Ny Teknik och Elektronik

Diskussion om Qgis!

41 inlägg 45507 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352959 Jag skall jobba på det! Skall föra över det jag har på ett liknande format, så kan jag lattja med det. Ett bra format är a och o. Sen kan man bygga på. Tänker mig att det som inte är skogsspecifikt håller man i "vanliga" QGIS.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

Esignman  
#352977 Jag är gärna med i diskussionen och kollar gärna på det du gör. Lovar komma med alla tips och idéer jag har

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354100 Det har gått en vecka, och hitintills jobbar jag på databasens struktur. Sånt är svårt att ändra i efterhand, så det kan vara värt att lägga lite tid på. Alltså vilka fält som skall vara med, vilken typ de skall ha och vad de skall heta. Har bestämt mig för engelska namn, lower case och max 10 tecken längd i alla fall. Slipper man massa strul med inkompabilitet.

Rekommderar 2 plugin:
1) Table Manager. Lägger till, tar bort och ändrar namn på fält. Om man som ajg skal föra in data från tabell i pappersform, så kan man använda table manager till att ändra ordningen på fälten så att de stämmer överens med papperstabellen.

2) OpenLayers plugin
Enkelt sätt att få in tex flygbilder från Google eller Bing (färskare i mitt område). Samt en hel del övriga kartor. Man borde kunna lägga till så man får in skogliga grunddata också, eller i alla fall Lantmäteriets flygbilder. Ett litet projekt för den händige. Flygbilderna är så bra att man kan hitta beståndsgränser mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354112 Snöade in på flygbilder och sånt, och upptä'ckte att man kan få in flygbilder, fastighetsgränser o fastighetsbeteckningar i QGIS.

Shift+Ctrl+W för att lägga till WMS-lager. Använd server http://map4.raa.se/lmortofoto/ för flygbilder och http://map4.raa.se/lmfastighet/ för fastighetsinfo.
Man måste klicka i "Ignorera GetMap/GetTile-URI från egenskaperna" också.

Såhär kan det bli då. Årtalet är när flygbilden togs, de verkar inte ha kommit med årets än... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

Esignman  
#354114 Lysande! Jag får dock inte till färgerna på ortofotona, något tips på inställningar där?

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354119 Skumt. Har du EPSG:3006 som projekttransform? Vilket lager använder du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

Esignman  
#354120 Nu löste det sig. Bildkodningen på tjänsten är default i gif när jag kopplade upp den. Ändrade till png och då ser det mycket bra ut

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354255 Okej, här är ett utklast till förslag på beståndsregister.

Kalkylark med definition och exempel.

Samt en tom SHP-fil med DBF och PRJ. Hoppas dessa tre filer räcker.

Kolla gärna igenom och kom med kommentarer.

(Edit: La till saknad .shx-fil)
Senast redigerad av Mangan mån 30 nov 2015, 10:05, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

Esignman  
#354303 Hej!
Jag har tittat på tabellen och den tycker jag ser mycket bra ut. Det enda jag funderar lite över är möjligheten till olika trädslags höjd, diameter och grundyta inom samma bestånd. Har du tänkt att man ska kunna redovisa det kanske är det bara jag som inte förstår hur.
Vad gäller shapefilen så kan jag omöjligen öppna den i vare sig QGIS eller ArcMap. Skulle dock kunna köra det från en ifylld tabell och skapa shapefiler men då tappar jag ju hela meningen med att du skickade med filerna. Tror felet kan bero på att det inte fanns någon .shx fil i det du laddat upp.

Vi jobbar vidare :)

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354305 Du tänkte dessa? :)

50 DGPine float No Mean diameter pine (cm)
51 DGSpruce float No
52 DGBirch float No
53 DGAspen float No
54 DGOak float No
55 DGBeech float No
56 DGDeciduous float No
57 DGContorta float No
58 DGBroadleaf float No
59 DGLarch float No
60 HPine float No Mean height pine (basal area weighted, m)
61 HSpruce float No
62 HBirch float No
63 HAspen float No
64 HOak float No
65 HBeech float No
66 HDeciduous float No
67 HContorta float No
66 HBroadleaf float No
67 HLarch float No

http://heurekaslu.org/wiki/Importera_be ... dsregister

Jag har tagit med det jag själv ser behov för bara, men det är ju enkelt att lägga till. Förutom det att det får vara max 10 tecken... :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354322
Esignman skrev:Vad gäller shapefilen så kan jag omöjligen öppna den i vare sig QGIS eller ArcMap.


Det saknades en .shx-fil, den är ditlagd nu. Pröva gärna igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

Esignman  
#354324
Mangan skrev:
Esignman skrev:Vad gäller shapefilen så kan jag omöjligen öppna den i vare sig QGIS eller ArcMap.


Det saknades en .shx-fil, den är ditlagd nu. Pröva gärna igen.


Nu funkar det perfekt!

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

ostman  
#354385
Mangan skrev:Snöade in på flygbilder och sånt, och upptä'ckte att man kan få in flygbilder, fastighetsgränser o fastighetsbeteckningar i QGIS.

Shift+Ctrl+W för att lägga till WMS-lager. Använd server http://map4.raa.se/lmortofoto/ för flygbilder och http://map4.raa.se/lmfastighet/ för fastighetsinfo.
Man måste klicka i "Ignorera GetMap/GetTile-URI från egenskaperna" också.

Såhär kan det bli då. Årtalet är när flygbilden togs, de verkar inte ha kommit med årets än... :)


Jag får inte till det, verkar kräva användarnamn och lösenord?

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354395
Mangan skrev:Man måste klicka i "Ignorera GetMap/GetTile-URI från egenskaperna" också.


Har du gjort detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

ostman  
#354401
Mangan skrev:
Mangan skrev:Man måste klicka i "Ignorera GetMap/GetTile-URI från egenskaperna" också.


Har du gjort detta?


Nu har jag gjort det, fungerar utmärkt! Tack!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).