Arbetskläder för skogen

skyddsklass - vadbehöver jag?

6 inlägg 6154 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skyddsklass - vadbehöver jag?

VickyPollard  
#354973 Sitter och googlar sågskyddskängor och inser att jag fattar ingenting... Kan någon förklara detta med skyddsklasser för mig? Skyddsklass 1 20m/sek, skyddsklass 2 24m/sek . Vad innebär det? Vad är bäst? Verkar ju inte skilja så mycket i pris mellan de olika klasserna så vad är nackdelarna med bästa skyddet? ( som är 3?; eller 1?) :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: skyddsklass - vadbehöver jag?

nattuggla86  
#354975 Ju högre desto bättre. Vid klass ett ska den hindra sågkedja som går i 20m/s osv. Nackdelen brukar vara att vikten blir aningen högre ju högre klassningen är, mindre rörlighet osv.

Användarvisningsbild

Re: skyddsklass - vadbehöver jag?

Peteflamingstar  
#354976 Siffrorna anger vilken kedjehastighet kängor (eller skyddskäder) ska klara av, dvs 20 meter/sekunds kedjehastighet för klass 1. Ju högre klassning, ju högre kedjehastighet klarar plagget eller skon. En nackdel med högre klassning på kängor är att de kanske blir tyngre, sen måste man fundera på vad man behöver och hur stark såg man använder. Starkare sågar (sågar som varvar högre) får ju högre hastighet på kedjan än vad "hobbysågar" får. Jag har klass 1 på både byxor och kängor och har hittills inte sågat mig vare sig i fötter eller ben.

Avatar Fallback

Re: skyddsklass - vadbehöver jag?

jannee  
#354979 Man klarar sig gott med den lägre skyddsklassen. Kom själv inte halvvägs in i skyddsbyxorna innan kedjan stannade, samma när jag sågade mig i stöveln, kedjan var ovass fortare än kvickt. Enda jag märkte var att kedjan slutade skära. En bit gummi saknades på stöveln + ett litet litet märke i sågskyddet.
Köp den vara som känns bäst, skyddskläderna/skorna ska vara behagliga att använda = då används de också jämt.

Avatar Fallback

Re: skyddsklass - vadbehöver jag?

VickyPollard  
#354986 Tack hörni! Det hjälpte. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: skyddsklass - vadbehöver jag?

anersimyra  
#354988 " lättviktsbyxor " har i regel sämre skydd än tyngre byxor då de skyddande lagren är färre. kängor med tåskydd i plast går tyvärr lätt att såga igenom.. :surp:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).