ATV och UTV i skogen

Smart transportsäkring för ATV på släpet?

15 inlägg 11663 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smart transportsäkring för ATV på släpet?

Fredrik Reuter  
#353361 Bilden nedan fann jag av en slump på Pinterest.
Vad tror ni om denna idé? Funkar den, används redan liknande lösningar där fyrhjulingen fästes fast i sin egen dragkrok, eller är det spännband som gäller?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

Vardon  
#353379 Det beror väl på av vilken orsak man surrar.

Surrar för att maskinen ska stå något så när still - funkar nog utmärkt. Men då funkar väl winscharna hyftast med.
Surrar för att inte polisen ska ha åsikter - då är det nog lättare att argumentera med spännband som har en etikett om godkända vikter etc än något de aldrig ha sett förrut. Som en jurist sa till mig - Juridik handlar inte om att ha rätt - det handlar om att få rätt.

Sen är jag alltid lite skeptisk till att använda dragkulehandskar hur som helst. Men de är väl gjorda för att dra något ledat efter sig, med ett visst kultryck och inte så mycket lyft och ryck. Men jag kanske bara är löjlig - någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

jannee  
#353381 Den lösningen accepterar inte farbror blå :mrgreen:
Om vagnen (släpet) går ner i diket har du GARANTERAT fyrhjulingen liggande bredvid släpet.
Framåt och bakåt kanske lösningen duger men dock EJ i för förankring i sidled.
Eftersom släpet är lättare än fyrhjulingen MÅSTE du använda band som håller för släpets tjänstevikt = du bandar fast släpet i fyrhjulingen och INTE tvärt om. :grin:

Avatar Fallback

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

Hema  
#353474 Som komplement gillar jag idén, finns ju även möjlighet att sätta dragkrog fram på en ATV.

Avatar Fallback

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

elis  
#353485 Oftast sätts väl atv fast baktill med ett spännband runt dragkulan och framtill med vinschen. Det där fästet verkar vara krångligt att få dit, blir lite precisionsarbete som kräver att du drar atvn rätt. Drar du sedan fast den med vinschen fram så lär väl den korta och klena infästningen böja sig. Inte heller spänner fästet ned atvn som du gör med ett spännband. Näe... nog är det en amerikan som uppfunnit det där allt.

Användarvisningsbild

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

Fredrik Reuter  
#353519 Nee, denna kanske inte var den bästa av lösningar, jag håller med.
Men intressant att diskutera i alla fall!

Finns det idag inga bra alternativ till bandspännare/spännband och kätting/kättingspännare för större maskiner?

   TS
Avatar Fallback

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

bjed0001  
#353538 Om man kunde kombinera denna lösning med "fästjärn" fram på vagnen som du kör mot, och enkelt låser mot främre lastbågen. Då skulle du alltid hamna rätt för den bakre låsningen.

Så kanske kan fungera?

Kravet på lastsäkring är väl hela vikten framåt och halva i sida och bakåt. Om man fördelar detta på två punkter så ska bakre fästpunkten för en atv tåla ca 75 kg sida och 150kg framåt vilket borde väl inte vara några problem med denna konstruktion?

Användarvisningsbild

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

weldion  
#353916 Ett ställe där jag har sett en dragkula monterad på en släpvagn fungera bra, är i den här videon.



https://www.youtube.com/v/b70ccRP4uMI?t=5m40s

Lastningen sker i videon vid cirka 5:40m.

Transporterar men en skogsvagn på släpvagn ofta, så är det där en smart idé tycker jag. Placera dragkulan på rätt ställe så att man får rätt kultryck på dragbilen varje gång man lastar.
Men att lastsäkra med en sådan lösning är jag mer skeptisk. Lättare att argumentera mot polisen med rätt klassade spännband och lastöglor.

Avatar Fallback

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

jannee  
#353921 Banda, säkra lasten så gott du kan, även om det blir något bristfälligt är polisen förstående (oftast). Har du däremot INTE gjort något försök att säkra lasten ligger du betydligt sämre till, min egen erfarenhet. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

Hema  
#354033 Intressant video som dyker upp lite då o då. Jag det ser ut som om han har någon hydraultank under bakre pakethållaren, samt att det ser ut som om han stänger av maskinen 1min in (men det kanske bara är att han sätter den P-läge), sedan så i slutet när han kör upp den, så finns det vips ett externt hydraulpaket på vagnen.

Hur som helst så tycker jag att dragkulsstången verkar vara en både smart och enkel lösning.

Användarvisningsbild

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

totte  
#354048
Hema skrev:Intressant video som dyker upp lite då o då. Jag det ser ut som om han har någon hydraultank under bakre pakethållaren, samt att det ser ut som om han stänger av maskinen 1min in (men det kanske bara är att han sätter den P-läge), sedan så i slutet när han kör upp den, så finns det vips ett externt hydraulpaket på vagnen.

Hur som helst så tycker jag att dragkulsstången verkar vara en både smart och enkel lösning.


Det är inte ens samma vagn. Den i skogen har grind, och slangskydden är annorlunda. Tror jag ser att det är olika däck också.

Avatar Fallback

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

Hema  
#354049
totte skrev:
Hema skrev:Intressant video som dyker upp lite då o då. Jag det ser ut som om han har någon hydraultank under bakre pakethållaren, samt att det ser ut som om han stänger av maskinen 1min in (men det kanske bara är att han sätter den P-läge), sedan så i slutet när han kör upp den, så finns det vips ett externt hydraulpaket på vagnen.

Hur som helst så tycker jag att dragkulsstången verkar vara en både smart och enkel lösning.


Det är inte ens samma vagn. Den i skogen har grind, och slangskydden är annorlunda. Tror jag ser att det är olika däck också.

Kan vara så ja.

Avatar Fallback

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

elis  
#354082 Vore betydligt bättre om vagnen fick sitta kvar på atvn och allt följde med hem. Vem vill lämna dyra lättsnodda grejor i skogen?
En boggi som man lätt kunde skjuta in på ramröret vore mer värt för mig.

Avatar Fallback

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

dwurg  
#354196 Personligen är jag allergisk mot såna extra grejer att hålla reda på. En ganska otymplig tingest för enbart lastsäkring.
Ett spännband runt dragkulan och ett genom kroken på vinschen fram brukar räcka för mej. Och sen brukar jag gömma min hjuling under en kåpa =).

Användarvisningsbild

Re: Smart transportsäkring för ATV på släpet?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354241 Är det ok enligt polisen att winscha fast dem fram och sen dra en spännband bak via dragkulan?

Eller är det spännband fram och bak som behövs?

Om man har dubbla winschar och winschar fast både fram och back räcker det?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).