Öppna kategorin

Vad betyder skylten?

19 inlägg 12175 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad betyder skylten?

ÅsaNisse  
#356756 Skylten har nog flyttats av någon mindre vetande. Polygonpunktsskyltar får INTE sättas på träd. De ska fästas på impregnerade och färgmärkta pålar om de inte sätts på galvade järn. Själva dubben ska vara skyddad på något sätt. Den kan vara under jord med en gjutjärnsbetäckning över eller borrad i ett berg i dagen. Ofta är den då markerad med tre pålar i en triangel runt platsen.
Har du kollat om det finns någon dubb på det avståndet som visas? I så fall kan du ringa lantmäteriet och be dom märka ut punkten på rätt sätt.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad betyder skylten?

värmSkog  
#356757 Kom därifrån precis nu. Jag tog med måttband och mätte ut från skylten och jag är rätt säker på att jag hamnade på rätt punkt då det ligger högre än allt annat runtikring, Dock hittade jag inget. Det kan ju mycket väl vara som du säger att det är under jord, eller snarare under mossa i detta fallet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad betyder skylten?

värmSkog  
#356759 Jag hittade iaf fortskaffningsmedlen som användes vid tillfället då skylten kom dit :grin:

1449910190_dsc_0024.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad betyder skylten?

machonisti  
#356767
totte skrev:Så 9,42 m rakt ut från skylten bör man kunna hitta punkten. Och, jo, visst är det en smula skumt att sätt skylten på ett träd.

Kanske ett sk evighetsträd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).