Skogsnyheter

Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

26 inlägg 11225 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

bgl  
#356685 http://skogsaktuellt.se/artikel/22547/delad.html
Detta är en länk till tidningsartikel om ett tidigare projekt med samma syfte från 2004.
Det är nu 11 år sen. Hur har det gått under dessa år? Hur många fick varaktigt jobb i grön verksamhet?
Finns det någon uppföljning presenterad?
Både politiker och myndighetsföreträdare som driver dagens projekt har mycket att lära från det som hände 10 år tidigare.

Avatar Fallback

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356686 Den tiden då skogsarbetet var tungt men låga krav på kompetens är förbi. Varför inte låta de bli undersköterskor istället? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356754 Hur mycket skog finns det i syrien/somalia/irak ? dvs hur många har erfarenhet av skogsarbete från hemlandet? tippar att de är ytterst få av dem som har råd att ta sig till Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356925 Regeringen och LRF inleder ett samarbete angående flyktingarna http://www.atl.nu/arbetsliv/regeringen- ... flyktingar
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

herjman  
#356970 LRF= Centerpartiet = Sveriges mest liberala och naiva invandringspolitik :roll:

Andas lite Reinfeldt när han sa de numera klassiska orden:

"Jag flyger ofta över den svenska landsbygden och det skulle jag vilja råda fler att göra. Där finns oändliga fält och skogar. Där finns mer plats än man kan föreställa sig. De som hävdar att landet är fullt, de bör visa var det är fullt, säger Fredrik Reinfeldt".

Att jobba i skogen är inte bara, speciellt inte nuförtiden!

Användarvisningsbild

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356983 Mest anmärkningsvärt i detta är väl ordförande Helena Js kommentar "...betonar att detta ska vara helt frivilligt"
Ja, vad annars?
Tänkte hon sig att LRF ska beordra bönder och skogsägare att upplåta arbete och bostad!
Senast redigerad av Uvskogen sön 13 dec 2015, 08:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

tyke  
#356988 Behöver mycket ny kompetens :?: Skulle vilja veta vad som menas med det. Är vi en samling idioter som idag sköter jord och skog.Har fått för mig att vi ligger i framkant i vårt brukande men kan ha fel.Jag har iallafall inte sett varken trävaror eller jordbruksprodukter från arabländerna på Byggmax eller Ica. 😈

Avatar Fallback

Re: Sv: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

agrotron  
#356989
herjman skrev:LRF= Centerpartiet = Sveriges mest liberala och naiva invandringspolitik :roll:

Andas lite Reinfeldt när han sa de numera klassiska orden:

"Jag flyger ofta över den svenska landsbygden och det skulle jag vilja råda fler att göra. Där finns oändliga fält och skogar. Där finns mer plats än man kan föreställa sig. De som hävdar att landet är fullt, de bör visa var det är fullt, säger Fredrik Reinfeldt".

Att jobba i skogen är inte bara, speciellt inte nuförtiden!


Vadå inte fullt? Menar han att vi ska ta ner mer skog och bygga mer bostäder där och på åkermark!? Vi ska med andra ord ha mindre natur och mindre landsbygd.

Avatar Fallback

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

bgl  
#356992 I ATL:s artikel från igår finns ett foto som illustration. Hur kan den bilden beskriva vad en migrant ska kunna göra i svensk skog?
Finns det maskinsystemet över huvud taget i Sverige?
Länk:
http://www.atl.nu/arbetsliv/regeringen- ... flyktingar

Användarvisningsbild

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

Peteflamingstar  
#357003
tyke skrev:Behöver mycket ny kompetens :?: Skulle vilja veta vad som menas med det. Är vi en samling idioter som idag sköter jord och skog.Har fått för mig att vi ligger i framkant i vårt brukande men kan ha fel.Jag har iallafall inte sett varken trävaror eller jordbruksprodukter från arabländerna på Byggmax eller Ica. 😈


Nej det är så att man häpnar... Undrar också exakt vad vi idag saknar för kompetens inom skogsbruket, kompetens som nu mycket lägligt kan inhämtas från asylsökande!? Möjligtvis när det gäller kollektivanställdas arbetsuppgifter (typ skogsvård), men det är inte lätt att konkurrera med hårt slitande östeuropeer. För planering, planläggning osv krävs nästan idag minst skogsteknikerutbildning eller högskoleexamen typ skogsmästare. Ganska brant uppförsbacke om man har max nio års grundskola i hemlandet... :???:

Användarvisningsbild

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

stegmaster  
#357006
bgl skrev:IFinns det maskinsystemet över huvud taget i Sverige?
Länk:
http://www.atl.nu/arbetsliv/regeringen- ... flyktingar

Det er nog uppdateringer på gång i Svensk skogbruk. :wink:

Sen får ni (SEPO) nog ochså se til hur mange hos er som springer rundt med bilder av avkappadet huvuder och IS symboler. :cry:
Har redan hittat sådant blant dom som finns här I Norge, så vore konstig om det inte skulle finnas i Sverige som har 7 gånger fler migranter.
Så det vettigaste er nog att få koll på vilka folk man har, före man skickar ut dom i skogen.
Er vel knappast denna erfarhet med "kapningmetod" man söker.


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 82279.html

Användarvisningsbild

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

anersimyra  
#357012 Alice Bah Kunke lever garanterat i föreställningen att de högmekaniserade lantbruksföretagen fungerar som svunna tiders " bondgårdar.".. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

Peteflamingstar  
#357018 Förresten har liknande arbetsmarknadsåtgärder pågått här i kommunen under flera år, speciellt somalier har skickats på röj- och motorsågsutbildning för att någon (förmodligen kommunal tjänsteman) trott att skogsbruket av idag kräver stora mängder manuella skogsarbetare... De skapar iofs några arbetstillfällen, åtminstone för de som utbildar enligt Säker skogs lära :wink:

Mekaniseringen i skogen har nog inte peakat än heller, t.om. vi planläggare är ju utrotningshotade nu när allt fler skogliga data kan inhämtas från satellit.

Avatar Fallback

Re: Skoglig jobbmingel i Skåne för nyanlända

bgl  
#357046 Nu gäller det både för LRF och för de markägare som ska ha boende på gården.
Se upp med besittningsskyddet!
Om ett avstående från besittningsskydd inskrivs i avtal om boende måste det godkännas av Hyresnämnden i varje enskilt fall.
Hur avtalsfrågan för bonden ska lösas och med vem hen ska teckna avtal är ett av många problem som staten nu har lämpat över på LRF att lösa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).