Servicebyggnader

Såghusbygge

47 inlägg 40638 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såghusbygge

åberg  
#318072 Vackert!

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

molnia  
#324000 ja detta var intressant att se.
har inte haft några större funderingar på egen såg då det lokala sågverket funkt så bra. Men nu börjar man fundera vad som händer när ägaren blir gammal och inte orkar mer..
blev väldigt bra detta, och det är ju extra kul att en gammal byggnad kunde få nytt liv. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

halvproffs  
#324009
gonzzos skrev:Nu funkar sågningen hantering av spån,barkar,och färdigt virke bra.Ska såga fram virke till rep av återstående del av byggnaden som sågen är mont i. Är stor skillnad på att stå ute och såga i väder och vind,framför allt att ha alla grejer under tak med möjlighet att köra när d finns tid.
Nästa steg är att kolla närmare på en hyvel,Logosol ph 260 ser ut att vara en mångsidig hyvel eller är d en solohyvel som gäller?
Någon som har en sådan och kan dela med sig lite matnyttigt?


Roligt att det funkar bra för dig och nu när du har det under tak kan du ju såga när det är dåligt väder.
Har en PH260 sen 7-8 år tillbaka och den har fungerat rätt bra, lite reparationer. Däremot, dom som tillverkar stålen är inte kunniga på hyvling. Bla så är det stål utan rundad kant för en del fjädrar, 45mm med rundade kanter är stålet bara 50mm brett så det blir långa strimlor som fastnar i spånslangarna bla. Själv har jag specialbeställt stål så man slipper allt krångel. Inge kul när man kommer ett par brädor och så är det stopp i spånslangarna. Tyvärr får man ju betala extra för stålen som specialbeställs men som borde vara en självklarhet.

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#324042 Nu har jag nog kört igenom 100 stockar och är nöjd med att kunna stå under tak å såga. Finns virke till resterande delen av såghuset och till ett garage tillbygge framme nu.
Har inte handlat hyvel än utan försöker kika runt och få en bild av vad som är bäst för mig.Det finns säkert en liten marknad om man är intr av att sälja lite special sorter som är lämpliga att såga med en solosåg.Där skulle ju d sitta fint med att kunna hyvla fram paneler och lister med givetvis.Sedan kanske d inte är en fantastisk affär med stora vinster men d får väl gå på nöjes kontot som mycket annat när d handlar om jord och skog. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#326695 Då var d handlat en solohyvel tror d kan vara en bra början att testa sig fram med en solo.Fick några vindfäll till och några borraträd till nu så sågningen är inte helt klar än.Ska bli kul att testa hyveln på förra årets virke när årets sågning är färdigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghusbygge

Blondin 750  
#337441 Fint ordnat i såghuset, enkelt och funktionellt! Blev lite nyfiken på utsugsfläkten, är det en vanlig utsugsfläkt för avgaser o dyl? Finns det någon färdig stos tlll sågen eller är det eget patent?

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#337499 Det är en vanlig rökätare 3fas som jag använder och den funkar bra,blir att ränsa lite ibland innan fläckthjulet när d kommer med långa barkremsor.Har en portabel spånsug med som jag fick med när jag köpte hyveln men d är samma kapacitet känns d som.Stosen till sågen har jag yxat till skälv av en 125 45graders böj å lite pendeljärn men jag tror att d finns färdiga att handla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#356388 Här kommer en liten uppdatering från såghuset! Det blev ett hemma bygge av porten men d funkar fint. Är på g med nytt bjälklag och väggar i nästa del av huset nu. Fixade en spån cyklon till spån utsuget av en plast tunna och lite plåtrör som har vart till nytta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghusbygge

Träförädlare  
#357492 Jag bygger såghus på ca 400m2 med butik o snickeri. Timmret tas in på hörnet igenom en lucka 1*1 m sen rullas dom upp på sågen en serra alpina bakarna vickas ner i en transpotör på golvet som skickar ut dom igenom väggen till en ficka brädorna åker ner på nedfällbara balkar för vidare transport till en paket rullbana för ströläggning. Köpt en gammal torrklyv jonsered en ph 360 hyvel o så småningom en lamellsåg. Vi finns i en annan tråd o på järbo trädgårdsservice.

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

Bax  
#357529 Gonzzos, vilken funktion har plankbiten där i änden på inmatningsbordet till SH230:n?

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#357574 [quote="Bax"]Gonzzos, vilken funktion har plankbiten där i änden på inmatningsbordet till SH230:n?[/quot
Bra fråga satt på plats när jag köpte hyveln så den får vi klura på :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#421684
1480863325_img_2346.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652350
gonzzos skrev:Här kommer en liten uppdatering från såghuset! Det blev ett hemma bygge av porten men d funkar fint. Är på g med nytt bjälklag och väggar i nästa del av huset nu. Fixade en spån cyklon till spån utsuget av en plast tunna och lite plåtrör som har vart till nytta.


Hur öppnar du den porten?
Hur har du löst säkerheten, om man är under och något brister så får man nog problem, porten väger väl ett par kg??

Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#733757 Nu var d dax för uppdatering i såghuset förlängning och ny port ska d bli nytt golv ska gjutas för att göra plats för åt en låks Ramsåg med kringutrustning.
Någon mer som sågar med Ramsåg?
Som har lite goda idéer om uppställning mm 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghusbygge

gonzzos  
#764392 Nu är sågen på plats och såghuset är på g
Ska bli kul och börja med kringutrustning och göra en liten provkörning av låksen

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).