Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Helga 4dec 2015

119 inlägg 35392 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Bm350boxer  
#355453 Hur är era erfarenheter av inköpare när något som detta hänt. Är de "fula" och utnyttjar tillfället eller kan man räkna med samma betalning som vanligt

Har i regel sålt till södra så jag kan väl inte säga att jag blivit orättvist behandlad. Samtidigt förstår jag att när tillgång överskrider efterfrågan går priserna ner.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

tyke  
#355455 Södra är dom sista som köper mitt virke hellre får det ruttna där det ligger . :!:

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Simon.M  
#355471 Var hos en äldre bekant idag o tittade på hans vindfällen var nog ett 50 tal i en hyggeskant lovade att såga upp det o köra ut åt han så nu har man lite mer att göra om man inte hade nog innan [emoji3]

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hema  
#355477
Fredrik N skrev:Här i västra Värmland har det blåst rejält även idag. Själv har jag inte varit ute och tittat över skogen än. Ska göra det i morgon. Var hos grannen och tittade på en rotvälta som bestod av en björk och en skaplig stor gran, och båda låg över uthuset men hade fasnat i en ek på andra sidan, utan att landa på taket. :roll: :roll: än. En intressant poblematik att lösa.

Det här förslaget kanske är helt galet, men här kommer det:
Viktigt att det finns ett träd att säkra resningen mot, finns inte detta funkar inte denna lösning. Samt alla fästpunkter där traktorvinschen kommer att gå måste vara på samma nivå, annars kommer de riskera att jobba mot varandra.

Om det är möjligt att komma åt träden på andra sidan eken med en skylift så vore det rekommenderat att ta bort så mycket det går av topparna, sedan så krävs det tillgång till en stark vinsch. Det går ut på att välta tillbaka träden och sedan fälla dem. Ett måste att det är vindstilla och att rötterna inte brutits av helt + att det finns ett friskt träd på minst 30cm i brösthöjd i 180grader mot rådande vindfällsriktningen.

Om vi utgår ifrån den analoga klockan och träden nu ligger på klockan 12 (över uthuset) måste man ha tillgång till ett större träd i närheten av klockan 6. Om det står något träd (vi kan kalla det för träd A) i närheten av klockan 6, så säkra det med vajer 5-8m upp (ju högre desto bättre, men självklart måste hänsyn till trädets utformning tas). Denna vajer skall sedan fästas i ett annat träd vid roten. Val av fästningsträdet beror var man kommer stå att vinscha. Om traktorn hamnar klockan 8, så skall trädet säkras mot klockan 4. Fäst sedan en talja i träd A uppe vid den satta fästpunkten.

När du kapar av så mycket du kan av topparna och så mycket grenar du kan komma åt med skyliften fäster du en vajer mellan björken och granen (obs, se till att vajer är minst lika lång som avståndet mellan rotstockarna +/- hänsyn till ev. grenverk och i samma höjd på träden som du valde fästpunkt på trädet A).

Sedan fäster du en vajer mellan eken och granen eller björken beroende på vilken som ligger underst (välj den undre, detta ska motverka risken för att träden faller åt klockan 6 vid resningen av träden, här gäller det att också se till så att vajern blir lagom lång (den får inte förhindra resningen, samt måste se till att träden inte faller vidare).

När detta är klart fäster du vinschvajern via taljan i det övre av de två vindfällsträden (med fördel på samma höjd som du fäste säkringsvajern i träd A, oberservera att du har ju satt en vajer mellan de två träden, så det ska räcka att fästa och dra i ena, så ska det andra hänga med). Sedan börjar du sakta dra in vajern och observer hur träden rör sig + rotvältan. Alltid knepigare med en dubbelrotvälta. OBS, se till att traktorn inte står i riskzonen (högsta höjden av vad som blir kvar av de lutande träden efter toppkapningen).


Kortare summering:
Välj ut ny fällriktning.
Skaffa skylift och kapa bort så mycket som går av träden som hänger på andra sidan eken.
Välj ut ett stabilt träd som man kan använda som vajerstöd som bör vara placerat i motsats riktning till trädens fallriktning.
Säkra sedan detta träd 5-8m upp och i ett ytterligare träd vid dess fot.
Säkra de båda träden ihop med varandra, men ta hänsyn till avstånget mellan de två träden, ska säkras på samma höjd som övriga fästpunkter väljs. Säkrning mellan ett av de fallna träden och eken, längden på säkringen skall tas med hänsyn till avstådet som de hade 5-8m upp före de föll.
Fäst en talja/block i det stabila trädet som nu är säkrat i samma fästpunkt som säkringen.
Placera traktorn på säkert avstånd och dra vajern via taljan/blocket och sedan vidare till det övre trädet av björken eller granen, den övre ska väljas.
Börja sedan sakta dra in vajern och följ nog trädens rörelse och om rotvältan går mer sönder eller om den faller fint tillbaka.
Lossa sedan på vajern mellan vindfällstädet och eken.
Sedan finns det så många faktorer att man måste se hur det ser ut innan man kan ge exakta förslag på rätt tillvägagång sätt.

Såhär hade jag gjort, kanske är det någon som skriker högt. Om så, hjälp mig med ev. tankevurpa.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355486 Skogsstyrelsen: Skogen klarade stormen Helga bra http://www.atl.nu/skog/skogen-klarade-stormen-helga-bra
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik N  
#355506 Hema. Tack för dom goda råden.
Dom kommer till god användning.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Bosse1  
#355514
Bm350boxer skrev:Hur är era erfarenheter av inköpare när något som detta hänt. Är de "fula" och utnyttjar tillfället eller kan man räkna med samma betalning som vanligt

Har i regel sålt till södra så jag kan väl inte säga att jag blivit orättvist behandlad. Samtidigt förstår jag att när tillgång överskrider efterfrågan går priserna ner.

Räkna med "skojare" 😡
Skriv kontrakt och ut och inspektera jobben!!

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Karlsson_98  
#355516 Blåser lika mycket idag i västra Värmland.. Inget träd har blåst ner runt huset iallafall, återstår att se hur skogen ser ut :-SS

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Midgård  
#355518 Blåser också värre här i Norra Kalmar idag, jämfört med igår.Byarna ligger nog kring 22-23 m/s.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355521 Det tar i här med utanför Växjö. Svårt att säga hur mycket. Men blåser gör det.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hema  
#355522 Ja det fortsätter blåsa minst sagt, största fördelen är att vinden hjälper till med att torka upp en hel del av vätan.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hema  
#355525
Fredrik N skrev:Hema. Tack för dom goda råden.
Dom kommer till god användning.

Vill dock säga att jag inte har någon direkt erfarenhet eller har testat detta sätt i verkligheten, men så hade jag gjort. Skulle du/ni känna er osäkra, så anlita proffs. Säkerheten framför allt! Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

värmSkog  
#355526 Här låg det lite över en väg, inte så konstigt då det är en rätt ny hyggeskant. Vindbyarna tar i rätt bra än, När jag kom hem så hade det blåst ner en stor asp bakom lagårn

[img]
1449397861_dsc_0021.jpg
[/img]

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

ved huggaren  
#355530 En hel del sprida vindfällen överallt utmed vägar i åtvidsbergs kommun, tilltagande vind i em och kväll 26 m/S i byarna pratas det om . 12 grader varmt[emoji17]

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Amatörhuggare 62  
#355532 Vad man blir trött, på detta blåsande. Inget som man planerat, kommer att bli som man tänkt.
Har en Syssling, som skall ta över en fastighet, och stämplat 2000 kubik.
Det kan Hon glömma att få detta sålt nu. Ledsamt Ledsamt.

Och ikväll kommer det mera !!!
Och stackars Norrmän, dom skall det tydligen dränka. 200 mm regn !

Jag lider med alla drabbade.
Tag det lugnt i Stormskogen. Var rädda om er !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).