Skogshistoria

Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

28 inlägg 22016 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

Palakangas  
#356326 Beppe Wolgers berättar i två fina filmer om Bröderna Kärnlund. Hästkörning och flottning.




   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsarbete i Offerdal 1969

totte  
#356372 Mycket bra film! Beppe var inte bara en skäggig godnattfarbror och skämtare mm i TV. Han var en mycket seriös och mångkunnig kulturperson och hade en alldeles särskild relation till de här trakterna i norra Jämtland.

Avatar Fallback

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356381 En engagerande film, det ryckte i mig och nästan drog mig ut i skogen. Där hade jag velat vara med, men det är lätt att säga när man sitter hemma med en kopp kaffe.

Avatar Fallback

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356389 Långa sekvenser på manuellt skogsarbete, där inte allt går enligt plan utan det tappas grepp, det blir omtag mm. Känner mig som hemma! :)

Och så har jag lört mig att man inte behöver kroka änden på björnens låskedja i kättingen, utan man kna korta den genom att dra den runt och sedan upp igen. Känner mig lite dum som inte har tänkt på det... :oops:

Avatar Fallback

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

isteskog  
#356393 Bröderna tog en chans och lyckades! Helt riktig slutkläm av Beppe! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356413 Kul att se sånt här, får lite bättre inblick i hur det var på den tiden när farsan började jobba i skogen. Han var äldsta sonen så det var ju bara att hugga ved till försäljning, dra med häst och på sommaren ta anställning och jobba med flottning, 14 år gammal. Jäkla slit egentligen, tur att man är född senare och slipper det, röjning är ju lättsamt i jämförelse :grin:

Avatar Fallback

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

jannee  
#356417 Nostalgisk film, märkte att vi sörlänningar allt var lite före, redan då var priserna på våra fastigheter MYCKET högre/ha.

Användarvisningsbild

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

T Landström  
#356423 Dom grabbarna skulle man varit med när det begav sig... ;)

Användarvisningsbild

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

totte  
#356425 Motorsågen som används bör vara en Husqvarna 160S. Notera att den faktiskt har kastskydd med kedjebroms. Det sägs i filmen att skogen köptes 1970. 160S sägs ha kommit 1971, så man kan anta att det måste ha gått något eller ett par år sen skogen köptes när avverkningen påbörjades.

Användarvisningsbild

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

Camwood  
#356441 Tack för en mycket trevlig film!

Avatar Fallback

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356465 Intressant att tummaren borrad för att se hur långt rötan gick. "Det är bara skit" säger väl allt om resultatet. :)

Användarvisningsbild

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

halvproffs  
#356511 30000 stock på en säsong! 3000 vändor med hästen! Då gäller det att ligga i! Kommer ihåg en som frågade om det gick att förstagallra 1ha själv med motorsåg :surp:

Avatar Fallback

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

jannee  
#356513 Mängden stock/säsong måste allt vara lite överdrivet, avverkar de så mycket lär det snart blivit en stor kalyta.

Avatar Fallback

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356525 Tja, de hade ju köpt fler hundra hektar, så varför inte? 30.000 stock borde innebära runt 10.000 träd. Står väl rätt glest däruppe, men 20-30 ha kanske? Det nämnde något om antalet kubikfot också vill jag minnas.

Att man räknade i kubikfot på 70-talet!?

Avatar Fallback

Re: Bröderna Kärnlund i Ströms vattudal

jannee  
#356529 Jag räknar fortfarande i kubikfot :oops: Ett riktigt fullt lass med stock på min vagn kan innehålla närmare 140 kubikfot. Massaveden räknar jag dock i lösmeter = riktigt fullt kan jag nästan lasta 6 m3 i tremeterslängder.
Annars är väl en kubikfot knappt 0,3 kubikmeter
Är svårt att lära en gammal hund sitta = få en gamling att tänka om är inte lätt, framförallt när han själv inte vill :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).