Traktorn i skogen

Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

12 inlägg 6510 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

LordMax  
#353875 Hej!
Vridhuvudet på min Vindelbjörnen har spruckit. Tror ni det går att svetsa? Att hitta ett begagnat är inte lätt.
Kranen är en Vindelbjörn SK600 från 1966.
Tacksam för goda råd!
Hälsningar



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

machonisti  
#353876 1966 lutar åt gjutstål. Svårt men allt går att svetsa. Hållbarheten är en annan fråga.....

Användarvisningsbild

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

LordMax  
#353975 Ja, godset är ca 3 cm grovt. Har kollat lite på ny kranar hos Moheda o KTS. Finns det inte nya takmonterade kranar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

machonisti  
#354067 Kan du? vågar du? för ingen ger garanti på ett liknande svetsjobb öppna fogen med vinkelslip svetsa med MIG. Se till att du undviker kallsvetsar!
MIG:en är en jävel på att kallsvetsa när det blir tjockt.

Användarvisningsbild

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

Vardon  
#354069 Ingen kommer ihåg en fegis :)

Machonisti: Lust att lära mig varför MIG, istället för tig, gas, eller pinne?

Avatar Fallback

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

rikard_e  
#354070 Värm redigt före du svetsar. Och låt det kallna långsamt.

Småsaker jag svetsar som är gjute brukar jag lägga i en sågspånshög för att hålla värmen längre

Användarvisningsbild

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

LordMax  
#354104 Tog till för mycket, godset är ungefär 1,5 cm grovt. Hur djupt behöver man öppna fogen? kan man lämna 5 mm på insidan. Hur mycket behöver man värma godset till, 400 -500 grader?

   TS
Avatar Fallback

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

Bosse1  
#354201 Kanske har du kuggsallad därinne som spräckt huset X_X

Användarvisningsbild

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

Rasken  
#354212 Har provat att svetsa vridhus tidigare, är inte värt krånglet. Det kommer att gå sönder igen, bara en tidsfråga.

Men skulle nog gå att laga tillfälligt, men räkna inte med något beständigt. Lyfter du något tungt och lite ryckigt så är den spräckt igen. Vill gärna spricka brevid svetsfogen.

Skall du ändå svetsa måste du foga ur ordentligt ända igenom järnet som ett " v " så du kan lägga en sträng i botten och vidare flera strängar i rad vid ytan.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

LordMax  
#354224 Vad tror du om man sedan förstärker med nytt material runt sprickan. Är risken då att det spricker i fogen till förstärkningen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

machonisti  
#354390
Vardon skrev:Ingen kommer ihåg en fegis :)

Machonisti: Lust att lära mig varför MIG, istället för tig, gas, eller pinne?

Det går fort att svetsa.

Användarvisningsbild

Re: Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen

machonisti  
#354396
machonisti skrev:
Vardon skrev:Ingen kommer ihåg en fegis :)

Machonisti: Lust att lära mig varför MIG, istället för tig, gas, eller pinne?

Det går fort att svetsa.

Vardon: det finns säkert många yrkessvetsare som inte håller med men så här upplever jag det just nu.
MIG:ens snabbhet gör att det inte känns så jävligt om det går åt helvete. Upplever att MIG:en brukar fästa i de konstigaste material utan specialelektrod. TIG passar bäst till rostfritt och aluminium och gas till tunnare material och framförallt rör.

Ett liknande svetsarbete på en cranab:
Hylsan på pelaren som håller storbommen sprack itu. Tror det blev svetsat med ok 48 och generatorsvets men det är mer än 10 år sedan så ibland lyckas det.

En dags arbete förstört på en sekund:
Jag svetsade en grävmaskinsskopa. Slipade och svetsade och pausade och knackade. Brände upp ett paket 3,25 stickor, en halvtimme efter sista stickan hördes en dov men ändå ringande smäll. Jag hoppades in i det sista att det inte hörde ihop med svetsandet..... men icke, sprickan grinade än en gång rakt i ansiktet på mig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).