Bioenergi

Tillverka pellets av flis

9 inlägg 10011 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillverka pellets av flis

niccoj  
#355988 Jag funderar på att köpa en begagnad pelletsfabrik och mata den med flis som mals i kvarn.
I teorin är kalkylen ok men vad tror ni om verkligheten? Blir det sämre pellets när barken följer med?
Nicke



   TS
Avatar Fallback

Re: Tillverka pellets av flis

Tjomping  
#355999 Det blir mer slagg i pannan då.

Avatar Fallback

Re: Tillverka pellets av flis

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356091 Finns det nån lönsamhet i pellets idag?

Avatar Fallback

Re: Tillverka pellets av flis

Simon.M  
#356196 Är ju skapliga priser på pellets så är nog lönsamt

Användarvisningsbild

Re: Tillverka pellets av flis

Kse  
#356201 Den flis vi levererar, alltså helt vanlig skogsflis ligger på ca 1% askhalt, ren bark ligger på 4%.
Vad sen kutterspån som väl är vanligast att göra pellets på ligger i askhalt vet jag ej.

Avatar Fallback

Re: Tillverka pellets av flis

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356266 Kutterspånpellets ligger på 0,2-0,3 procent, sågspånpellets 0,4-0,6, hade några som tillverkade pellets men dom la ner pga dålig lönsamhet, köpte råvara från ett större sågverk. Kanske funkar bättre med flis som borde vara billigare?

Avatar Fallback

Re: Tillverka pellets av flis

norrskog  
#356400 Bästa är väl om du har tillgång till egen energiskog och kör allt från start . Lycka till oavsett. Företagare behövs oavsett i vårt avlånga land. Själv håller jag på att forska i hur fan man ska få saker å ting att kunna växa fortare. Lyckas i småskaligt bruk men i storskaligt bruk går det inte lika bra. Än skall tilläggas

Avatar Fallback

Re: Tillverka pellets av flis

Elfving  
#356434
niccoj skrev:I teorin är kalkylen ok men vad tror ni om verkligheten?
Nicke

Hur skall du sälja pelletsen, till slutkund eller grossist?
Det är avgjort bättre betalt att sälja till villaägaren direkt! Och sedan är det avgjort mycket mer jobb också!

Användarvisningsbild

Re: Tillverka pellets av flis

Kse  
#356604 Blir inte fukthalten ett problem med flisen, pellets ska väl ner mot en 7-8% och det är nog svårt eller iaf onödigt besvärligt med flis?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).