Skotare

Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

47 inlägg 26542 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Hema  
#350399 Nice, men man hade ju förväntat sig en sfo-mössa.. :)

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Kse  
#350419 Ja jag får väl ta på rätt mössa nästa gång. :oops:

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

åberg  
#350448 Visste inte att Kse var jazzpianist. För visst ser det ut som så? :D

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

550  
#350451 Rycker inte kranen mycket när man kör så hårt med spakarna? Finns det dämpare på funktionerna månntro? På gripkärran hemma skulle kranen hoppat av :lol:

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Kse  
#350460 @550 Har man lite känsla i fingertopparna så går det mjukt, märks det inte? Inga skakningar i hytten och inte ens hydrauliken verkar belastas. :grin:
@åberg Att köra sexspak och spela flygel är nog inte så långt ifrån varandra som man kan tro.

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Fredrik Reuter  
#350464 Annars kan de vara lite knixiga att tass med dessa, blondiner alltså ...

   TS
Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

tallen100  
#350466 Även Brunetter :wink:

Användarvisningsbild

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350473 Kul med testkörning mitt i diskussionen! Jag har kört lite flerspaks och det gick inte så fint som i filmerna
så jag gissar i min outsägliga ödmjukhet att det kan bero på övningskvantiteten.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

AKKAMAAN  
#353799
Mangan skrev:Varför kallas det sex-spak när det finns sju spakar och han bara använder fem??

"Sexspak" blev ett system-begrepp när 2- och även 3-spak introducerades.
Innan 2-spakssystemet fanns kallades kranspakarna bara för....just "kranspakarna"....
En konventionell större kran hade vanligen 6 funktioner och en individuell spak för varje funktion...
När 2-spak-systemet introducerades i början av 1970-talet, var man ju tvungen att kunna skilja de olika system åt, och det blex "6-spaks-system" och "2-spakssystem". Sedan att vissa kranar tex saknade utskjut och hade 5 spakar, eller hade en extra pelar-tilt-funktion och hade 7 spakar, blev ju inget banbrytande, så de kallades också för "6-spaks"-system. 5-spaks 6-spakssystem eller 7-spaks 6-spakssystem....
Men det utvecklades ett mellanting också, 3-spak. 3-spak var nog det första försöket att begränsa antalet manöverspakar, genom att man ersatte 6 st linjära spakar med 3 st mekaniska koordinatspakar. Senare kom elekriskt on/off manövrering in och man utveckla 2 st mekaniska koordinatspakar som hade el-vippor på toppen av spaken. Elen dirigerade sedan on/off tryckluft till hydraulsliden. Dessa on/off funtioner blev de som inte krävde så mycket "finlir" dvs grip och utskjut. Vissa tycke att det var bättre att ha rotatorn på on/off för att kunna finlira med gripen.
I den här vevan skapade dåvarande Forskningsstiftelsen Skogsarbeten (idag Skogforsk) en Rådgivande Tekniker Grupp, RTG, tillsammans med bla grävmaskinsbranchen. (kranmönvringe på skotare och grävare var ju ganska likartade). RTG kom runt 1975 fram med en sk RTG standard för kranmanövrering, både 6spak och tvåspak fick en överenskommen spak-"följd". Man motiverade det bl a med att inskolningen av förare skulle underlättas om tex en skogsmaskinförare skulle skolas in som grävarförare, och vice versa. Ett annat motiv var att om en person av någon anledning hamnar under en kran och skadas, så kulle det iinte vara någ tvekan om vilken spak en annan förare skulle dra i för att lyfta bommen istället för att sänka den....
Så småningom, runt 1974-75 kom proportionella hydraulservo reglage med hydraulisk on/off. Runt 1978-1980 kom EHC, ElektroHydralicControl med on/off. Nu slapp man helt och hållet ha 5kg's hydraulspakar i armstöden, och hydraliken kunde hållas utanför hytt-miljön.
Minispakar EHC som hade alla funktioner proprtionella lät inte vänta på sig.
Detta med 1-spaksmanövrering och kranspetsstryning har varit varit ett Skogsforsknings projekt sedan början på 1980-talet och det har gått långsamt fram de senaste 10 åren då programmerbar datorstyrning och positionskontroll blivit mera hanterbart. Det finns väl idag en hybrid av kranspetsstyrning på John Deere maskinerna. Men det kan nog alla andra mera om än vad jag kan.....

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353802 Intressant, tack!

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

AKKAMAAN  
#353846 Allt sån här historia kan ju beskrivas på olika sätt, beroende på var i processen man befunnit sig. Skulle du fråga någon annan från tex en maskintillverkare, så kanske det skulle uttryckas annorlunda, men det här är hur det såg ut från mitt perspektiv som utbildare.
Bara det här med att köra sexspak är ju en hel vetenskap rent hydrauliskt, beroende på att föraren var tvungen att agera både "lastkännande" och "flödesbegränsande". Ibland var det lämpligt att dra i en spak bara för att göra "rundpumpningssystemet" till ett "konstantryckssystem"....och föraren hade inte en susning om att det var det han gjorde, men han hade lärt sig att det var det som fungerade under ett par sekunder. I dagens tryck och flödeskompenserade system funkar all krankörning perfekt, även om föraren "tvär"-drar för hastigt i spaken så gör kranen lugna rörelser.
Hydraulikens utveckling har varit minst lika viktig som spak- och reglageutformningen, och utvecklingen av båda delarna har i det närmaste gått hand i hand under tiden.
Hade lyckan och turen att få vara med och lära mig och sedan undervisa hela den här tekniska biten under 25 år, 1975-2000.
Har varit på ett otal el och hydraulikutbildnigar på framför all Volvo BM i Eskilstuna och ÖSA-skolan i Alfta. Har också byggt olika körbara demonstrationsmateriel såsom hydrostater och EHC-servosimulatorer med uppskurna manöverventiler, tryck, Volt- och Ampere-mätare samt oscilloscope för att visa PWM strömmens pulsform och frekvensberoende. Start och slutramper på IPS boxen. VCU's begränsningar etc etc.
När Dapt 517 och Timberjack 3000, dök upp framför näsan på mig i mitten av 1990-talet så blev det mest bara sånt, prislsitor och inställningsparametrar på Timberjacks egr-aggeregat, tills jag la av 2000. Hade fantastisk kontakt med Timberjack, "RepOla"-verkstan och "Ösa-skolan". Killar som Leif Johansson (RIP) och Lennart Häggblom (numera EcoLog) var fantastiska på att hjälpa till och samarbeta med. Fick även tillfälle att va med på nåt hörn med CC Systems utveckling av SilviA, Prislisteprogrammet. Saknar mycket av det idag. Det har ju uppenbarligen hänt en hel del de 15 senaste åren som man inte haft möjlighet att hänga med på.

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Hema  
#354024 Nästa steg är väl att ha ett "smart" ventilpaket som samordnar flera funktion i ett monent. Att man som förare bara styr var gripen ska ta vägen Vänsterhanden (upp/ned, höger/vänster och analog h/v-knapp för tummen där man styr rotorn), högerhanden (fram/bak och öppna/stäng med analog ö/s-knapp för tummen för gripen). Det kanske redan finns styrsystem idag för detta?

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354036 Det är väl det som kallas kranspetsstyrning har jag förstått. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Hema  
#354039
Skogsola skrev:Det är väl det som kallas kranspetsstyrning har jag förstått. :ugeek:

Aha, spännande. Någon som använder sig av det?

Avatar Fallback

Re: Sv: Såhär kör man sexspak (Rottne Blondin)

Blivande snickare  
#354042
Hema skrev:
Skogsola skrev:Det är väl det som kallas kranspetsstyrning har jag förstått. :ugeek:

Aha, spännande. Någon som använder sig av det?

Finns en hel del skrivet om det på forumet om du söker lite :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).