Grävmaskiner

Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

107 inlägg 86294 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Juvas  
#331899 Jag har en 3 ton grävare med gummilarv fördelen är att det inte blir några gnistor söm med stållarv! Jag markbereder och fixar till fina skogsvägar / traktorvägar mm. Jag har en energiklipp som jag kör 1gallring och runt åkrar mm .den är 1,9 m bred så jag går i beståndet och klipper ihop en stor hög som jag tar med gripen och backar ut till stickvägen ! Fungerar mycket bra ! I fin gallring klipper jag toppen först sätter sedan klippen högt och släpper ner den och får 1 vedboden kvistas och tar den till ved ! Underbara att köra lugnt och fint priset på glistes täcker gott arbetet och driften så 1 gallringen blir + - 0 det är jag nöjd med ! Markberedningen är en fröjd då man väljer bra ytor för plantorna !

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

röjar kalle  
#332058
machonisti skrev:Vet inte vad nån annan skall ha men stort är avverkande, helt klart!

En bild på storspaden...
IMG_0720.JPG

Det där kallar jag för grävmaskin en sån skulle man ha. :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

loppan  
#332062 Jag brukar säga att gränsen för grävmaskin går vid 5.5 tonnare,mindre maskiner är mer av trädgårds/innomhus maskiner.
En 8 tonnare är en slags universalmaskin bland de små,ibland för stor och i bland för liten.
Om man skall börja med lite mer allvarlig stenbrytning så är en 14 tonnare ett minimum.
Jag har själv en 17 tonnare ,en 5,5a och en trakrorgrävare samt tillgång till en 1.8 tonnare vid behov.
5.5 an är användbar till mycket och ganska effektiv men blir rädd vid blotta åsynen av sten och stubbar.
Gummilarv är bra till allt utom tuffare terräng och skog men en dröm på ömtåliga ytor.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

jhe  
#333414 Hej
Jag har en 325 bobcat vilken jag använder för dikning och lite annat småpyssel, har blöta marker och tycker smidigheten och möjlighet stt komma fram är prio, trotts den låga vikten så händer det att man sjunker, har därför gjort två mattor av rundved, massavadsbitar av furu som jag fogat samman med wire och som är stor nog för att stå på en och flytta den andra och därmed kunna köra i surhål. Men visst maskinen är alltid för liten och räckvidden för kort :grin: jag har förlängt Stickan med en halvmeter vilket onekligen var ett lyft , visst skulle en stegmatare sitta fint , har funderat på detta men är rädd för att min maskin är för liten.

Sammantget så är nog grävmaskinen en av de bättre leksakerna jag köpt .

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

molnia  
#355012 var o tittade på en 8 tons yamnar i helgen, är sugen men eftersom fäste och redskap saknades så blir slutpriset mer än vad jag hoppades på...
ÅH jag vill ha en grävare NU! suck...

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Fredrik Reuter  
#355014 Vad kul Molnia, fast tråkigt om det inte går i lås då. Stållarver?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Skogstinsen  
#355275 I framtiden ligger mitt inköp på en ec140 eller nåt i den storleken. Har lite skogsväg och trummor som ska fixas. Sedan trädgården med diverse elkabel grävning/planering. Och åker dikning. Får se när man hittar runt 500 tusen. :-)

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

molnia  
#355283 Försäljaren hade en 8 tonare (2004) med stållarver och tyskt snabbfäste, 2 dåliga skopor för 198 men jag blev mest nyfiken på en lite äldre (2000) med gummilarver för den stod i 148000 utan snabbfäste och med en kabelskopa. Fick pris på mekaniskt svensktillverkat s45fäste för 12000. Som går att kompletera till hydraliskt fäste. Gården har "inköpstopp" sedan mohedan köptes så om det blir köp bblir det jag själv som köper grävaren..

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

molnia  
#355285 Mellan tumme och pekfinger vad dricker en 8 tonare med en yanmar på 56 hästar i timmen?
förstår att det skiljer sig beroende på vad för jobb man gör.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Fredrik Reuter  
#355292 Spännande, en grävmaskin borde man ha eller? :wink:

Undrar vad @skogsola tycker om sin som han har till försäljning här: marknad/single_ad.php?ad_id=116

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355299 Absolut ska man ha en grävmaskin! Just nu lutar det åt en 8 tons kines. En från 2013 med 1500 timmar som de begär 425' för när de plockat bort rototilten.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Skogstinsen  
#355302 Orkar dom mindre maskinerna med sten/stubbar och bygga väg Ola? Eller behöver man runt 13-15 ton?
Varför har du kollar en kines? Vilket märke blir det?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355303 För skogsbilväg så ska det vara en maskin uppåt 30 ton. Men såna jobb kan man leja till. Grejen med att ha en egen grävare är att man kan flytta den själv med traktor och ta några skoptag där det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

stegmaster  
#355333
molnia skrev:Mellan tumme och pekfinger vad dricker en 8 tonare med en yanmar på 56 hästar i timmen?
förstår att det skiljer sig beroende på vad för jobb man gör.

4-6l/t vid normal grävning(typ halft motorvarv och planeringsarbete), sen uppåt 6-8l/t på fullt spett och tungt arbete, er min gissning.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355372 Spelar det någon roll vad mycket soppa en sån där tar? Antagligen tar den mer än en större om man räknar per kubikmeter flyttad jord. Men grejen är att den finns där när man behöver den eller åtminstone är lätt att få dit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).