Motorsåg och handhållet

Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

42 inlägg 91600 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

balou  
#353489 Kan man använda Biltemas "billiga" alkylatbensin till sin nya Husqvarna 445? Eller måste man hela tiden köpa Aspens produkter?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000031608/

Likadant undrar jag med deras oljor för motorsåg..
Vissa hävdar ju att Biltemas oljor är samma som Statoils.. så hur resonerar ni?


Likadant undrar jag med deras oljor för motorsåg..
Vissa hävdar ju att Biltemas oljor är samma som Statoils.. så hur resonerar ni?


Senast redigerad av balou tor 26 nov 2015, 08:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353490 Vad gäller olja till motorsåg, rekommenderar jag Willys. :)

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

tyke  
#353495 30 kr litern. Då måste nog virkespriserna upp ett par hack :!:

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Fredrik Reuter  
#353497 Hej,
Menar du att Biltemas skulle vara bättre balou?
Annars, jagar du pris så leta upp en Aspen tapp i din närhet, det bör bli billigare än Biltema 8 dar i veckan! :wink:

Tankställen Alkylatbensin

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

balou  
#353499 tack för svaret Fredrik, ja precis det var det jag menade. Men ser nu att detta inte är fallet :)

Tack för tipset om Aspen tapp, hur mkt billigare är detta än att köpa färdiga dunkar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Fredrik Reuter  
#353500 Det verkar diffa en del, men kolla tråden jag länkade till, den innehåller skapligt färska siffror på mackar runt landet.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

balou  
#353505 kanon. tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353517 Biltema tar 27-28 kr litern om man köper fler än fem flaskor åt gången. De tappar jag har i närheten ligger inte många kronor under.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

balou  
#353534 ok, men är kvalitén på bränslet och oljan jämförbar med Aspen? Eller så gott som samma..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Fredrik Reuter  
#353546 Hej,
Gick snabbt igenom säkerhetsdatabladen för de vanligaste alkylatbränslena (2T).
Bifogas i bilden nedan.

Vet inte om man kan dra några slutsatser av detta, vad tycker ni?
Alla verkar köra med 2% blandning förutom Julas Starta som kör 2,5%, men det har vi diskuterat förut tror jag.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

jannee  
#353550 Nafta, toluen och bensen är inte direkt hälsosamt, inte undra på att en del även far illa av sina alkylatbensiner :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Fredrik Reuter  
#353557 Noterar också att all alkylat är lättare i vikt jämte 95 oktan blyfri bensin, kan man anta att det är mindre energi i alkylat därav?

En annan reflektion är att det skiljer lite i kokpunkter, har man alkylat mycket ståendes i varma utrymmen eller på sommaren OCH inte vill att den ska dunsta så mycket, så ska man nog satsa på Aspen som har nedre startpunkt för kokpunktsintervall på 35 grader C, de andra ligger på runt 20.

Termisk tändtemperatur känns också som att man ska satsa på ett högt värde, det är vid denna temp som alkylaten självantänder om jag läst rätt. Nu kanske inte detta är något problem kanske, i fyrtaktsvärlden kallas det väl för att motorn knackar när detta händer?

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Vardon  
#353559 Kan inte svara på kvalitén för bränsle och olja, men allt annat jag köpt där brukar följa ungefär samma mönster:

Ser bra ut
Ungefär vad man vill ha
Vettiga specifikationer
Efter några användingar så är det nån jävla detalj som gått sönder och prylen blir i det närmsta oanvändbar.

Med mina erfarenheter så använder jag inte biltema produkter till något jag är rädd om. Många hävdar att det tappas ur samma cistern och upp på olika dunkar och i så fall ger jag mig fan på att biltemas dunkar löses upp av oljan sakta inifrån så innehållet blir dåligt ialla fall.

Kolla med Tyska försäljare för tex olja, brukar vara billigare än sverige men ändå kända märken.

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

anersimyra  
#353560 OkQ8 verkar ha högst ångtryck vid rumstemperatur ( 20 / 21 grader ) Ingen temperatur angivet för Aspen. OkQ8 ska då rent teoretiskt vara mer lättantändligt vid sträng kyla, - 20 eller lägre.. :ugeek: :?:

Avatar Fallback

Re: Alternativ till Aspen, funkar Biltemas alkylatbensin?

Trädplockarenfloby  
#353957 När jag kör med eller är inärheten av någon som kör med akrylatbensin får jag ont imagen, så jag kör därför alltid på 98 och bladar själv. Undrar bara varför jag får ont i magen? Sen att det blir billigare än akrylatbensin gör ju inget. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).