Skördare

Hur illa är det med Logmax & Ecolog efter rocans kk ?

28 inlägg 13588 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur illa är det med Logmax & Ecolog efter rocans kk ?

Undrom  
#34694 En vecka före semestern fällde Rocan in sina åror i Canada !
Konkursen är tydligen större än befarat !
Många var tydlingen drabbade bla. Rottne,men framför allt Logmax.
Canada var deras största marknad ca 65% av alla aggregat som tillverkades.
I sverige såldes ca 27agg , totalt i världen ca 370
och tillsammans efter sammanslagningen med Rocan i fjol var Logmax ett miljard företag.
Logmax Global heter tydligen det nya företaget efter sammanslagningen.

Det återstår att se hur det ser efter någon månad än, företaget är under
rekonstruktion. Men hur som helst är det illa .

Några tecken är att Ecolog lämnade in sin årsredovisning ganska sent.
Jag har inte hämtat in den än och granskat men jag provade i juni och den var inte inlämnad då.
Det betyder visseligen ingenting men nått tror jag kommer att hända inom 3 månader.
Svikande konuntur, Man tillverkar ca 60 maskiner/år.
och 22 varslade från söderhamn.
Är det nån som vet nåt ?
Det går rykten, jag har hört från tre olika hålll att Ecolog är till salu och
att Engcon håller på att köpa Ecolog. Enligt vissa ryckten ska affären redan vara uppgjord. Men inget är bekräftat,men dock rätt säkra källor.
Detta för att rädda Logmax,pengarna kommer att behövas där.
Eller så tar finnarna detta oxså !
www.rocan.com



   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34744 tjena! ENGCON har väl också en svår framtid med bristande försäljningssiffror ? , och har varslat anställda .. (marknaden är översvämmad med beg. entrepenadtillbehör av alla de slag) ..och senast i kön är väl valmet / swe-log som planerar att flytta sin resevdelsverksamhet till nån intressantare flygplats än umeå , och varslar 60 pers .. surt men sant ..
(om jag har fel så rätta :)

Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34768 humm.. då ska man kanske vänta med ev köp av en ecolog.. När CAT köpte Skogsjanne i slutet av 90talet, fixxade engson maskin upp reservdelspriserna duktigt har jag för mej..

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34771 Låter lite oroväckande de här, men man kanske skall avvakta och se å inte ta ut händelserna i förskott...

Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34813 Det lät inte så kul det dära, hoppas att det löser sig nu när Ecolog lanserat sin nya C-Serie som jag tycker verkar vara riktigt intressant..... Kanske det blir en till skogsmaskin tillverkare på "BYN" nu då ;) Stig "Engcon" Engström är ju sedan tidigare ägare till sammans med några andra företagare till TIMBERJAN ..Men någon tillverkning har vad jag vet inte kommit igång...

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34816 jag tror att detta löser sig, :wink: och ECO-LOG är så etablerade på svenska marknaden att det alltid finns kunder på nya maskiner , likadant med LOG-MAX aggregaten 8)

Avatar Fallback
jt  
#34834
Valmet Anders skrev:Stig "Engcon" Engström är ju sedan tidigare ägare till sammans med några andra företagare till TIMBERJAN ..Men någon tillverkning har vad jag vet inte kommit igång...

Undrar vad JAN står för :wink: .

Avatar Fallback
Lukas  
#35002 Bara som en notis,så tillverkade Eco Log 2007 128 maskiner varav 72 på Svenska marknaden.Hur kan det bli 27 aggregat sålda i Sverige om dom tillverkar 62% skördare?????? dessutom är det ju många skördare som köpes med 2st aggregat.Om man dessutom läser statistiken för 2008 på registrerade skotare så ser det ut som Eco Log ligger på 3 plats just nu!!!! Heja Sverige.

Avatar Fallback
Undrom  
#35026
Lukas skrev:Bara som en notis,så tillverkade Eco Log 2007 128 maskiner varav 72 på Svenska marknaden.Hur kan det bli 27 aggregat sålda i Sverige om dom tillverkar 62% skördare?????? dessutom är det ju många skördare som köpes med 2st aggregat.Om man dessutom läser statistiken för 2008 på registrerade skotare så ser det ut som Eco Log ligger på 3 plats just nu!!!! Heja Sverige.

27 aggregat externt förutom Ecolog,Det är den marknaden som är intressant
Men det gjordes bara ca 65 hytter på Ecolog , det är konstigt !
Kanske har dom en cabbad version :D

   TS
Användarvisningsbild
Lars-Erik Plåth  
#35029
Undrom skrev:
Lukas skrev:Bara som en notis,så tillverkade Eco Log 2007 128 maskiner varav 72 på Svenska marknaden.Hur kan det bli 27 aggregat sålda i Sverige om dom tillverkar 62% skördare?????? dessutom är det ju många skördare som köpes med 2st aggregat.Om man dessutom läser statistiken för 2008 på registrerade skotare så ser det ut som Eco Log ligger på 3 plats just nu!!!! Heja Sverige.

27 aggregat externt förutom Ecolog,Det är den marknaden som är intressant
Men det gjordes bara ca 65 hytter på Ecolog , det är konstigt !
Kanske har dom en cabbad version :D



Kanske kan vara så att dom hadde hytter från föregående år ?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35354 det får spekulanterna leva med :lol: helt klart är att CAT / ECO -LOG / PON EQUIPMENT ..är här för att stanna , så även om det blir olika sk . fussioner - mellan olika investerare . så tror jag att att det kommer att ställas oerhört höga krav på eftermarknad och service .. , jag menar att det fortsättningsvis kommer att var så att man kan beställa en del kl. 15 00 och hämta den följande morgon 07:00 på posten .. så enligt mina erfarenheter av resevdelsförsörjning så är dom garanterat marknadsledande !! .. och då jämför jag även med VOLVO / SCANIA :lol: pon-equipment i österfärnebo är helt outstanding vad det gäller detta!!! (och då bor jag i s-vall ) .. men får alltid delarna.?? helt sjukt !! .. man är ju inte van detta då man har har blivit "uppfostrad" med dessa väntetider ??

och det är dagens j-vla sanning .. vänligen rätta mig om jag har fel :)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35380 Lagret på delar till skogsmaskiner blir väl bara mindre och mindre i färnbo. Det är väl mest de som de har "kvar" på hyllen sen förut som skickas ut nu.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35429 hehe! klart att det sinar på lagret , (även en cat / eco-log behöver sina delar) ..men det som sänds och INTE finns i färnbo , går direkt från fabriken i söderhamn :wink: , sedan att man köpte maskinen då det var CAT , gör det inte sämre :lol: , för dom tar sitt ansvar med service / delar .. vi har haft CAT i företaget sedan 60-talet och inte haft problem med delar änsålänge .. den mekaniska servicen har det väl varit tal om .. men då man skruvar det mesta själv , så är man ju som sagt mest beroende av snabba leveranser av delar .. och mycket av delarna är direkt hämtade från CAT"s övriga produkter .. vilket leder direkt till det STORA lagret i rosergberg STHLM .. (där man även fabricerar cat-slangar original) .. så jag väljer att känna mig väldans lugn vad det gäller reservdelar till dessa maskiner :lol:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35431 Är det där i sthlm de skickar cylindrarna åxå? Lär ju ha nån speciell maskin för att få upp locken.
På brorsans 560B rasade en hjulmotor för ett tag sen,(inte på aggregatet). Då fanns det endast EN i hela sverige. Så de blev ståendes 3 dagar nästan.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35438 nej detta , har jag ingen aning om men vet att när jag packat om kolvarna / hydraulcylindrarna , så har jag oftast på grävarna (förutom stick /vipp cylindern ) låtit "tuben" hänga kvar på maskinen och taget med kolven , till pon -eqiupment i S-vall och "lånat " deras sk. kolvbänk / specialverktyg o.s.v :wink: .. sedan lät det ju lite surt att din bror blev stående i 3 dagar :cry: .. men det är väl lite pyssel att byta en hjulmotor också? .. jag tror inte transporten tog 3 dagar :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).