Skogsekonomi

Investeringskonto hos Landshypotek

7 inlägg 4973 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Investeringskonto hos Landshypotek

Henrik.E  
#355855 Har ni som har lånat pengar av landshypotek även satt in pengar på deras investeringskonto ?

http://www.landshypotek.se/Tjanster/sko ... investera/

Dom lovar ju en årlig avkastning på 8-10 % av insatt kapital. Tror att det för i år blev 12 % avkastning ( inte helt säker )
vilket ju är bra.
Enda nackdelen jag kan se är att pengarna är låsta på kontot så länge man har kvar lånet hos dom och att det efter det tar 2-3 år att få pengarna utbetalda. Dock får man avkastningen under denna tid. Kontot omfattas inte heller av den statliga insättningsgarantin.

Finns det flera nackdelar med detta eller är det så bra som det låter ?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Investeringskonto hos Landshypotek

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355866 Du köper andelar i en ekonomisk förening. Det är ungefär som att köpa aktier i SCA, eller för den delen andelar i Södra, för att vara skoginriktad.

Landshypotek är nog mindre risk än de andra, men den är inte noll. Jag skulle betrakta det som att köpa aktier i börsnoterat företag, med skillnaden att andelar i ekonomisk förening skall kunna gå att ha i företaget. I alla fall är det så med Södra, osäker på hur det funkar med Landshypotek.

Avatar Fallback

Re: Investeringskonto hos Landshypotek

brassel  
#355940 Att bli "bank-ägare" idag är svår-siat vettigheten i ; än del säger bä; tex
http://www.di.se/artiklar/2015/10/6/car ... /?qr=i-dag
en del säger bu, tex
http://petrusko.blogspot.se/2015/09/dar ... enska.html
Själv har svårt att se vitsen att i nuvarande marknads-situation "integrera uppåt" öht gällande bank; men de är klart får jag ett majoritets-erbjudande så ;)
Gällande specifikt LH har det även skrivits en del som varje potentiell investerare själv får analysera:
http://www.lantbruk.com/lantbruk/fitch- ... reditbetyg

Användarvisningsbild

Re: Investeringskonto hos Landshypotek

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#385027 Hej
Jag vill inte här säga om det är bra eller dåligt eller riskfyllt att investera i Landshypotek, utan bara förtydliga lite. Landshypotek Bank ägs av Landshypotek Ekonomisk förening. Det gör att banken ägs av alla som lånar hos Landshypotek och våra låntagare äger jord och skogfastigheter. Insatser i näringsrelaterade ekonomiska föreningar är godkända att ha i sin näringsverksamhet, likväl näringsrelaterade aktier, jämfört med placering i aktier på börsen som inte är ok i enskild näringsverksamhet för verksamheten.

Ekonomiska föreningar inom jord och skogsbruk har varit en framgångsaga allt sedan 1800-talet och är ett sätt för den enskilda gårdsägaren att ta kontroll över förädlingsled eller insatsvaror, eller som Landshypotek fall finansieringen av sina företag. I vissa fall det gått så bra att föreningar intagit en monopolsituation då de har varit för framgångsrika och i vissa fall är de en prispressare inom sina segment då syfte med verksamheten är att både leverera prisvärda produkter och samtidigt avkastning till företagaren. Därmed inte sagt att det fortfarande är så i alla delar för Sveriges jord och skogsbruk och även inte sagt att Landshypotek erbjuder den bästa finansieringen heller i alla lägen.

/ Martin Sundström

Avatar Fallback

Re: Investeringskonto hos Landshypotek

alias  
#385063
Landshypotek Bank skrev:Hej
Jag vill inte här säga om det är bra eller dåligt eller riskfyllt att investera i Landshypotek, utan bara förtydliga lite. Landshypotek Bank ägs av Landshypotek Ekonomisk förening. Det gör att banken ägs av alla som lånar hos Landshypotek och våra låntagare äger jord och skogfastigheter. Insatser i näringsrelaterade ekonomiska föreningar är godkända att ha i sin näringsverksamhet, likväl näringsrelaterade aktier, jämfört med placering i aktier på börsen som inte är ok i enskild näringsverksamhet för verksamheten.

Ekonomiska föreningar inom jord och skogsbruk har varit en framgångsaga allt sedan 1800-talet och är ett sätt för den enskilda gårdsägaren att ta kontroll över förädlingsled eller insatsvaror, eller som Landshypotek fall finansieringen av sina företag. I vissa fall det gått så bra att föreningar intagit en monopolsituation då de har varit för framgångsrika och i vissa fall är de en prispressare inom sina segment då syfte med verksamheten är att både leverera prisvärda produkter och samtidigt avkastning till företagaren. Därmed inte sagt att det fortfarande är så i alla delar för Sveriges jord och skogsbruk och även inte sagt att Landshypotek erbjuder den bästa finansieringen heller i alla lägen.

/ Martin Sundström


Med risk att jag tolkar ovanstående fel, du menar väl inte att man som skogsägare med verksamheten som enskild firma (personnummer=organisationsnummer) kan inneha näringsrelaterade aktier (eller några andra aktier heller för den delen) som en tillgång i verksamheten?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Investeringskonto hos Landshypotek

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#385513 Hej
Det jag menar med näringsrelaterade aktier är till exempel att du har ett samarbete med andra företag, där du även äger aktier. Ett kooperativ företag kan även vara aktiebolag. Genom att du är ägare kan du utnyttja fördelarna att handla med företagen, det rör sig i dessa fall om mindre, ej publika aktiebolag.

Men helt riktigt Alias, att aktier i form av kapitalplacering inte är godkänt i enskild firma. De aktier som jag syftar på är sällan av större ekonomiskt värde, dock kan avkastning och möjligheten till samhandel vara positivt för företaget.

Martin Sundström
Landshypotek Bank

Användarvisningsbild

Re: Investeringskonto hos Landshypotek

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385520 Om jag i den enskilda firman köper aktier i min virkesköpare, skulle det vara godkänt? Syftet skulle då kunna vara att kunna ha en viss hållhake på virkesköparen.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).