Motorsåg och handhållet

Kedjeval husqvarna 550xp

66 inlägg 35060 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#354749 Just det.. :-BD

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354785 År og dag siå eg har prøvd 21 lpx, men det er jo ein grunn til at 550 kjem med 13 toms 95 vpx. Muligens ein liten avsporing men er det stor forskjell mellom 73lp og 73 lpx. Så langt har eg berre prøvd 73 lp. Meiner å huska at det var ein brukar her som var missfornøyd med 73 lpx men har ikkje hørt så mykje om denne kjeda dei seinare åra.

Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

TheJo  
#355049 Mycket bra tips :)
Blir nog en beställning 21LPX.

Men när det kommer till svärd då?
Kommer det öht bli någon skillnad för mig om jag väljer laminerat eller homogent?
Kanske blir ett Iggesund R2, bara för att de var snyggt :roll:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#355104 Laminat är märkbart lättare, Oregon ProLite kan rekommenderas.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355107 Viss Eg var deg ville Eg ha kjøpt ett pixel sverd 13 toms altså 1,3 mm spor. Så hadde Eg kjøpt ett 95 vpx kjede og ett 20 lpx kjede og prøvd begge to noen dager å sett kven Eg likte best.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355229 20LPX finns inte heller i Svenskt sortiment. Har provat det innan.

Ska det kapas (det som Mejseltand är bäst på) så gör vikt ingen större skillnad och massivt håller bättre. Med mejseltand och lite fel filat blir det inte kul för ett laminat svärd.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355247
TheJo skrev:Mycket bra tips :)
Blir nog en beställning 21LPX.

Men när det kommer till svärd då?
Kommer det öht bli någon skillnad för mig om jag väljer laminerat eller homogent?
Kanske blir ett Iggesund R2, bara för att de var snyggt :roll:

Mycket bra val ^:)^ Jag kör 21LP (har ett antal av dem fortfarande kvar) och Iggesund till min 346:a, en perfekt kombination i de flesta trädslag :grin:

Användarvisningsbild

Skillnader mellan olika 3/8" kedjor

traktorz  
#355978 De flesta håller sig nog till .325" kedjor på en 50cc såg.

Från 60 cm3 kan 3/8" vara försvarbart, och här finns i princip två alternativ. Det naturliga är Husqvarnas egen H42 kedja, som har helmejseltand, 1.5mm drivlänk och filas med en ø5.5mm rundfil.

Alternativt Oregons 73LPX ekvivalent med helmejseltand. Oregon har även en halvmejselkedja 73DPX för 1.5mm drivlänk. Oregons kedjor för 3/8" filas med samma rundfil som för Husqvarna, ø5.5mm.

Ett udda alternativ är Stihls 3/8" kedjor, som jag förmodar är ett mellanting mellan Oregons 3/8" fullstora och 3/8" hobby-kedjorna. Noterar att skärlänken är mindre hos Stihl än hos Husqvarnas och Oregons dito, viket visas av att kedjorna filas med olika storlekar hos rundfilarna. Den större 7/32" filen för Oregon/Husqvarna, samt en mindre ø5.2mm rundfil för Stihl.

Stihl har dels en helmejseltandad (3622) kedja 35RS, samt en halvmejsel (3651) kedja 35RM, båda med 1.5mm drivlänk.

Vi själva kör helmejseltandad 36RS (1.6mm drivlänk) kedja på visserligen en Stil 60cc såg. Stihls 3/8" RS-kedja kan vara ett alternativ på en 550XP, ifall Husqvarnas egen H42 blir för aggressiv för den sågen.

Användarvisningsbild

Re: Skillnader mellan olika 3/8" kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356005
traktorz skrev:De flesta håller sig nog till .325" kedjor på en 50cc såg.

Från 60 cm3 kan 3/8" vara försvarbart, och här finns i princip två alternativ. Det naturliga är Husqvarnas egen H42 kedja, som har helmejseltand, 1.5mm drivlänk och filas med en ø5.5mm rundfil.

Alternativt Oregons 73LPX ekvivalent med helmejseltand. Oregon har även en halvmejselkedja 73DPX för 1.5mm drivlänk. Oregons kedjor för 3/8" filas med samma rundfil som för Husqvarna, ø5.5mm.


H42 och 73LPX är samma kedja.
Oregon har fortfarande inte 73DPX i utbudet i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356007 Vissa sågar går bra med både 3/8 och .325, andra bättre med någon av dem.
De flesta såg under 65cc gillar oftast .325 bättre men det finns undantag.
Jag har några som kommer ibland med sågar som går med 73LPX. Dolmar 5000, en 2152, en 257 och en 359.

Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356123 for noken år siå kjørte eg ein del med 36 rmc, altstå stihl 3/8 semichisel. Dette var på ei stihl 361 sag. Eg ville ikkje ha kjørt verken rmc eller rsc på 550. Meiner at det beste valget er den kjeda som saga kjem med frå begynnelsen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Valmet6400  
#356148 Homogent 13"!

Har kört med GB:s arborpro 13" men gjorde slut på mitt sista härom dan. www.uittokalusto.fi som jag tidigare beställt ifrån, har dem ej längre i sitt sortiment. De har Iggesund R2 men 15" och uppåt. Förslag på alternativ! 13"!!! Har kört med 1,3 mm men det är väl inget som hindrar att gå över till 1,5.

På tal om GB svärd, nån som sett var det går att få tag på nya noshjul till dessa, dvs hela "nosen"? Har bara hittat på http://www.gbforestry.com.au

Oxå till 550

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#356168 Oregon Powermatch finns i 13".. Annars har Svens Maskin & Service i Harads solida Sugi Hara Pro Lite i 13".

Avatar Fallback

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356211
Valmet6400 skrev:Homogent 13"!

Har kört med GB:s arborpro 13" men gjorde slut på mitt sista härom dan. http://www.uittokalusto.fi som jag tidigare beställt ifrån, har dem ej längre i sitt sortiment. De har Iggesund R2 men 15" och uppåt. Förslag på alternativ! 13"!!! Har kört med 1,3 mm men det är väl inget som hindrar att gå över till 1,5.

På tal om GB svärd, nån som sett var det går att få tag på nya noshjul till dessa, dvs hela "nosen"? Har bara hittat på http://www.gbforestry.com.au

Oxå till 550


Skogma har endel gb svärd, köpte mitt 11" därifrån.

Användarvisningsbild

Behöver handla, men vilken kedja / vilka kedjor?

traktorz  
#432236 Slut på förådet av kedjor (.325", 1.5mm & 15"), så det är dags att handla en handfull att bruka samt ha i reserv. Skall användas på svenska 50cc-sågar (HVA 550XPG / Jonsered CS2153WH).

Oregons (95TXL) och Husqvarnas(SP33G) nyheter var ju enbart PIXEL-kedjor i 1.3mm spårvidd, och skall så förbli vad jag förstått.

Jag är osäker på om jag ska blanda helmejsel | halvmejsel, eller om jag ska fortsätta med enbart "Micro Chisel" som tidigare. Hur många av er använder helmejsel på era 50cc-sågar? (Erfarenheter? | Vilken kedja? | på vilken såg?)

64DL kedjor:
» Oregon 21BPX (MICRO CHISEL®)
» Oregon 21LPX (SUPER 20)
» Husqvarna H25
» Stihl 25RS
» Stihl 25RM

Ref:
Kedjeval husqvarna 550xp
21 BPX eller 95 vpx
Kvalitet sågkedjor...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).