Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Helga 4dec 2015

119 inlägg 35379 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Tunnebon  
#355076 Det knakar konstant i huset i Stenungsund! Säkrat det mesta ute på gården.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik Reuter  
#355080 Nu tvärdog blåsten här i Säffle. Konstigt.
Hur ser det ut i de mer drabbade områdena?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik Reuter  
#355081 Tjörn och Tanums kommuner verkar mest drabbade hittills, i alla fall om man kollar på strömavbrott.

http://www.ellevio.se/privat/kundservic ... omavbrott/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

sundelius  
#355082
loppan skrev:Blåser redan som f-n här i södra skaraborg och kulmen lär vara först vid ett- två tiden.
Redan ett gränsfall om man vill vara kvar med traktorn i skogen :sad:
Blött är det med i förstagallringen jag är och kör i.
Markerna börjar redan bli mättade.


Tycker faktiskt du ska bege dig hem loppan, var rädd om dig. Har själv valt bort skogen mot kontorstjänst idag och det är inget som sker frivilligt :???:

Blåser friskt i Dalsland nu hoppas att det inte blir värre än så här. Inget larm på Räddningstjänsten än dock, har brandjour.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355091 Sitter på jobbet o hör ljud från fönstren som jag inte hört nån gång förut vid blåsväder, är lite orolig faktiskt.
Farsan skulle till skogen idag! Han valde nog fel dag.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

svempus  
#355096 Här finns det möjlighet att kolla vindhastigheten på ett ungefär: http://earth.nullschool.net/#current/wi ... 59.85,3000 både i sverige och resten av världen..

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik Reuter  
#355098 Häftig länk svempus, tack för den!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Fredrik Reuter  
#355105 Nu kom blåsten tillbaka här, skapligt kraftiga byar och det knakar i huset igen.

Hur ser det ut för er andra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hema  
#355111 I Älvsborg i omnejd med Borås, så blåser det stundtals en hel del, men värre än Egon blir det inte gissningsvis. Det är nog betydligt mycket värre för våra medlemmar i norra Västragötaland. Men visst träden svajar stundtals väldigt friskt.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

svempus  
#355113 Börjat blåsa lite här i garphyttan med regn som kommer på tvären med.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355117 På Hökensås blåser det rejält i vindbyarna. Det slamrade oroväckande mycket från plåttaket på maskinhallen, så jag kilade upp och drog i lite nya plåtskruv, samt hamrade i spik som stack upp. Så nu känns det betydligt lugnare...

Funderar på att räfsa lite löv nu när blåsten hänger i.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 04 dec 2015, 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hema  
#355118
svempus skrev:Här finns det möjlighet att kolla vindhastigheten på ett ungefär: http://earth.nullschool.net/#current/wi ... 59.85,3000 både i sverige och resten av världen..

Enligt den där ser det ut som om det är ett stort svart hål (eller krafig lövsug) runt Malung. Gillar länken!

Avatar Fallback

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Hema  
#355119
Niking skrev:På Hönkensås blåser det rejält i vindbyarna. Det slumrade oroväckande mycket från plåttak på maskinhallen, så jag kilade upp och drog i lite nya plåtskruv, samt hamrade i spik som stack upp. Så nu känns det betydligt lugnare...

Funderar på att räfsa lite löv nu när blåsten hänger i.
/Niklas

Motvinds, så du får ett riktigt träningspass? ;)

Användarvisningsbild

Re: Sv: Stormen Helga 4dec 2015

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355120
Hema skrev:
Niking skrev:På Hökensås blåser det rejält i vindbyarna. Det slamrade oroväckande mycket från plåttak på maskinhallen, så jag kilade upp och drog i lite nya plåtskruv, samt hamrade i spik som stack upp. Så nu känns det betydligt lugnare...

Funderar på att räfsa lite löv nu när blåsten hänger i.
/Niklas

Motvinds, så du får ett riktigt träningspass? ;)


Mja, jag tror medvinds, så slipper jag ta fram skottkärran... ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stormen Helga 4dec 2015

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355121 Frugan ringde o o sa att studsmattan var på väg till grannen så jag fick dra hem o säkra den. Tillbaka på jobbet så låg flaggstången knäckt.
Farsan fick jag tag på, han skulle hålla sig i stugan i em.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).