Skogsmiljö och Trädlära

November stormen Gorm 2015

131 inlägg 41845 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: November storm? (Gorm 2015)

Erre  
#354319 .

Avatar Fallback

Re: Sv: November storm? (Gorm 2015)

Krokmark  
#354320 Har blivit av med en hel del lövträd.
Och bägge bilarna.
Den ena är totalskrot
En stor ask som inte ville stå kvar längre blev dessa banemann

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Fredrik Reuter  
#354323 Vad bra Erre!
Det såg inte bra ut annars Krokmark, jag lider med dig och er andra drabbade.
Det verkar tyvärr som att Gorm kan ha varit ganska kraftig ...

Håll oss gärna uppdaterade, vi här norröver håller våra tummar på att det inte är så farligt!

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Fredrik Reuter  
#354330 SVT liverapporterar nu från sviterna av stormen. Bla finns ett bildextra med bilder: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ska ... -mot-skane

Det känns inte riktigt bra, mycket löv verkar ha fallit som krokmark skriver om också.

Avatar Fallback

Re: Sv: November storm? (Gorm 2015)

Hema  
#354331
Krokmark skrev:Har blivit av med en hel del lövträd.
Och bägge bilarna.
Den ena är totalskrot
En stor ask som inte ville stå kvar längre blev dessa banemann

Usch usch inte kul.

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

herjman  
#354334 Körde en sväng i norra delarna av mellan skåne och kan bekräfta att många lövträd vält, men även mycket toppbrott och vältor av gran.
Påminner en del om adventstormen för (2?) År sedan, denna var nog inte riktigt lika kraftig dock.
Norra skåne ska dock ha drabbats värst.

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Fredrik Reuter  
#354340 Skogsstyrelsen skriver nu att de påbörjat storminventeringen och vidimerar att mycket löv verkar ha fallit.
Lokalt kan skadorna på skogen också vara stora.

Det sägs att delar av Kalmar kan ha drabbats hårt, någon som har mer information om detta?

http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... Id=2053275

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

skogsterri  
#354341 Precis varit runt en runda och är mest gran, ströträd och toppabrott så är nog lyckligt lottad.

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354345
1448886043_dsc_0654.jpg
1448886026_dsc_0651.jpg
Strax innan midnatt så vaknade jag av nåt brak, hoppas att detta är det värsta som har hänt mina byggnader, har ett hus att kolla till.

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Rolfnilsson400  
#354363 Har 20 ha söder om Älmhult 2-3 träd/ha som stormen tagit. Ganska jämt fördelat mellan löv och barr

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Hema  
#354376 Även om det stundtals blåste till riktigt ordentligt, så verkar man ha klarat sig väldigt bra. Hann inte hem innan det börjat bli mörkt, så helt hundra är man ju inte, men har inte sett ett enda vält träd. Ta i trä!

Lider såklart med er som inte haft sådan tur.

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Seb macahan  
#354379 Här var det nervöst i natt med en maskihallsstomme i trä, men den är hel. Projektet skota med häst blir nog framflyttat till förmån för vindfällen. :cry:
Vi får se det kanske ser mer ut än vad det är....det brukar ju vara så :wink:

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

skogh  
#354380 En handfull träd hos mig med, det värsta är eken som lagt sig över grannens uthus.. lindrigt drabbad :o

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Midgård  
#354382
Fredrik Reuter skrev:Skogsstyrelsen skriver nu att de påbörjat storminventeringen och vidimerar att mycket löv verkar ha fallit.
Lokalt kan skadorna på skogen också vara stora.

Det sägs att delar av Kalmar kan ha drabbats hårt, någon som har mer information om detta?

http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... Id=2053275


Här i norra Kalmar blåste det nog inte över 20m/s (2 mil från kusten). Jag har kört skogsbilvägarna och kollat lite lätt, men inte ett enda fällt träd vad jag sett. Inte heller något blink i elförsörjningen. Dock lider jag med er söderöver.

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

hlb  
#354386 Har besiktigat skogsskador hela dagen. Någon bröt där träden gått av 3 meter upp, men mest enstaka stora. Mycket grova lövträd. Väldigt deprimerande, men tänk så här: Om man har i genomsnitt 1000 träd per Ha, så finns det ju på som exempel 200 Ha 200 000 träd. Om Gorm då har tagit 400 träd, så är det ju bara 0,2 procent. !!!!!!!! Och plötsligt är man gladare när man skall gå och lägga sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).