Motorsåg och handhållet

Kedjeval husqvarna 550xp

66 inlägg 35044 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#354675 Vid rent lite mjukare virke fungerar helmejsel fint, vid förorenat, hårt, eller fruset virke funkar halvmejsel bäst.. :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354684 Min erfarenhet är tvärtom. Om man ser det rent tekniskt hur kedjan funkar är även det precis tvärt om.
Lägger man sen in motorstyrka, delning och svärdslängd så blir ekvationen helt annan.
Inte många större sågar som har halvmejsel tand, tror inte Blount/Oregon Varberg har det att erbjuda ens i 3/8.
Har man rent, hårt virke och ska kapa är mejseltanden bäst. Förutsatt att den har motor för att dra sina bissingar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#354708
Mange skrev:Min erfarenhet är tvärtom. Om man ser det rent tekniskt hur kedjan funkar är även det precis tvärt om.
Lägger man sen in motorstyrka, delning och svärdslängd så blir ekvationen helt annan.
Inte många större sågar som har halvmejsel tand, tror inte Blount/Oregon Varberg har det att erbjuda ens i 3/8.
Har man rent, hårt virke och ska kapa är mejseltanden bäst. Förutsatt att den har motor för att dra sina bissingar.
Oregon har halvmejsel i stor 3/8. Dessutom anger dom att halvmejsel är en allroundkedja särskilt lämpad till hårt eller förorenat virke. En helmejsel anger Oregon vara särskilt lämpad för: soft wood, fruset eller förorenat virke, anledningen till detta är att halvmejseln hörn är tåligare än helmejselns skarpa hörn. Enligt Oregon behåller halvmejseln skärpan längre än helmejseln, något vi alla vet som jämfört de två.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354712 Har provat o beställa 3/8 kedjorna länge och får samma svar var gång...
De flesta kör mejseltand på större såg. Tror inte jag vet nån utom jag som har halvmejsel i 3/8 på nån såg härikring.
Vet inte varför de nu säger att den är mer lämpad för mjuka träslag. Det har det inte sagt förr. Tror det blivit nån miss i översättning...
Oregon som företag har, men inte svenska grossisten Oregon/Blount Varberg. Har provat beställa massor med gånger de sista tio åren.
Sista chansen var Windsor AG och de har inte haft Windsor på några år nu.
Jo, att halvmejsel håller skärpa bättre och mer förlåtande i filning är inget vi är oense om.

Men jämför de två i hårda träslag ska du se mejseltand skär bättre om sågen tyar dra den. Det har inte ändrats de sista 50 åren.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354714 Nu är vi i Sverige och det är Blount Varberg som gäller om man inte vill paralell importera.
De har ingen Halvmejsel i 3/8.

De har inte ändrat sin text likt Amerikanarna har av oförklarlig anledning.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#354718 Där ser man.. :shock: att en helmejsel avverkar bättre, ÄVEN i hårda trädslag när kedjan är riktigt vass är såklart riktigt. Men uppgiften att helmejsel är särskilt lämpad för soft wood har stått att läsa på Oregons Amerikanska sida under flera år. Jag kollade Oregons svenska katalog häromdagen och hittade en halvmejsel i stor 3 / 8, jag ska kolla om jag hittar den på nätet och återkomma.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#354721 Jag hittade den på Oregon Blounts svenska hemsida. 72 DX-DPX- 73 DX-DPX och 75 DX-DPX.. :smile:
Senast redigerad av anersimyra ons 02 dec 2015, 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#354723 http://www.oregonproducts.se/se/produkt ... rsaag.html Det är kedjan längst upp till höger.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354724
anersimyra skrev:Där ser man.. :shock: att en helmejsel avverkar bättre, ÄVEN i hårda trädslag när kedjan är riktigt vass är såklart riktigt. Men uppgiften att helmejsel är särskilt lämpad för soft wood har stått att läsa på Oregons Amerikanska sida under flera år. Jag kollade Oregons svenska katalog häromdagen och hittade en halvmejsel i stor 3 / 8, jag ska kolla om jag hittar den på nätet och återkomma.. :-BD

Kanske nåt år, jag har dålig koll på det. Jag upptäckte det förra året. Det kanske bara är internet versionen?
Katalogen 2008 fick jag av Oregons distrikt säljare på östsidan , 2012 har jag med vilket jag inte noterade det i heller.

De flesta säljare jag har kontakt med i USA tycker det är konstigt med, just för att det inte stämmer. Det ändras nog tillbaka vad det lider...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354726
anersimyra skrev:Jag hittade den på Oregon Blounts svenska hemsida. 72 DX-DPX- 73 DX-DPX och 75 DX-DPX.. :smile:

Det hjälper inte ett dugg...
Går likväl inte att få fram här.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#354727 Det var lustigt.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354728 Nu är det ju 550 som diskuteras i denna råd så då kan man kallt räkna med att det finns i .325 vilket den sågen gillar bäst.
Blir då 21LPX vilket finns här. 1,5 ,325 Mejseltand. Upp till 15" funkade om man tar det nätt, annars vill den gå varm.

Har provat 3/8 på några 550 här men det gillar den inte, och inte förhoppningsfulla förarna heller..

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354729
anersimyra skrev:Det var lustigt.. :sad:


Inte direkt... Tittar du på vädret i USA stämmer det inte heller...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

anersimyra  
#354744 Vi får invänta och se vilket " godis " HVA lyckas ta fram.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval husqvarna 550xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354745 Tänker du på deras Kedjeproduktion?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).