Gallring

klipp

20 inlägg 11912 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

klipp

Skogsmullle  
#35473 jag undrar om det skulle vara lönsamt att skaffa en skördare och skotare i förutsättning till klippning?? och i sådant fall vad ska det vara för storlek och maskintyp??



   TS
Malwa
Avatar Fallback
freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35757 mellanstor skördare med bräckes klipp sägs vara bra.

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#35852 okej!

är det lönsamt att starta med klipp eller ska man i stället satsa på vanlig avverkning??? någon som vet??

   TS
Avatar Fallback
RMskog  
#36110 jag var på gång att skaffa en sådan grupp men fick lägga ner pga att det inte finns något folk att få tag på tyvärr!! men av alla klippar o så jag kollot på så anser jag att timberjack (730 tror jag den heter) verkar vara den smidigaste o enklaste klippen, skördare skall vara smidig och stabil, jag kollade på Nokkan, den tror jag på. o sen en liten skotare typ F9, 830 eller nå´t med en kap grip så du får ner längden på materialet.

Det finns ju många olika åsikter men det här tror jag på!

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#36449 okej :D

men om man i stället köper en mindre skotare Tex. 830/810 och utrustar den med ett klippagregat som man sedan kan både klippa och köra ut med hur skulle det kunna funera är det någon som funderat på detta eller har en sådan maskin??

det skulle vara intrassant att veta lite om man kanske i framtiden skulle pröva??

   TS
Avatar Fallback
eliasson  
#36470 Chefen har en Ponsse buffalo dual med ett silvaro K250 klipphuvud på. Den går bara på vägkanter och gärdeskanter och klipper och lastar i ett moment. Dom prövade köra ett konfliktbestånd med den istället för att vänta några år och gallra. Har inte hört några exakta siffror på hur det gick mer än att det blev för dyrt m3 pris.

Han som körde ( "spidde" här på forumet ), sa att det gick lika fort att plocka av lastbäraren och klippa allt och sen sätta på den igen och skota i ett senare moment. Så jag misstänker att det blir svårt att gallra med ett klipphuvud på t.ex en 830 när man inte kan plocka av lastbäraren så att men ser bakom sig när man ska klippa väg.

Däremot på vägkant eller åkerkanter skulle det ju funka med i princip vilken skotare som helst.

http://www.youtube.com/watch?v=HsY2eLF3ZnE

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36488 Med en typ 830 går det klockrent å plocka framför sej,sväng stolen framåt och kör kran normalt om man bygger om den lite vill säga :D
Kolla bild på bildforumet:mässbilder där finns bilder på en ombyggd 830,dom har bytt kuggstänger i pelaren så att han svänger ca 400 grader,då kan dom obehindrat jobba framför sej(sensorn under stolen givetvis bortkopplad :D )

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#36493 Hej,
Säga vad man vill om SkogForsk, men nu ska de göra tester på olika aggregat i sann PLUS-anda.

Ger vi dem några dagar efter den 7 oktober har de säkert räknat ut nåt resultat som, kanske, kan bli intressant.

http://www.skogforsk.se/templates/sf_Ne ... 24864.aspx

Intressant annars att det verkar finnas 500.000 hektar att klippa loss på i Sverige.

Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36507 ska bli kul att se testet.. Det är ju svårt att jämföra olika siffror, men nu med 3 olika system i samma skog ska det väl bli hyffsat rätt.
Prestanda är ju en sak, men sen ska ju beståndet efter åtgärd se vettigt ut oxo, med korrekt stamval, låg skadenivå, vägbredd/avstånd etc.

Undrar vilka basmaskiner de kör med - jag tror logmaxxet sitter på en Nokka profi..

Sedan tror jag att med en klipp är man väldigt låst till en nisch, men hittar man full körning för det så är det väl bara att köra.
Dock har jag uppfattat att "gallring" med klipp verkar bli dyrt, med sytemet skotare/gripsåg, och att man ej kommer åt massasortiment. Någon som har mer siffror?

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#36702 okej det var intressant att veta..

skulle kunna tänka mig att köpa maskin med klipp efter att jag gått ut södra viken.. har planer på att i trean göra mitt projektarbete på 100 p om bioenergi och med eventuell klipp!!!

   TS
Avatar Fallback
Huggis  
#37202 Jag anser fortfarande att det inte finns en klipp i världen som klår en skogsarbetare med lite fart på benen, tex mig.


Det ska vara en stor skotare typ rottne smv, med en stor grip. Då går det som en dans.

Avatar Fallback
dag-man  
#37204 I hemtrakterna finns det en som har en 1070 med 730 aggregat, och efter går det en rottne f9 med gripsåg. Provkörde skotaren och det fungera mycket smidigt med gripsåg.

Avatar Fallback
flisshejk  
#37233 Eliasson juniorhuggare skriver Chefen har en Ponse Bufflo dual med ett silvaro K250 klipphuvud på. Med den kapasitet som filmen visade så skulle man nog fort svälta ihjäl som entreprenör, men föraren var kanske ovan med agregatet.
Skall systemet med klipp fungera så måste skotaren vara utrustad med gripsåg och långkran så man kan aptera virket, det var så vi gjorde i Norrbotten under 70 och delar av 80-talet när vi levererade träddelar dvs. okvistad massaved till industrin, dag-man har tydligen provat det systemet och verkar nöjd med utfallet, som sjlävverksam var det att mycket smidigt system, där man endast gick och fällde träden. Delvis kan jag hålla med Huggis men det är klart man kan ju inte hugga hela dygnet som med maskin.
Om nu skogsägarna är så snåla att man inte vill röjas så kanske jobben blir att gå före skotaren och fälla energived.

Avatar Fallback

Re: klipp

Mahg  
#44778 Jag har en Timmek, en föregångare till den klipp JD säljer nu, på en Super-Eva och direktlastar på en vagn kopplad efter. Om jag behöver klippa en stickväg är det lätt att tillfälligt koppla ifrån vagnen. Jag tycker det är en fördel att ha vagnen längre från kranen, på en skotare hamnar aggregatet alldeles intill kranfoten när man lägger ifrån sig virket och då kan man inte ha så höga lass. Det är också bra med en hytt med sikt uppåt om man klipper de övre delarna av träden först.
En skillnad mellan aggregattyper är de som hänger löst i kranspetsen och de som är styrda av en cylinder. Timmek/JD är styrda och de blir mer exakta att jobba med och kan hantera långa träd stående utan att de vickar omkull. Nackdelen är att de måste nivelleras manuellt hela tiden men det gör jag med en fotpedal. Kanske nyare aggregat har automatik för detta. De styrda bryter också mer i kranen så den bör vara förhållandevis kraftig.
Jag tror Timmek/JD är snabbare i klippmomentet än t ex Naarva, snabbast är säkert Bräcke men de ser lite klumpiga ut och så har man en sågkeja att vara rädd om.

Avatar Fallback

Re: klipp

Skogsmullle  
#45494 ni som håller på med detta går det att jobba heltid med detta utan att svälta och samtidigt inte behöva köra 25 h/dygn????

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar