Uppvärmning

Fröling Vedpanna?

18 inlägg 28665 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fröling Vedpanna?

dwurg  
#183588 Är på gång att köpa ny vedpanna och var och kollade på en Fröling S4 häromdagen. Den såg riktigt rejäl och intressant ut. Är de någon här som har erfarenhet av dom pannorna ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Fröling ?

Aeor  
#183679 Hej

Köp en atmos, jag har en sådan och den är fruktansvärt effektiv och lätt eldad.

mch aeor

Avatar Fallback

Re: Fröling ?

Henrik Petersen  
#183740 Jag vil bara klargöra en sak. Atmos spelar INTE i samma liga som Fröling. Atmos är en skaplig öststats panna, Fröling är bland det bäste du kan köpa. Titta evt. ochså på ETA.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Fröling ?

wigge  
#183756 Min mor har en Frölinge, kan inte annat säga än att de är kvalite rakt genom.

Avatar Fallback

Re: Fröling ?

dwurg  
#183837 Ok låter lovande =) som jag tyckte alltså att den såg rejäl ut, har inte fått något pris på den än men misstänker att också de är rejält :/

   TS
Avatar Fallback

Re: Fröling ?

wigge  
#183909 jo dom är ganska dyr.

om de va panna å 2st 950liters acctankar å installation låg kring 100k om ja inte är helt ut å cykla.

Avatar Fallback

Re: Fröling ?

Aeor  
#184055
Aeor skrev:Hej

Köp en atmos, jag har en sådan och den är fruktansvärt effektiv och lätt eldad.

mch aeor


hej. köpte min atmos för 4 år sedan, har 1500L acctank, den värmer upp 460 kvadrat. Om jag inte minns fel så betalade jag 85 000kr för den. en mycket bra panna för en ''ringa'' peng!

mvh

Avatar Fallback

Re: Fröling ?

Stornalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188794
dwurg skrev:Är på g att köpa ny vedpanna och var och kollade på en fröling häromdagen. Den såg riktigt rejäl och intressant ut. Är de någon här som har erfarenhet av dom pannorna ?

Hej har själv en fröling S4 40kw och 3000l acctank.Den är helautomatisk så de är bara fylla ved och tända,sen sköter den om resten går ner på fyrhållning om så krävs.Mycket effektiv då tanken är nere på 35grader så fyller man den full och tänder.Då brasan har brunnit ut är tanken uppe i 85grader.

Användarvisningsbild

Re: Fröling ?

machonisti  
#188831 Prisuppgifter! Inga internetskitlistor utan nettoprisuppgifter Tack!

Avatar Fallback

Re: Fröling ?

dwurg  
#190956 Har beställt en S4 hoppas jag får den till vecken va ca 4 veckors leveranstid. Har bara 2250 l tankvolym men får väl låta bli att fylla hela pannan då om de skulle vara så att de är för lite =) Ja priset är ju lite olika beroende på hur euron står. Men jag skulle få betala ca 65 k för min. skiljde inte ens 2000 kr mellan 30 och 40 kw därav valet utav en 40 kw. Hamnar på drygt 70 k med laddomat, kylventil och nå rörböjar som behövdes.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröling ?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191056 Grattis till ett bra val!

Har själv en Fröling Turbomatic 48Kw flispanna o är mer än nöjd!

Som jag ser det så lirar Fröling o Eta i en egen division

V

Avatar Fallback

Re: Fröling ?

hornborgasjön  
#191294 Hej på er!

Ny på forumet så detta blir mitt första inlägg.

Jo, vi står just i begrepp att installera ny vedpanna och jag har liksom den här trådens upphovsman kommit att fastna för Fröling s4. Nu undrar jag var du beställt din. Tycker det ser ut som ett ganska vettigt pris.

Avatar Fallback

Re: Fröling ?

dwurg  
#191306 Beställde min av en rörmokare här i trakten. Tänkte egentligen köpa en Baxi han säljer såna också men hade själv satt in en Fröling. Så jag va dit och tittade på den och sen vart de en sån =).

   TS
Avatar Fallback

Re: Fröling Vedpanna?

vehuggarn  
#354025 Hej
skulle vara bra med en tråd med oss som kör med Fröling flispannor!
Behöver tips på vart man tex får tag på tillbehör och slitdetaljer,
som tändare. Eller värmeelement till dom.
Fröling är utan tvekan bra men tar hutlöst betalt för litgrejor.

För info:
Fröling Turbomatic 48kw
värmer 725M2 (en del försvinner väl till kulvertarna)
eldar ca 120-145m3 flis
Edsbytuggen och flisar direkt in i förrådet på ca 20m3
Syrafäller: på våren/försommaren får ligga och dra ur i lövet, kvistar upp det innan hemtransport. Minst söl och mest på lasset.
(ett lass går i regel in i förrådet)

Avatar Fallback

Re: Fröling Vedpanna?

vehuggarn  
#354026 Slitgrejor menar jag

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).