lör 05 dec 2015, 14:58#355332
David S skrev:Har också märkt av detta på sågar som gått ett tag. Kan det inte vara sliten cylinder som växer lite när den blivit varm och då håller den inte tätt mellan cylinder och kolv varpå inget vacuum bildas och då sugs inget bränsle in i förgasaren. Prova att sakta dra i startsnöret på din gamla såg och jämför kompressionen (motståndet) med en ny såg. Om kolv/cylinder är slitna går det mycket lättare på din gamla.
Yea vad amatörmässigt jag förklarar, men jag har precis nyligen förstått hur kompression, värme, bränsletillförsel hänger ihop. Kul kunskap!
Cylindrar slits inte normalt sett, de kan skadas, men inte slitas för det ytskikt som är i loppet är otroligt hårt.
Kolv, kolvring däremot kan slitas med fasligt mycket körning eller om det blivit skada pga av nåt fel.
Jag har startat o kört såg utan kolvring, utan impuls och en gång med en förgasare som låg lös vid hålet utan att vara bultad ens. Det gick inget vidare och inte länge, men ändå... Helt otroligt.
Impulsen skapas av kolvens rörelse som då ökar eller minskar vevhusvolymen. Det är alltså både över och undertryck som behövs. Otätt vevhus ger svagare impuls och även felaktig bränsle/luft blandning.Detta öppnar och stänger en bränslenål som släpper bränsle in till förgasarhusets justernålar.
Ånglås kan det bli, om det vibrerar mycket och det är en sågkropp med vevhus och tank i ett stycke. Även om bränslet inte tål de förhållande den är i. TEX om det är av dålig kvalisort eller gammalt.