Gallring

Stormsäkert???

9 inlägg 4707 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stormsäkert???

Bm350boxer  
#355466 Kan man, bör man tänka på något speciellt sätt när man planerar en gallring vad det gäller stormar? Hur man lägger körväg, blandskog, stamantal osv?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Stormsäkert???

Hema  
#355480
Bm350boxer skrev:Kan man, bör man tänka på något speciellt sätt när man planerar en gallring vad det gäller stormar? Hur man lägger körväg, blandskog, stamantal osv?

Vad jag har hört så är jämnhög skog känsligare för vind. Att om skogstaket var mer varierat skulle det riva sönder vindbyarna bättre, så dess kraft minskade. Sedan så kan ett högre träd lägga mer energi/kraft på att stabilisera trädfoten. Om alla är lika höga lägger de mer kraft på att växa på höjden.

Användarvisningsbild

Re: Stormsäkert???

Peteflamingstar  
#355508
Hema skrev:
Bm350boxer skrev:Kan man, bör man tänka på något speciellt sätt när man planerar en gallring vad det gäller stormar? Hur man lägger körväg, blandskog, stamantal osv?

Vad jag har hört så är jämnhög skog känsligare för vind. Att om skogstaket var mer varierat skulle det riva sönder vindbyarna bättre, så dess kraft minskade. Sedan så kan ett högre träd lägga mer energi/kraft på att stabilisera trädfoten. Om alla är lika höga lägger de mer kraft på att växa på höjden.


Detta med strävan på höjd bör gälla i huvudsak för tall och björk som är utpräglade pionjärträdslag, granen som är sekundär klarar ojämnhet bättre. Att inte vänta med röjning/gallring kan nog vara bra, redan första året efter utglesning stärker träden sina rotsystem.

Avatar Fallback

Re: Stormsäkert???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355510 Röj tidigare och hårdare. :) Fast det är ju försent när det är dags för gallring.

Avatar Fallback

Re: Stormsäkert???

Bm350boxer  
#355511 Blandskog då, det här med att spara mer björk? Haft lite diskussioner med e n jobbarkompis. Han planterar inte så tätt som brukligt utan släpper upp björk i luckorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormsäkert???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355534 Det är nog en bra metod för att sänka plantkostnad o minska risken för röta.

Avatar Fallback

Re: Stormsäkert???

jannee  
#355571 Har inbillat mig att blandskog skulle vara stormsäkrare (var mer eller mindre helt säker), men efter Gorm får jag nog tänka om. Flertalet stöddiga aspar och björkar ligger bland granen, denna gång har tallen klarat sig bättre, orsak är för mig okänd. Dock har granplanteringarna klarats sig bra, även de 45 åriga bestånden.
För mig finns ingen logik i ur man ska få stormsäkra bestånd, vinden (stormen) lever sitt eget liv.
Förra höstens storm (Egon) var däremot knepig, flera unggranar (plantade efter Gudrun) hade gått kull.
I fjol var det väldigt blött när Egon inträffade, i år däremot är det fortfarande TORRT i skogen (i alla fall häromkring)

Avatar Fallback

Re: Stormsäkert???

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355573 Är man rik så kan basvägarna huggas upp först och sedan gallra beståndet 3år efter

Avatar Fallback

Re: Stormsäkert???

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355606 Det pågår en hel del forskning om vindpåverkan på skog, både experimentellt i vindtunnlar och med hjälp av avancerade modellberäkningar. Sverige utmärker sig inte speciellt, men däremot verkar universitetet i Joensuu vara mer aktiv.
Är man intresserad kan man ladda ner artiklar från konferenser eller läsa ett specialnummer av tidskriften Forestry.
Det är förstås svårt att hitta en formel för sin egen skog men man får en inblick i de viktigaste parametrarna.
Några länkar
http://forestry.oxfordjournals.org/content/81/3.toc
https://www.meteo.uni-freiburg.de/forsc ... port19.pdf

Jag råkade lägga in en annan länk men nu är det fixar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).