Grävmaskiner

Rullmatad klipp med kvistfunktion?

64 inlägg 54018 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

JörgenO  
#356401 Varför läggs de kapade stockarna mellan grävmaskinens larver? Är de inte ivägen när du skall flytta eller är du på väg åt andra hållet?

Avatar Fallback

Re: Sv: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Ådii  
#356402
JörgenO skrev:Varför läggs de kapade stockarna mellan grävmaskinens larver? Är de inte ivägen när du skall flytta eller är du på väg åt andra hållet?

Han kan väl inte göra på nåt annat vis. Det finns väl ingen rotator?

Insåg nu att ni talar om nåt som händer i filmen. Den syns inte på telefonen så kan hända att jag har fel i mitt påstående här ovan.
Senast redigerad av Ådii tor 10 dec 2015, 16:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Rasken  
#356403 Fantastiskt.

Otroligt kul att det är någon som kan och vågar... Vilket projekt!

Det är ju ett aggregat som saknas på marknaden vad jag vet, finns ju inget liknande i den storleken. Sedan är det ju klart att , om man skall vara realistisk så kan det bli svårt att köra in tillräckligt med pengar i produktionen. Men en sådant aggregat får man nog kanske se ett mervärde i att få ut ett sortement som inte finns i dag. Det är ju svårt att komma upp i kubik i timmen kanske.

Men jag tror på det i egen skog och igenväxta betesmarker åkerkanter mm. Ett alternativ till flisen som ingen vill betala för i dag.


Rasken

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

kia  
#356405 Hej JörgenO,
Anledningen är att jag inte vill slå ner trädet i dom andra på sidan. kan ju bli brutna toppar o s v.
Klipper o kvistar tar sedan knivarna och flyttar virket med om det krävs ,
Man ser att det ligger virke på vänster sida om maskinen ibland stammarna.
Annars om det är lite glesare kan man ju lika gärna lägga trädet åt sidan och kvista virket ska ju ligga där ändå annars blir det ett elände att skota om allt ligger mitt i kör vägen.
Har även provat att klippa ,lägga stammen över hytten och kvistat från maskinen ((har kostat ett par saftblandare som jag glömde ta bort) men det funkar men inte lika bra kanske en tränings sak?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

stegmaster  
#356437 Det var ju mycket interessant. :-BD
Er det 20cm som blir maks virkesdiam.???
Har du något humm om vikt på aggregatet???
Kommer det krävas rototilt, eller hur er det med det???
Lycka til.

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

kia  
#356443 Hej.
Jag kör utan r/t men det går väl om man monterar en extra ventil på maskin så man får fullt flöde ner till aggregatet
ja 20 cm är max finns ju ingen anledning att klippa o kvista grövre det blir ju fint såg timmer så det får an nog såga för att slippa sprick bildningen som blir vid klippningen.
Jag har inte vägt aggregatet men skulle tro att det väger ca220 kg.
kul att du gilla det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Seb macahan  
#356491 Gillar det gör vi nog alla!!! Men hur f.n har du hunnit bygga ihop det på så kort tid, det var ju inte längesedan tråden kom upp? Eller hade du tjuvstartat och ville ha en intressekoll :wink:
Du kan inte hålla på denna info allt för länge. Vi vill veta mer, se mer, har du slaktat något och byggt vidare på eller från scratch ??? Tusen frågor men just nu har du dragit bort gardinerna i leksaksaffären och låter barnen stå o rycka i dörren....

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Hema  
#356495
Seb macahan skrev:Gillar det gör vi nog alla!!! Men hur f.n har du hunnit bygga ihop det på så kort tid, det var ju inte längesedan tråden kom upp? Eller hade du tjuvstartat och ville ha en intressekoll :wink:
Du kan inte hålla på denna info allt för länge. Vi vill veta mer, se mer, har du slaktat något och byggt vidare på eller från scratch ??? Tusen frågor men just nu har du dragit bort gardinerna i leksaksaffären och låter barnen stå o rycka i dörren....

100% spot on! :)

Jag är intresserad av kraven runt hydraulflöde osv. Ser bara framför mig hur man har den liggandes på en vagn efter ATVn, så förenklare man en förstagallring exempelvis. Slippa gå o kvista med såg på småträd. :YMDAYDREAM:
Hög vill ha faktor! =P~ =P~ :-BD

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356507
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag har hjälp kia med att ladda upp ett videoklipp som ska visas nedan.

Videon nedan är alltså från kia.

Jag hittar ingen video:-p

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

kia  
#356509 HEJ PÅ ER.
Flödet på grävaren är obelastad 72L/m 200bar 43L/m mätt på stickan .
Seb undra hur jag hunnit.
Detta är version2 den första började jag med för 2 år sen men den förstörde sig själv och sen är det ju så att alla delar är ju inte gjorda av mig det finns ju redan då känns det ju dumt att uppfinna hjulet 2 ggr eller hur.
Det jag var ute efter var ju en enkel maskin till grävaren och att man slipper ha jibb,stödfot .
Men det är ganska lurigt att bygga enkelt mycket av delarna hade jag ju liggande sedan tidigare projekt.
Film snutten finns på sida 1.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

axwell  
#356535
JF skrev:Jag hittar ingen video:-p


kia skrev:Film snutten finns på sida 1


Inget vanligt klipp som på YT.
Öppnar det med Windows Media Player.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Fredrik Reuter  
#356536 Hej,
Ja, har du en webbläsare som inte stödjer HTML5 så kommer ingen video upp tyvärr.
Men du kan ladda ner den och titta på den, ex här: download/file.php?id=26572

Användarvisningsbild

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

molnia  
#357112 det känns inte som du upplever att du saknar ett skopskär att jämna till marken eller knuffa undan en sten med då du bara har klippen på grävaren?
är helt klart en intressant konstruktion, bara det att den är byggd för en grävare och sitter fast.

Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

kia  
#357119 Nej jag har inte saknat det så värst men det är klart att grävaren har sina begränsningar i skogsmark ,det var b la därför jag vill han ett sånt aggregat som håller att hjälpa till att lyfta grävaren med .
Men det är ju inget hinder att montera ett skop stå eller ett par tänder i bakkant på den för utom att den blir ju längre att hantera när man ska ner bland sten och stammar .
Den tål ju lite puffande och knuffande nu med men man får ju tänka sig för.
Kommer lite mer film .den ska bara konverteras först (fel filformat)
Det den inte tycker om är gren klykor o dom börjar bli 5 cm i grenarna och lagom vinkel typ klykor på sälg det är ett elände men det har väl med matar kraften/farten att göra men då kan man ju alltid släppa o klippa klykorna det brukar funka .

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatad klipp med kvistfunktion?

Hema  
#357142 Ahh fler filmklipp, det ser man fram emot!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar