Jakt och Fiske

Rangers i Dalarna

30 inlägg 9695 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rangers i Dalarna

Hammaren  
#354043 Jag tycker det är tråkigt nog som det är nu, med folk från länsstyrelsen som ifrågasätter och misstänkliggör folk som är ute och bygger pass, vinterfiskar och så vidare, nu kommer det någon form av taskforce som ska åka runt :sad: ja vi ska stå ut med både det ena och det andra tydligen.

http://www.dt.se/dalarna/falun/dalarna- ... legal-jakt



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

anersimyra  
#354046 De där är ena riktiga stollar hela högen.. =))

Avatar Fallback

Re: Rangers i Dalarna

Palakangas  
Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Rasken  
#354065 Suck.... Då blir det säker bättre!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Vardon  
#354068 Nån som har nån uppfattning om vilka typer av jaktbrott det rör sig om. Är det tjuvjakt ala jägarna där man skjuter allt som rör sig (underutvecklade, bärplockare etc) eller mer av typen ett jakttorn som inte följer detaljplanen etc? I artikeln står det att de hittar jaktbrott på minst varje runda och reflekterar jag till mig själv så tror jag det är två gånger jag överhuvudtaget träffat på nån i skogen utanför vandringsleder och bilväg.

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

anersimyra  
#354099 Ett " brott " de rapporterat var en hög med vargdödade får på en gård i Södermanland. Fårkadavren var insamlade i hög i väntan på destruktion, vad dessa " rangers " gjorde var att anmäla gårdsägaren för hanteringen av kadavren.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Rangers i Dalarna

husqvarna_med_sthil  
#354101 Jag har följt dem en smula och det är verkligen rena galenskaperna, jag kan inte förstå hur de kan få hålla på som de gör. Det har skapats grupper på facebook osv som belyser deras galenskap för i sanning kan man inte kalla det annat.

Att använda allemansrätten på det sätt som denna grupp gör skapar ett behov för inskränkning i den samma. För dessa individer är allt ett brott.

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354127 låt det vara bara, de är snart borta när de har hört om nästa "rätta" grej. Sånt där folk har alltid funnits och kommer alltid finnas. De har helt enkelt ingen egen identitet, vet inte vem de är, så de skaffar sig en genom att motsatsidentifiera sig i relation till andra. Oftast där de kan få klappar på axel av andra likasinnade.
(ja, det visste du inte, jag är psykolog också, Dr Uvsväng....)

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Vardon  
#354133
Uvskogen skrev:låt det vara bara, de är snart borta när de har hört om nästa "rätta" grej. Sånt där folk har alltid funnits och kommer alltid finnas. De har helt enkelt ingen egen identitet, vet inte vem de är, så de skaffar sig en genom att motsatsidentifiera sig i relation till andra. Oftast där de kan få klappar på axel av andra likasinnade.
(ja, det visste du inte, jag är psykolog också, Dr Uvsväng....)


När du säger det, för några år sedan var det ju populärt med sopspioner. Har för mig en 80 årig dam i skara åtalades för att ha slängt en stekpannan i metallåtervinningen, jag vet inte om det har upphört men jag misstänker det inte är lika poppis längre...

Husqvarana: Har du länkar / namn på såna grupper, hittade inget när jag sökte mer än föreläsningen i Falun.

Så min slutsats är att jag törs ta motorsågen och vara i skogen i dalarna utan att hamna i korseld mellan tjuvjägare och tjuvjägjagare.

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

halvproffs  
#354137 Tror att det är fel att det var illegal jakt på lejonet. Tydligen hade allt gått rätt till med trofeavgift osv, men nyhetstorka i samband med naturradikaler fick Bambieffekt.
Tänk om vi kunde göra samma tårdrypande historier internationellt om hur myndigheter med tvång tar mark från oss ett leende på läpparna.
Snart blir det nog polisinsatser på oss vedhuggare med motorsåg. Har ni körkort för denna? Sen ska vi göra ett avgastest på sågen så ni inte släpper ut för mycket koldioxid. Och sist men inte minst, ett utandningsprov för ni kan väl inte vara nykter när ni jobbar och sliter såhär!?

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

anersimyra  
#354185
Vardon skrev:
Uvskogen skrev:låt det vara bara, de är snart borta när de har hört om nästa "rätta" grej. Sånt där folk har alltid funnits och kommer alltid finnas. De har helt enkelt ingen egen identitet, vet inte vem de är, så de skaffar sig en genom att motsatsidentifiera sig i relation till andra. Oftast där de kan få klappar på axel av andra likasinnade.
(ja, det visste du inte, jag är psykolog också, Dr Uvsväng....)


När du säger det, för några år sedan var det ju populärt med sopspioner. Har för mig en 80 årig dam i skara åtalades för att ha slängt en stekpannan i metallåtervinningen, jag vet inte om det har upphört men jag misstänker det inte är lika poppis längre...

Husqvarana: Har du länkar / namn på såna grupper, hittade inget när jag sökte mer än föreläsningen i Falun.

Så min slutsats är att jag törs ta motorsågen och vara i skogen i dalarna utan att hamna i korseld mellan tjuvjägare och tjuvjägjagare.
googla på vargdödade får Södermanland / Mållstaberg.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Sv: Rangers i Dalarna

agrotron  
#354187 Ja den där indian Conny säger ju att han spårar bättre än en hund. För han använder alla sina sinnen:lol::lol:

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

anersimyra  
#354198 =)) =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Peteflamingstar  
#354204 Ska de hitta folk i dalaskogarna över huvudtaget får de nog leta... :grin: ser väldigt sällan nån endaste levande själ när jag jobbar, än mindre nån som verkar hålla på med fuffens. Dock blir jag ganska ofta korsförhörd om mina förehavanden, av gubbar som saknar annat att göra!

Användarvisningsbild

Re: Rangers i Dalarna

Vardon  
#362526 Falukuriren hade nu i dagarna reportage om apu som de kallar sig. Skulle säga det var ganska bra och kritiskt och enligt egen utsaga låtit alla kommit till tals som ville.

Dock blir jag mycket skeptisk till människor som har speciell kunskap som är självklar om man har den fast den finns egentligen inget. Men med fooliehatt och folieskor kan ingen spåra mig...

http://www.dt.se/allmant/dalarna/dt-gra ... -i-dalarna

http://www.dt.se/allmant/dalarna/kontro ... -bakom-apu

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).