Skördare

Valmet 921 + 360.1 Ny fråga

7 inlägg 3944 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 921 + 360.1 Ny fråga

baste82  
#354412 Hej
Behöver lite tips på vad jag ska kolla på.

Problemet: När jag kör sågen i aggregatet så går ibland varvtalet ner så mycket att maskinen nästan stannar.

Har även hänt någon enstaka gång att den stannat och man är ju inte jätte tuff när man håller en gran på 70+ cm och inte har någon hydraulik pga stannad maskin. Tar ju en liten stund att dra igång igen.

Det händer inte hela tiden utan bara ibland och bara vid sågning. Matning och allt annat så är där inget problem...
Tips mottages i största tacksamhet.

Mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 921 + 360.1 Ny fråga

skogsjan695xl  
#354421 Låter som svärdmatingstrycket blir väldigt högt ibland eller att regulatorn inte vinklar tillbaka pumpen nog fort vilket resulterar i att motorn går ner i varv rejält.

Avatar Fallback

Re: Valmet 921 + 360.1 Ny fråga

baste82  
#354424 Hur kontrollerar jag om det kan vara så?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 921 + 360.1 Ny fråga

skogsjan695xl  
#354425 Kan inte 360 nått vidare men borde finnas ett tryckuttag.
Är det oavsett diameter på trädet?
Med närmare eftertanke är det nog inte regulatorn då borde det komma vid andra funktioner också.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 921 + 360.1 Ny fråga

holmsjon  
#359316 Kolla så det inte sitter något skräp i backventilen uppe på topplocket. Den sitter bakom pluggen på andra sidan blocket i förhållande till P- och T-portarna till kapen.

Kan det vara så att om den ibland inte stänger, kommer oljan att skickas direkt till tank, maskinen tappar trycket ögonblickligen och pumpen vinklar ut så snabbt att diselmotorn inte hinner med?

Avatar Fallback

Re: Valmet 921 + 360.1 Ny fråga

baste82  
#359385 Tack för tipset det ska jag absolut kolla på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 921 + 360.1 Ny fråga

baste82  
#371966 Någon som på rak arm vet vad det sitter för hydraulpump i en 921?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).