Virkesmätning och Matrisfub

Klassning tall

59 inlägg 30237 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355006 Varför blir det massaved av bild 2 och 4? Öppen lyra skulle jag säga att det var.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Vimekaren  
#355041 .
Senast redigerad av Vimekaren mån 08 feb 2016, 17:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Blondin 750  
#355045 Det är just dessa stockar man ska såga upp till sig själv, industrin ser säkert kvalitén men har inte tid/råd att krångla för mycket och bara ta hand om delar av stocken. Skaffa, eller låna, ett mobilt sågverk och unna dig lyxen att snickra med bra virke och sälj de stockar som med säkerhet klarar klassningen. Om det är något som känns surt som skogsproducent så är det just att prima virke vrakas/inte tas tillvara pga att allt ska gå så j**la fort hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Klassning tall

T Landström  
#355047 Det är väl snarare så att allt sågas...även det som vraka...
För jävlar vad mycket skit man ser på bygghandeln...

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Blondin 750  
#355053 Givetvis så sågas det, men du får inget betalt, och går du till bygghandeln så får du betala dyrt för vrakat skitvirke.

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355058
Vimekaren skrev:Kosta på dej en appteringskurs...


Gärna, men jag har inte hittat någon. Till dess får jag gå efter mätinstruktionen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355059
Blondin 750 skrev:Givetvis så sågas det, men du får inget betalt, och går du till bygghandeln så får du betala dyrt för vrakat skitvirke.


Fast nu tror jag inte det vrakas för de skador som jag visade, utan bara blir diameteravdrag. Annars får någon förklara vrakorsaken för mig.

"Öppen lyra är ofta så djup att den påverkar behandlingscylindern. Ingen sågtimmerstock får ha öppen lyra, slirskada, spjälkning eller annan stamskada djupare in i sågcylindern än 20% av dess diameter."

Går skadorna in mer än 5-6 cm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klassning tall

machonisti  
#355064 Säljer bara säker kvalitet de "tvivelaktiga" sågar jag själv. Brukar märka de egna stockarna med röd spray i båda ändarna. Praktiskt vid skotningen!

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Umea  
#355073 Har nyligen blivit uppdaterad på att det endast är ca 10 – 15 % av tallen i en slutavverkning som hamnar i klass 1.
Detta i Norrland hur det är i resten av Sverige kanske någon annan vet.

Vänliga hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355100 Vida har bilder på vrakorsaker. Andra gränser än de jag har.

https://www.vida.se/sv/vida-skog/salja- ... akorsaker/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klassning tall

Fredrik Reuter  
#355102 Hej,
Ja, men det är väl orsaker till vrakning enkom i länken ovan?
Inget om klass 1 - 4.

Det vore intressant att gå djupare i detta, undrar hur stort värde klassificeringen har idag egentligen. Spontant känns det som att det inte används utan sågverken har en egen klassning beroende batch och såginställning?

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355103 Nej, men vrak är väl en del av klassningen? ;)

Vad jag har förstått så tar Värösågen bara in travmätt timmer, dvs oklassat. Det är ju ändå sveriges näst största (snart största) såg.

Har ett svagt minne av att jag såg ett exjobb och jämförde klass mellan det osågade timret och resulterande brädornas klassning. Det stämde inte så bra, dvs man kunde inte urskilja brädans kvalitet riktigt utifrån hur stocken såg ut på utsidan. Detta från minnet, skall försöka hitta igen dens

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klassning tall

Fredrik Reuter  
#355106 Ja, det är sant!
Men vid travmätt måste klassificeringen slås ut helt, eller?
Och den enda klassificeringen som är kvar är vrak eller leveransgillt?

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Carabas  
#355114 Tror alla stockar på bilderna är ok, som timmer. Ska vara ganska djupa lyror om den ska vrakas, men diameternedsättning blir det nog. Vanligaste vrakorsaken på Tall är krök, så det får man vara noga med. Man får inte göra stockarna med krök för korta heller, då klarar man inte min längden för timmer efter utbytesförlusten. Är det krök kan 4m vara en bra längd då klarar stocken max utbytesförlust.

Avatar Fallback

Re: Klassning tall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355133
Fredrik Reuter skrev:Och den enda klassificeringen som är kvar är vrak eller leveransgillt?


Bedömd andel i två olika diameterklasser., genomsnittslängd, gran/tall-andel, andel krokiga stockar.

Vad jag kommer ihåg.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).