Föryngring

Ljusa granplantor

35 inlägg 21961 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ljusa granplantor

sundelius  
#355959
alias skrev:
sundelius skrev:
hlb skrev:Har haft liknande tidigare år, men idag är de fina igen, med rätt färg och långa toppar.


De orden är som balsam för själen. Hoppas ju att man inte svettats i onödan, den som lever får se :-W :-SS

Månskensbonne skrev:Har sett samma tendens och frågat plantleverantör vad det beror på. Svaret jag fick var att planteringspunkten troligtvis inte varit så näringsrik. Jag har även varit med om att problemet försvunnit andra växtsäsongen när rötterna utvecklats och tillgången till näring ökat. Skall absolut inte vara någon fara, men kan vara så att de är lite tröga något år.


Se ovan

skog i småland skrev:Kan också vara att plantorna har blivit ljuschockade och därmed fått tillfälligt nedsatt fotosyntesakitivtet och sämre växtlighet? Annars blöt mark?


Skulle nog vilja svara nej på den frågan då hela slänten är sand/grus i botten. Tror mer på torka



Farsgubben köpte vaxade plantor för ett par-tre år sedan (sen vårplantering och torrsommar). Dessa var klart gulare än de kemiskt snytbaggebehandlade plantor jag planterade samtidigt vid hösten efter första växtsäsongen. Nu efter ytterligare ett par växtsäsonger kan jag inte se någon skillnad på kemiskt och mekaniskt snytbaggebehandlade plantor, även om skillnaden var tydlig initialt.

Fritt ur minnet:
Jag talade i somras med en norrman på Elmia som sålde denna typ av mekaniskt plantskydd mot snytbagge - han sa att de hade erfarenhet av att det kunde se ut på det sättet bl.a. efter en torrsommar, då det verkade som att appliceringen av vaxet kunde stressa plantan lite mer än den kemiska behandlingen (något som tog sig tydligare uttryck om plantan stressades ytterligare av t.ex. längre torrperiod efter planteringen).

MVH
Alias


Intressant information, låter inte otroligt och lite hoppingivande.
Det var definitivt onödigt torrt efter planteringen

Tack alla för visat intresse

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ljusa granplantor

Umea  
#356267 Hoppas det går bra för dig och dina plantor. Håll oss gärna uppdaterade i hur det går.

Lycka Till !

Vänliga hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Ljusa granplantor

sundelius  
#356289
Umea skrev:Hoppas det går bra för dig och dina plantor. Håll oss gärna uppdaterade i hur det går.

Lycka Till !

Vänliga hälsningar från Umeå


Det ska jag absolut försöka komma ihåg annars får ni påminna mig till våren :???:

Pratade med inspektorn idag och det var fler som hade fått samma symptom på sina plantor så frågan hade ställts till deras leverantör men de hade inte några konkreta orsaker. Vi får vänta och se var hans syn på saken :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ljusa granplantor

Erre  
#356794 Första jaktpasset idag. Fick direkt syn på denna. Tre plantor i en backe, mitten plantan väldigt gul. Å den lär inte fått mer vatten än den som under.

Avatar Fallback

Re: Ljusa granplantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356807 Kan ha hamnat i en rishög, där är det torrt.

Avatar Fallback

Re: Ljusa granplantor

Martin_G  
#358260 Hur gammalt är hygget? plantorna ser inte nyplanterade ut.
Om det inte är planterat i år, så gissar jag på för mycket vatten snarare än för lite.

Användarvisningsbild

Re: Ljusa granplantor

Erre  
#358262
Martin_G skrev:Hur gammalt är hygget? plantorna ser inte nyplanterade ut.
Om det inte är planterat i år, så gissar jag på för mycket vatten snarare än för lite.

Skulle gissa att plantorna sattes förra året.
Inte vår mark.

Användarvisningsbild

Re: Ljusa granplantor

Erre  
#358264 Men jag kan tycka att plantan längst ner borde Isåfall fått mest vatten. Av dom tre på bilden

Avatar Fallback

Re: Ljusa granplantor

Martin_G  
#358267 Det håller jag med om - men hur det ser ut under marken vet vi ju inte.

Plantor tycker jag är otroligt torktåliga redan andra året. det plus att vi har nederbördsöverskott i Sverige gör att jag är tveksam till uttorkning. Plantan ljusnar precis sådär när det är för mycket vatten också.

Användarvisningsbild

Re: Ljusa granplantor

Erre  
#358275
Martin_G skrev:Det håller jag med om - men hur det ser ut under marken vet vi ju inte.

Plantor tycker jag är otroligt torktåliga redan andra året. det plus att vi har nederbördsöverskott i Sverige gör att jag är tveksam till uttorkning. Plantan ljusnar precis sådär när det är för mycket vatten också.


Nej under marken vet vi inte. Men det borde inte skilja så mycket på 2 m i en liten backe där nästan det mesta som kommit upp efter markberedaren är grus.

Jag har inte en aning vad det beror på. Såg den å tänkte direkt på ts plantor.

Avatar Fallback

Re: Ljusa granplantor

jannee  
#358289 ERRE, se det från den ljusa sidan :grin: du slipper i alla fall röja bort den, tycker du plantat ganska tätt och efter sista röjningen bör det i alla fall vara minst 2 meter mellan plantorna :mrgreen:
Kommer det inte gräs kommer det garanterat "någon" björk.

Användarvisningsbild

Re: Ljusa granplantor

Erre  
#358290
jannee skrev:ERRE, se det från den ljusa sidan :grin: du slipper i alla fall röja bort den, tycker du plantat ganska tätt och efter sista röjningen bör det i alla fall vara minst 2 meter mellan plantorna :mrgreen:
Kommer det inte gräs kommer det garanterat "någon" björk.


Jag är oskyldig. Som jag skrev innan. Inte vår mark. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ljusa granplantor

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398952 Nu är man nyfiken hur det har gått med era plantor. :smile:

Hade själv lite ljusa plantor. Men dom har repat sig med något enstaka undantag nu när jag kollade.

Användarvisningsbild

Re: Ljusa granplantor

sundelius  
#398991
Vedmaskin skrev:Nu är man nyfiken hur det har gått med era plantor. :smile:

Hade själv lite ljusa plantor. Men dom har repat sig med något enstaka undantag nu när jag kollade.

Har haft fullt upp så jag har inte hunnit kolla. Om vädrets makter är med mig blir uppdragen färdiga denna veckan och jag går på semester på fredag och då ska jag inventera

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ljusa granplantor

sundelius  
#399105
sundelius skrev:
Vedmaskin skrev:Nu är man nyfiken hur det har gått med era plantor. :smile:

Hade själv lite ljusa plantor. Men dom har repat sig med något enstaka undantag nu när jag kollade.

Har haft fullt upp så jag har inte hunnit kolla. Om vädrets makter är med mig blir uppdragen färdiga denna veckan och jag går på semester på fredag och då ska jag inventera


Åkte förbi skogen på väg hem från ett jobb idag så jag gick ner och kollade till hygget. Många av det ljusa plantorna hade repat sig dock inte alla. Värst var det på den blötare delen där de stora maskinerna plöjt runt, antagligen har de naturliga flödena under mark ändrats där. Löv och självföryngrad gran fanns det en hel del av också i gräset
Dock var det svårt att få någon god uppfattning nu när hallon och gräs är på sin topp. Ska kolla och fota till hösten så får vi se.
Sammanfattningsvis tror jag på en större avgång än normalt ( vilket farsan säger är det normala :lol: ) men är inte orolig, det blir allt skog här igen även om det blir lite åt blandskogs hållet i gallringarna :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar