätta för hand ska nog gå fint.


Förgasarsatser är inga problem, ska vara en Walbro HDA i 455:an. Alla fögasare som använts sen 70-talet finns det repsatser till, sök på nätet eller gå till en bra handlare så tar han hem. Luftfilter kan va knepigt, det är att hitta beg, men oftast går de att tvätta om man testar lite olika saker som maskindiskmedel, T-sprit, lacknafta, mm.

Är det ringdrev på den så är det inget problem med det, lite knepigare om det är fast stjärndrev.

Avatar Fallback

Re: Sv: Dagens prestation

Krokmark  
#356985
totte skrev:
Krokmark skrev:Slangar är nog inga problem men har hört att det inte går hitta reservdelar till dessa gamla maskiner.

Det hon inte vet... :mrgreen:
Nja, är ett tygfilter så diskmaskinen tror jag inte jag vågar, men tvätta för hand ska nog gå fint.


Förgasarsatser är inga problem, ska vara en Walbro HDA i 455:an. Alla fögasare som använts sen 70-talet finns det repsatser till, sök på nätet eller gå till en bra handlare så tar han hem. Luftfilter kan va knepigt, det är att hitta beg, men oftast går de att tvätta om man testar lite olika saker som maskindiskmedel, T-sprit, lacknafta, mm.

Är det ringdrev på den så är det inget problem med det, lite knepigare om det är fast stjärndrev.

Vet du vilken Walbro HDA det ska vara?

Det är fast stjärndrev...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Krokmark  
#356995 Hittade en sprängskiss och där står det HDA 52 och det går köpa ett reparationskit för ca 100 kr.
Men enligt skissen så ska det vara ett löst drev, måste plocka isär den och kolla helt enkelt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#357026 Du får köra en sväng ner till Mange i Kristianstad om du behöver grejor, han har nästan säkert det mesta till en 455:a.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357029 Luftfiltret har gjort sitt jobb väl, skiten är på rätt sida, vad jag kan se.
Den tar luft nerifrån, upp genom filter och sen ner i halsen.
Luftfiltret tvättas o resten med, se till att inte få ner skit i halsen.
Efter rengöring, filning och tankning, ge den lite mer bränsle på L och H eller ännu bättre, justera om.

Jag har nog filter kanske...

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Krokmark  
#357193 Jadå, det var rent och fint innanför filterkåpan.
Filtret ska nog gå få fason på.

Hur gör man när man justerar om förgasaren då?
Har inte pillat med det innan.
Ska jag skaffa en renoveringssats eller ska jag börja med enbart rengöring av förgasaren?
Ska kolla bränslefiltret också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#357209 Om justering, kan rekommendera en genomläsning här: Hank - Identifiering av gammal Husqvarna motorsåg

Krokmark skrev:Ska jag skaffa en renoveringssats eller ska jag börja med enbart rengöring av förgasaren?


Börja med att ta isär och göra rent. Om membranen verkar det minsta styva och ser buckliga ut så är det bytesdags.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Krokmark  
#357450 Ok, tack...
Ska riva sågen vid tillfälle så får vi se hur det ser ut.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).