Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hydraulpump extra

5 inlägg 4706 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulpump extra

124vägbom  
#356427 Jag undrar om det går att sätta en extra hydraulpump direkt på kraftöverförings axen på valmet 755 jag tycker flödet i den ordinarie pumpen är för lite troligtvis 49l min.Har en wreten skogsvangn10 ton kran wreten 65-40 driven och att den extrapumpen även vangs driften



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hydraulpump extra

alias  
#356433
124vägbom skrev:Jag undrar om det går att sätta en extra hydraulpump direkt på kraftöverförings axen på valmet 755 jag tycker flödet i den ordinarie pumpen är för lite troligtvis 49l min.Har en wreten skogsvangn10 ton kran wreten 65-40 driven och att den extrapumpen även vangs driften


Bör väl fungera - ska du montera PTO-pump så bör du nog köpa till oljetank och filter som monteras på skogsvagnen.
Vet att bl.a. Weimar säljer kompletta paket.

Kolla så att pumpstorleken fungerar med ventilpaketet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump extra

martiniholma  
#356510
124vägbom skrev:Jag undrar om det går att sätta en extra hydraulpump direkt på kraftöverförings axen på valmet 755 jag tycker flödet i den ordinarie pumpen är för lite troligtvis 49l min.Har en wreten skogsvangn10 ton kran wreten 65-40 driven och att den extrapumpen även vangs driften

Ja det går, men utan större nytta. Jag provade det på min 605a med samma vagn. Bättre att köra på både pump och växellåda, så kan du hålla ett lägre motorvarvtal. Vänd växellådan upponer, och skifta plats på bottenplugg och avluftning, så får du upp pumpen längre från draget.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump extra

mikael_s  
#356545 Det går vilket som men skall du köra pumpen direkt på PTO så krävs en stor pump. Kompisen kör sin drivna vagn så, men jag tror hans pump är på 150 cm3.
http://weimer.mamutweb.com/Shop/List/Gr ... umpar/21/1

Vanligare är att man kör med en mindre pump och en uppväxlande växellåda, men då du har drift får du kolla att växellådan pallar effekten som driften kräver. Du skall nog också gå på en gjutjärnspump då aluminiumpumparna inte verkar gilla att ligga på så höga tryck som driften bör matas med.
http://weimer.mamutweb.com/Shop/List/Hydraulsystem/53/1

Jag har samma traktor och vagn (fast utan drift) med frontmonterad pump och tank på traktorn. Pumpen går alltså direkt på motorns vevaxel. Jag kör oftast på 45-50 lpm, då tycker jag kranen går jämnt och fint utan att det blir stirrigt eller att oljan går varm. Då ligger jag på runt 900 rpm på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Hydraulpump extra

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356744 Ring till Weimer och be att få prata med Fredrik. Han är kanon att diskutera med. Weimer är dessutom billiga, åtminstone deras kompletta pumppaket. Kostade 2/3 av vad Kellfris kostar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).