Skogsmiljö och Trädlära

Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

64 inlägg 21266 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356818 Enligt vanligtvis välunderättad källa så blir det mer fisande ju sämre näringsvärde i födan. En vegan fiser således mer än en köttätare och en älg som lever på bärris och tallbarr fiser mer än ett nötdjur som får näringsrikt foder.

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356822
Mangan skrev: Globalisering gör att det är lättare att ta tag i globala problem. Konsumtion driver på utvecklingen.


Ja riktigt så har jag nog aldrig sett på, eller värderat, effekterna av globalisering. Men så kan man förstås tänka sig att det är.
Att konsumtion driver på utveckling är säkert sant, men kanske inte alldeles sådär oreserverat kanske. I varje fall jag är lite tveksam där. Men framtiden lär utvisa som den alltid gör.

Sen, helt utan koppling till ovan, så slår det mig att om man tar bort ett "n"så är allt en forumedlems fel. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356824
Skogsola skrev:en älg som lever på bärris och tallbarr fiser mer än ett nötdjur som får näringsrikt foder.


Aha det är det är därför det luktar så jä-la illa i avdelningen jag underröjer nu alltså! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

machonisti  
#356832 Uven. Då blir din röjsåg turboladdad!

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Hema  
#356861
Skogsola skrev:
Hema skrev:
Bosse1 skrev:"kärnenergi, 100% ren el = noll utsläpp"

Nu är det ju inte så rent:Tjernobyl, Fukushima osv..

Tjernobyl var orsakat av oaktsamhet, Fukushima av en naturkatastrof. Vad spyr inte ett vulkanutbrott ut? Om vi vill ha en stabil elproduktion med minimalt utsläpp av koldioxid, så bör reglerkraften bestå av vattenkraft.

Sedan så har hela debatten kring koldioxid ballat ur. Debatten borde handla om växthusgaser inte enbart om koldioxid! Metangas är en mycket starkare växthusgas och den kommer till stor del från djurhållningen och då särskilt från nötdjuren. Därför är det anmärkningsvärt att så lite fokus läggs på djuruppfödning, när det bevisligen påverkar så mycket.

För att få mer info i ämnet kan man kolla på cowspiracy

Djur har det vandrat på jorden sedan urminnes tid. När djuren äter frigörs det kol som var bundet i växterna de äter. Nya växter får näring i djurens spillning. Oljeindustrin däremot frigör på några få århundraden det kol som lagrats i årmiljoner. Men man är framgångsrik i sin lobbykampanj om man lyckas förskjuta debattfokus till det naturliga livet på jorden.

Jag säger inte att vi ska sluta med något, men kanske kan forskning tyda på att vi bör minska vår konsumtion. Sedan om det visar sig att nuvarande jordbrukspolitik inte är hållbar, måste vi väl kunna ställa om oss. Om nu kogödsel är extra rik på metangaser, så borde väl vi i ännu större del ta hand om den så vi kan omvandla den till biogas. Som jag sa i mitt förra inlägg, så är metangas en mycket kraftigare växthusgas än koldioxid.

Jag tycker att vi borde bygga ny modern kärnkraft och använda ev. överskott till att tillverka syntetisk diesel och/eller vätgas, även om den ställer högre krav på förvaring och nya fordon. Svensk kärnkraft tillhör en av världens mest koldioxidsnåla elkraft tack vare vår vattenkraft som reglerkraft. Men om vi ist använder överskott till som ovan nämnda lösningar så ser jag en framtid utan sol, vind och vattenkraft i basnätet. Endast att det används för privat bruk, då de första två ställer till en massa krav på elnätet, samt inte levererar när det är som kallast.

Här är två stycken än sålänge fungerande länkar till Cowspiracy på youtube:
Cowspiracy The Sustainability Secret



Enligt Hans Rosling (befolkningsforskare) har världens barnafödande stabiliserats, det som gör att befolkningsmängden fortfarande ökar, är att folk lever längre. Vi kommer med dagens barnafödande hamna någonstans 10-11miljarder människor. Om vi redan idag ser problem med dagens matproduktion, så kanske man bör se sig om efter andra/nya sätt att tillgodose det kommande behovet/efterfrågan.

Det jag vill påpeka iom dokumentären är att att i det stora hela är kalhyggens utsläpp en piss i mississippi. Men om dokumentären har tillräckligt mycket på fötterna kanske det borde ge rekommendationer till att minska köttätandet, kanske inte att införa vegandagar utan bara minska delen i klassiska tallriksmodellen. Hur stor köttkonsumtion hade vi för 100 år sedan?

För den som funderar på fiskeodling kan slänga ett getöga på denna holländska dokumentären som SVT stoppade efter påtryckningar från Norge. Dokumentären är på holländska men med norsk undertext (efter att man börjat vänja sig vid våra norska vänner, så gick det över min förväntan att först det mesta).
Er fisk sundt?
https://vimeo.com/104376663

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/522141?programid=2795
Dokumentär ställdes in efter granskning och norsk PR-offensiv
SVT:s Dokument utifrån jobbade in i det sista med att bearbeta en inköpt fransk dokumentär. I filmen, som handlar om fiskeindustrin i Norge och Vietnam, ges en ensidig och nattsvart bild av den norska laxindustrin. Fisken framställs som giftig och farlig att äta och kontroversiella uttalanden lämnas oemotsagda. När filmen dök upp i den svenska tablån fick det Norge att se rött och ett omfattande PR-maskineri drogs igång. I torsdags, efter att också vi börjat ställa frågor om filmens innehåll, så beslutade SVT att ställa in sändningen av dokumentären. Reporter: Therese Rosenvinge

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356886 Det är rimligt att inte sända TV-program som ensidigt svartmålar någonting vad det än är.

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Hema  
#356896
Skogsola skrev:Det är rimligt att inte sända TV-program som ensidigt svartmålar någonting vad det än är.

Det instämmer jag väl i, iom att jag postade om varför det inte hade sänts i SVT? Samt att det ena behöver väl inte utesluta det andra. Ju fler sidor man ser på en sak, desto bättre blir man på att se helheten.

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Bosse1  
#356898
Hema skrev:
Bosse1 skrev:"kärnenergi, 100% ren el = noll utsläpp"

Nu är det ju inte så rent:Tjernobyl, Fukushima osv..

Tjernobyl var orsakat av oaktsamhet, Fukushima av en naturkatastrof. Vad spyr inte ett vulkanutbrott ut? Om vi vill ha en stabil elproduktion med minimalt utsläpp av koldioxid, så bör reglerkraften bestå av vattenkraft.

Sedan så har hela debatten kring koldioxid ballat ur. Debatten borde handla om växthusgaser inte enbart om koldioxid! Metangas är en mycket starkare växthusgas och den kommer till stor del från djurhållningen och då särskilt från nötdjuren. Därför är det anmärkningsvärt att så lite fokus läggs på djuruppfödning, när det bevisligen påverkar så mycket.

För att få mer info i ämnet kan man kolla på cowspiracy

Vi eldar massaved och stänger kärnkraften, lite grin blir det men reent :grin:

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Hema  
#356900 Ja hellre flis än utländska osorterade sopor, helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356907 Jag förutsätter att detta avser svensk flis. Att behöva välja mellan t.ex. ryssflis eller maffiasopor känns ju si sådär... :???:
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 12 dec 2015, 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Hema  
#356916
Niking skrev:Jag förutsätter att detta avser svensk flis. Att behöva välja mellan t.ex. ryssflis eller maffiasopor knns ju si sådär... :???:
/Niklas

Ja man hoppas, men tyvärr lever vi i en globaliserad värld. Att välja ursprung kan vara svårt, men flis önskar jag alla dar i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356922
Hema skrev:
Niking skrev:Jag förutsätter att detta avser svensk flis. Att behöva välja mellan t.ex. ryssflis eller maffiasopor knns ju si sådär... :???:
/Niklas

Ja man hoppas, men tyvärr lever vi i en globaliserad värld. Att välja ursprung kan vara svårt, men flis önskar jag alla dar i veckan.


Att välja ursprung är inte svårt. Bara att ställa hårda krav - och vara beredd att betala vad det kostar!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Hema  
#356937 Tyvärr har jag för mig att det vara knepigt att göra så, då det handlar om upphandling och konkurrens. Vi har väl skrivit på något avtal om fri handel osv. Jag önskar att jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Bosse1  
#356939 Den patetiska "naturvårdsbränningen" av stulen skog släpper ut mer än ett hygge :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356959
Bosse1 skrev:Den patetiska "naturvårdsbränningen" av stulen skog släpper ut mer än ett hygge :surp:


Ja, det borde det göra. Snacka om att elda för kråkorna! ;-)
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).