Motorsåg och handhållet

Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

15 inlägg 8877 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Erre  
#355882 Då har jag byggt en ny version av ett kedjeställ eller vad man ska kalla det.
Min bror har klurat ut å jag har fått tillverka. Vi båda föredrar att ha med oss flera kedjor i skogen att byta med istället för att fila på plats.
Denna är byggd för 15-18 tums kedjor.
Spårbredd 1,5. Men spänner man lite hårdare kan även 1,3 kedjor filas i denna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Erre  
#355884 Första versionen såg ut så här.

Denna klarar från 13-18 tum i både 1,3 och 1,5 i. 325. Och även stora 3/8 i 1,5.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355888 Snitsigt! Ska imiteras:-)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Erre  
#355891 Gör gärna det.
:smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Simon.M  
#356022 Är det inte besvärligt när man inte kan slå i kedjebromsen när man ska fila borde ju snurra lätt ??

Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Erre  
#356030 Jag brukar aldrig ha bromsen i när jag filar en kedja som sitter på en såg.
Har inte testat att fila i det nya kedjestället än. Men sträcker man upp ordentligt så tror jag inte att det är någon fara med att det skulle snurra för lätt. Ska testa idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Erre  
#356046 15 funkar fint med. ( fick kapa lite till på det korta svärdet.)
Och vill man låsa kedjan så den inte kan åka bakåt vid filning så går det att göra med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Erre  
#356049 Slänger med måtten. På mitt biten.
Punktade fast dom bultar man aldrig behöver ta bort. En måste flyttas när man växlar mellan 15 å 18.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356053 Jag har dem lösa på ett avkapat svärd i brösthöjd med tippen upp, inte rakt upp men nästan.
Ett bra svärd som inte är slitet i spåret styr upp kedjan bra.
Ett för var spårvidd, 1,1-1,3-1,5-1,6-2,0.

Utan noshjul är de oberoende av delning. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Erre  
#356062 Jag har bra noshjul, passar allt. :wink:
.325 3/8 lilla å stora.
För filning spelar det ingen roll. Då är bara spårvidd viktigt.
@Mange

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356068 Då blir det svårt med spänning om du ska snurra kedjan. Den kniper, hoppar, knastar och bär sig åt om du drar den för hand med fel drev.
Som jag förstår det så vill du ha spänning. Då är det lättare utan drev. Det gör ingen nytta heller eftersom det aldrig blir belastat.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Erre  
#356072
Mange skrev:Då blir det svårt med spänning om du ska snurra kedjan. Den kniper, hoppar, knastar och bär sig åt om du drar den för hand med fel drev.
Som jag förstår det så vill du ha spänning. Då är det lättare utan drev. Det gör ingen nytta heller eftersom det aldrig blir belastat.


Nej jag vill inte ha det så hårt spänt. Sträcker bara upp så kedjan ligger bra i svärdet. Kedjan ska bara rotera två varv per filning så det funkar bra och lämnar inga märken.
Men visst har du rätt i att noshjulet gör ingen nytta. Men det stör mig inte heller. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356236 Det blir helt annan styrning och stabilitet i kedjan när den ligger rätt. En finger framför tand, en bakom sen kommer den ingenstans.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

Erre  
#356265 Här är en 3/8 kedja i 1,5 mm i svärdet som är .325 1,5 mm, förutom att kedjan klättrar högt upp i noshjulet så ligger den perfekt i svärdet.
Inga som helst problem.
Jag har bara 1,5 i spårbredd på alla mina kedjor, till alla sågarna.
Därav valet till svärd i bygget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0

anersimyra  
#433338 Två plyfaskivor och två spännbultar. Det går säkert utmärkt att dela en plastskärbräda på mitten också. Den ena delen får man på något sätt montera fast i bänken på lämpligt sätt. Den andra delen sitter som sagt på plats av de genomgående spännbultarna. Man lägger helt enkelt kedjan mellan halvorna och spänner ihop dem. Vi hade sådan utrustning på skogsskolan på sjuttiotalet och utrustningen borde ju användas även i dag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).