Skogsröjning

Röjning huvudinkomst?

6 inlägg 5469 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning huvudinkomst?

forest.  
#354239 Ni som jobbar med röjning som heltidsjobb vad gör ni under vinterperioden?

äre en dålig idé att köpa en skotare 500-600 000 klass och köra på vintern och få något över förutom arbete?

vad tar ni för 1ha mellan tummen?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning huvudinkomst?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354457 Antar att du menar som f-skattare? Anställda röjare kan ju stämpla på vintern, a-kassa alltså, om man inte har nåt annat arbete.
Vart i landet bor du?
Jag körde ca 7 år med bara röjning som inkomstkälla och det funkade för mig, beror ju på hur mycket man behöver i lön också. 2500-3500kr/ha de sista åren, lite dyrare om det var väldigt eftersatt.

Om du ska ha skogsmaskin så är det nog bäst att köra den så mycket som möjligt och röja de veckor det är stillestånd på maskinfronten.

Avatar Fallback

Re: Röjning huvudinkomst?

BM 35  
#354469 Då är det väl bättre om du kan leja ut dig som chafför till någon som redan har maskiner,,än att du ska dra på dig en egen maskin för det lä du inte bli rik på

Avatar Fallback

Re: Röjning huvudinkomst?

forest.  
#354872
Palms skrev:Antar att du menar som f-skattare? Anställda röjare kan ju stämpla på vintern, a-kassa alltså, om man inte har nåt annat arbete.
Vart i landet bor du?
Jag körde ca 7 år med bara röjning som inkomstkälla och det funkade för mig, beror ju på hur mycket man behöver i lön också. 2500-3500kr/ha de sista åren, lite dyrare om det var väldigt eftersatt.

Om du ska ha skogsmaskin så är det nog bäst att köra den så mycket som möjligt och röja de veckor det är stillestånd på maskinfronten.


Jo som f-skattare, bor i v-norrland sundsvall, är 2500-3500kr/ ha med moms? röjer du forfarande eller hittat annat jobb? hur många timmar per ha. röjde du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning huvudinkomst?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354939 1900-4000kr/ha överlag hamnar det mesta runt 2500 kr/ha, finns dock lite mer norrut, himla skillnad vid kustlandet och 7-8 mil in.

Alla priser är exkl moms...

de som ligger under 2000 kr är knappit något röjningsbehov, mest bara plocka lite dubbelstam.

Användarvisningsbild

Re: Röjning huvudinkomst?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354978
forest. skrev:
Palms skrev:Antar att du menar som f-skattare? Anställda röjare kan ju stämpla på vintern, a-kassa alltså, om man inte har nåt annat arbete.
Vart i landet bor du?
Jag körde ca 7 år med bara röjning som inkomstkälla och det funkade för mig, beror ju på hur mycket man behöver i lön också. 2500-3500kr/ha de sista åren, lite dyrare om det var väldigt eftersatt.

Om du ska ha skogsmaskin så är det nog bäst att köra den så mycket som möjligt och röja de veckor det är stillestånd på maskinfronten.


Jo som f-skattare, bor i v-norrland sundsvall, är 2500-3500kr/ ha med moms? röjer du forfarande eller hittat annat jobb? hur många timmar per ha. röjde du?


Pris utan moms. Har tagit ett sabbatsår från röjning i år.
Har inte så bra koll på t/ha, 8-12 kanske? Brukar räkna på ha per dag istället och har ett mål på 0,7ha per arbetad dag i snitt över hela säsongen, det är inklusive tiden som går bort till flyttning mellan trakter, sågservice och pappersarbete.. Om du inte redan jobbar i skogen så ska du veta att det är ett gift, när man väl har fått det i blodet så är det grymt svårt att lämna det, på gott och ont.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).