Friluftsliv, Naturturism

Affärsidé? Självhuggning för hipsters

78 inlägg 39242 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Davvi  
#353911 Konceptet går att utveckla hur långt som helst, tävla om vem som snabbast hinner göra upp eld med Jukkas-sticka och koka upp 1L vatten t,ex. Härikring lyckas vissa till och med ta betalt för att promenera med snöskor och vittja mårdfällor..

Kör på och testa, det ligger som sagt i tiden och vem vill inte få visa upp sin egenhändigt klyvna klabbe medans man dricker sitt hembyggda öl? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Fredrik Reuter  
#353918 Spännande tråd detta.
Jag hade lite gamla bilder kvar från ett projekt som inte lyft ännu, kanske passar denna gubben in i tråden här?

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#353920 Otroligt vilken respons på denna tråd! Tack för alla tips så långt! Märktes också att det vart fredagkväll på kvantiteten och kvaliteten på inläggen :lol: Skall ta en prat med frugan när jag kommer hem - det är trots allt hon som är ekonomichefen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

sundelius  
#353930 Responsen beror nog på att du är något bra på spåret :!:
Fredagskvällens whiskey löser de flesta problemen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

BjörkenPer  
#353931 Går ju även att utveckla till aktiviteter utanför skogen, dvs om man inte vill bli tom på träd :grin:
Som till exempel köra en grålle eller mf 35/135 me slåtter balk, eller varför inte häst med slåtterbalk :o eller som det näms i tråden, köra riktig vintage med lie, räfsa och hässja! 8) Problem med försäkringar och dylikt förenklas genom att erbjuda aktiviteter där inget "ovanligt" körkort krävs (motorsågskörkort är udda för många :smile: )

"#"Edit
Nej nu ångade jag mig, vill inte att människor ska förlöjliga hederligt ärligt arbete som många livnärt sig på och göra om till en halvbarnslig turistattraktion för tjockhult hipsters. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353999 Måste de stackars offren tävla så hysteriskt? Det ska väl inte bli någon TV-såpa typ Farmen? Låt dem meditativt få klyva ved i lugn och ro. Vet att sådant uppskattas.

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

rokon  
#354004 Ja tävlingar hör ej till detta konceptet, det är för dem som sitter i TV-soffan och tittar. Här är det bara känslan och upplevelsen som räknas.

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#354005 Jag är nog enig med skogsola och Rokon, tror det är det grundläggande kroppsarbetet som är tilltalande. Lars Mytting skriver ju fint om detta i sin bok om ved. Finns inget som rensar huvudet så bra som halvtungt arbete på vedbacken!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

JensSkoog  
#354006 Holler med dig i det "Skogsola". Men dom kan ju "tävla på liv eller död" med sig själv! Jag har en övning med ungar där tre-fyra jobbar tilsamman och får med sig en ryggsäck med lite prylar, et par sopsäckar, lite tråd, kniv och yxa. Senn berättar jag för dom att det "är" vinter, vind från nord och snö i luften och dom ska visa att dom kan överleva ute över natten genom att bygga gapskjul och göra upp eld(om det är tiden för det - annars ska dom bara finna det som behövs). Så får dom två - tre timmar innan jag kommer och är domare: Ni överlever :grin: - Ni kommer inte att överleva :cry: . Vi gör det nära där det är röjt eller avverkat så dom inte går på växande skog efter virke. Alltid spännande, ungefär 75% som "dör", men nära på 100% överlevnad när dom kommer tilbaka nästa år :lol:

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#354007 Kul idé, JensSkoog!

   TS
Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Enstaberga  
#354429 Åja, Anders. Så illa är det inte.. ful är jag men så ful som du beskriver vetjante, eller var det traktorn du menade...... Trist är dock att TimmerKalle är såld till Uppland.. Istället har jag nu två lite modernare huggarvagnar tillkopplat på BM 350 och Bustern.. Går ju givetvis att låta Hipsters lyfta stock med dessa också. Vad jag däremot inhandlat är två logosolar som givetvis lockar fram det bästa i gubben.. Kanske kan låta gästerna såga och få med sig en egen planka med vankant..?

Att vi behöver träffas och smida planer är ställt bortom allt tvivel..

/Jörgen Enstaberga

Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Blondin 750  
#354535 Jag trodde din Timmer-Kalle hamnade i Lid?

Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Enstaberga  
#354542 Nix, bonden i Lid fick fatt i en annan TimmerKalle på auktion i somras vilket frigjorde hans Källefall huggarvagn som jag då handlade av honom.. Hans nygamla TimmerKalle har dock lustigt nog rullat i grannbyn.. Hos den mest kunniga skogsman vi haft härikring som tyvärr inte är med oss längre.. Den skogen är fantastiskt välskött. Givetvis har den kralliga Kalle en del i detta.. Jag saknar Kallen men den var alldeles för stor för mig... sa flickan..

Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Blondin 750  
#354547 Ah, det är så det ligger till, då vet jag vilken Kalle som huserar i grannsocken. Jag fick för mig att det var lite byteshandel när jag såg en Kalle på väg dit ena dagen och en kärra på väg därifrån snart nog. Köpte du någon av de prisvärda logosolarna som varit på blocket under hösten, de utan sågar?

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

anersimyra  
#354550 Faan..Jörgen..jag såg en " timmerkarl " på tuben, den ser ju ut och låter som en BM 668.. :D :-BD nu gillar jag genast " kallen ".. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).